Maciej Lasek: Różnice pomiędzy wersjami

Z RPedia
Nie podano opisu zmian
Linia 14: Linia 14:


== '''Lista ponad 100 naukowców, którzy wzięli udział w Konferencji Smoleńskiej''' ==
== '''Lista ponad 100 naukowców, którzy wzięli udział w Konferencji Smoleńskiej''' ==
W październiku 2012 r. w Warszawie odbyła się Konferencja Smoleńska, w którego składzie znalazło się ponad 100 niezależnych naukowców z najlepszych uczelni w Polsce, ale i zagranicą. Profesorowie i doktorzy licznych dziedzin polskiej nauki z licznymi międzynarodowymi tytułami."Debata publiczna nie jest sposobem na badanie wypadku lotniczego. Tak się bada wypadki, jak zbadaliśmy to my" mówił już w styczniu tego roku przewodniczący rządowego zespołu ds. objaśniania Polakom raportu Millera, Maciej Lasek. Chętnie pojawia się w studio Moniki Olejnik, czy na spotkaniach organizowanych przez Agnieszkę Kublik, jednocześnie odmawiając jakiejkolwiek konfrontacji telewizyjnej z prof. Wiesławem Biniendą czy konferencji naukowej z udziałem ekspertów. <ref>https://niezalezna.pl/polska/46381-kogo-sie-boi-donald-tusk-i-maciej-lasek-lista-ponad-100-naukowcow/46381</ref><ref>https://www.katolickie.media.pl/index.php/katyn-1940-2010/komentarze-i-pytania/5210-ukrywane-fakty-o-komisji-millera-kogo-si-boi-donald-tusk-i-maciej-lasek-lista-ponad-100-naukowcow</ref>
W październiku 2012 r. w Warszawie odbyła się Konferencja Smoleńska, w którego składzie znalazło się ponad 100 niezależnych naukowców z najlepszych uczelni w Polsce, ale i zagranicą. Profesorowie i doktorzy licznych dziedzin polskiej nauki z licznymi międzynarodowymi tytułami. "Debata publiczna nie jest sposobem na badanie wypadku lotniczego. Tak się bada wypadki, jak zbadaliśmy to my" mówił już w styczniu tego roku przewodniczący rządowego zespołu ds. objaśniania Polakom raportu Millera, Maciej Lasek. Chętnie pojawia się w studio Moniki Olejnik, czy na spotkaniach organizowanych przez Agnieszkę Kublik, jednocześnie odmawiając jakiejkolwiek konfrontacji telewizyjnej z prof. [[Wiesław Binienda|Wiesławem Biniendą]] czy konferencji naukowej z udziałem ekspertów. <ref>https://niezalezna.pl/polska/46381-kogo-sie-boi-donald-tusk-i-maciej-lasek-lista-ponad-100-naukowcow/46381</ref><ref>https://www.katolickie.media.pl/index.php/katyn-1940-2010/komentarze-i-pytania/5210-ukrywane-fakty-o-komisji-millera-kogo-si-boi-donald-tusk-i-maciej-lasek-lista-ponad-100-naukowcow</ref>


== Lasek musi udowodnić, że Tu-154M uderzył w brzozę ==
== Lasek musi udowodnić, że Tu-154M uderzył w brzozę ==
19 września 2013 r. ''Według Macierewicza twierdzenie, że 10 kwietnia 2010 roku rządowy tupolew uderzył w brzozę jest nieprawdziwe. Polityk dodał, że w raporcie Jerzego Millera, we wszystkich wypowiedziach Macieja Laska i we wszystkich wypowiedziach ekspertów rządowych nie przedstawiono na takie zderzenie ani jednego dowodu. Macierewicz zaznaczył, że jest gotów do uczciwej debaty z Maciejem Laskiem i jego zespołem na uczciwych warunkach. Dodał, że Lasek powinien przedstawić dowód na to, że tupolew z prezydentem na pokładzie uderzył w brzozę, gdyż w przeciwnym razie debata z kimś, kto okłamuje opinię publiczną, będzie bardzo trudna.Wcześniej Maciej Lasek oskarżył grupę parlamentarzystów pod przewodnictwem Antoniego Macierewicza o "niebywałą manipulację". Powiedział, że członkowie sejmowego zespołu badającego przyczyny tragedii, zmanipulowali raport Edmunda Klicha. Lasek zarzucił parlamentarzystom, że wybiórczo potraktowali informacje zawarte w oficjalnych dokumentach.Według Macieja Laska, o manipulacji świadczy to, że pominięto uwagi Edmunda Klicha do przyczyny katastrofy. Akredytowany przedstawiciel Polski przy Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym zaliczył do nich brak właściwej reakcji dowódcy statku powietrznego, brak reakcji załogi na ostrzeżenia systemu TAWS, wykorzystanie wysokościomierza podczas podchodzenia nieprecyzyjnego, oraz niepodjęcie decyzji o odlocie na lotnisko zapasowe.''<ref>https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/733333,katastrofa-smolenska-macierewicz-lasek-brzoza.html</ref>
19 września 2013 r. ''Według Macierewicza twierdzenie, że 10 kwietnia 2010 roku rządowy tupolew uderzył w brzozę jest nieprawdziwe. Polityk dodał, że w raporcie Jerzego Millera, we wszystkich wypowiedziach Macieja Laska i we wszystkich wypowiedziach ekspertów rządowych nie przedstawiono na takie zderzenie ani jednego dowodu. Macierewicz zaznaczył, że jest gotów do uczciwej debaty z Maciejem Laskiem i jego zespołem na uczciwych warunkach. Dodał, że Lasek powinien przedstawić dowód na to, że tupolew z prezydentem na pokładzie uderzył w brzozę, gdyż w przeciwnym razie debata z kimś, kto okłamuje opinię publiczną, będzie bardzo trudna. Wcześniej Maciej Lasek oskarżył grupę parlamentarzystów pod przewodnictwem Antoniego Macierewicza o "niebywałą manipulację". Powiedział, że członkowie sejmowego zespołu badającego przyczyny tragedii, zmanipulowali raport Edmunda Klicha. Lasek zarzucił parlamentarzystom, że wybiórczo potraktowali informacje zawarte w oficjalnych dokumentach. Według Macieja Laska, o manipulacji świadczy to, że pominięto uwagi Edmunda Klicha do przyczyny katastrofy. Akredytowany przedstawiciel Polski przy Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym zaliczył do nich brak właściwej reakcji dowódcy statku powietrznego, brak reakcji załogi na ostrzeżenia systemu TAWS, wykorzystanie wysokościomierza podczas podchodzenia nieprecyzyjnego, oraz niepodjęcie decyzji o odlocie na lotnisko zapasowe.''<ref>https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/733333,katastrofa-smolenska-macierewicz-lasek-brzoza.html</ref>


== Maciej Lasek – współautor publikacji o katastrofie smoleńskiej ==
== Maciej Lasek – współautor publikacji o [[Zbrodnia smoleńska|katastrofie smoleńskiej]] ==
Maciej Lasek wraz z Grzegorzem Rzeczkowskim wydali książkę pt. „Kłamstwo smoleńskie? Cała prawda nie tylko o katastrofie”. Publikacja ukazała się w 2022 roku. Autorzy przygotowali swego rodzaju reportaż, który przedstawia rzetelne fakty, dotyczące samej katastrofy i jej następstw. Publikacja napisana została z perspektywy 12 lat, które minęły od czasu katastrofy w Smoleńsku. W książce można znaleźć analizę całego zdarzenia, która opisana została przez wybitnego specjalistę z dziedziny wypadków lotniczych, jakim jest Maciej Lasek. Wpływ katastrofy w Smoleńsku na Polskę i Polaków.  '''W wydanej publikacji, autorzy starają się obnażyć absurdy związane z katastrofą smoleńską'''. Pokazują oni nieudolność polskiej prokuratury, władz i podkomisji, które do tej pory nie zdołały ustalić przyczyn katastrofy. Maciej Lasek wraz z Grzegorzem Rzeczkowskim wskazują, jaki wpływ na polskie społeczeństwo i politykę mają te wydarzenia. Bez żadnych skrupułów rozliczają się z teoriami spiskowymi i kłamstwami, które są rozpowszechniane na temat katastrofy smoleńskiej.<ref>https://www.znak.com.pl/autor/Maciej-Lasek</ref>
Maciej Lasek wraz z Grzegorzem Rzeczkowskim wydali książkę pt. „Kłamstwo smoleńskie? Cała prawda nie tylko o katastrofie”. Publikacja ukazała się w 2022 roku. Autorzy przygotowali swego rodzaju reportaż, który przedstawia rzetelne fakty, dotyczące samej katastrofy i jej następstw. Publikacja napisana została z perspektywy 12 lat, które minęły od czasu katastrofy w Smoleńsku. W książce można znaleźć analizę całego zdarzenia, która opisana została przez wybitnego specjalistę z dziedziny wypadków lotniczych, jakim jest Maciej Lasek. Wpływ katastrofy w Smoleńsku na Polskę i Polaków.  '''W wydanej publikacji, autorzy starają się obnażyć absurdy związane z katastrofą smoleńską'''. Pokazują oni nieudolność polskiej prokuratury, władz i podkomisji, które do tej pory nie zdołały ustalić przyczyn katastrofy. Maciej Lasek wraz z Grzegorzem Rzeczkowskim wskazują, jaki wpływ na polskie społeczeństwo i politykę mają te wydarzenia. Bez żadnych skrupułów rozliczają się z teoriami spiskowymi i kłamstwami, które są rozpowszechniane na temat katastrofy smoleńskiej.<ref>https://www.znak.com.pl/autor/Maciej-Lasek</ref>


== Pełnomocnik Rządu do spraw [[Centralny Port Komunikacyjny|Centralnego Portu Komunikacyjnego]] ==
== Pełnomocnik Rządu do spraw [[Centralny Port Komunikacyjny|Centralnego Portu Komunikacyjnego]] ==
''13-12-2023 r.'' Maciej Lasek ma być pełnomocnikiem ds. CPK, choć krytykował jego budowę.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-ma-byc-pelnomocnikiem-ds-cpk-choc-krytykowal-jego-budowe,784782.html</ref>''18-12-2023 r. Przy dobrym zarządzaniu można zwiększyć przepustowość lotnisk Chopina i Modlin - ocenił poseł KO Maciej Lasek typowany na stanowisko pełnomocnika rządu do spraw CPK. Jak powiedział, trzeba też znaleźć sposób na uratowanie lotniska w Radomiu.''<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/jesli-cpk-powstanie-to-duzo-pozniej-maciej-lasek-zapowiada-urealnienie-inwestycji,786748.html</ref> ''20-01-2024 r. Co stanie się z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie wiadomo po audycie; pierwsze wnioski z niego poznamy pod koniec tego kwartału - powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.''<ref>https://www.wnp.pl/finanse/lasek-pierwsze-wnioski-z-audytu-spolki-cpk-moga-byc-pod-koniec-tego-kwartalu,796821.html</ref> ''21-01-2024 r. Musimy wykorzystać potencjał 15 polskich lotnisk, szczególnie efektywnie zwiększyć przepustowość mazowieckich portów lotniczych - powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Nie będę hamował rozwoju lotnisk regionalnych, jak miało to miejsce dotychczas - dodał.''<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/lasek-musimy-wykorzystac-potencjal-15-polskich-lotnisk,796984.html</ref>08.02.2024 r. Kontynuowanie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest polską racją stanu. Chodzi o to, aby nasz kraj mógł się rozwijać. CPK powinien być narzędzie zrównoważonej polityki transportowej - oznajmiła podczas debaty sejmowej posłanka partii Razem Paulina Matysiak.Przed zaplanowaną na dziś debatą dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) posłanka partii Razem Paulina Matysiak skierowała interpelację do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/lewicowa-poslanka-mocno-broni-cpk-do-tablicy-wywolala-ministra-laska,803155.html</ref>''13-02-2024 r. Pełnomocnik rządu ds. CPK w rozmowie z "GW" został zapytany m.in. o to, co dalej z lotniskami Chopina na Okęciu, w Modlinie i Radomiu."Można zaoferować system zachęt, można pokusić się o administracyjny podział ruchu, choć to jest bardzo ryzykowne. Niezależnie od decyzji w sprawie CPK dzisiaj trzeba stworzyć możliwość wchłonięcia większej liczby pasażerów na Mazowszu. A żeby to zrobić, musimy mimo wszystko dokończyć modernizację Lotniska Chopina, zwolnić hamulec dla Modlina i starać się znaleźć sposób na wykorzystanie pustego lotniska w Radomiu. Bo jeżeli na coś wydano publiczne pieniądze, tak jak na ten nieszczęsny przekop przez Mierzeję Wiślaną, którym jak na razie ciągle nic nie pływa, to zastanówmy się, żeby i w Radomiu zniwelować deficyt i koszty utrzymania tego lotniska" - powiedział Lasek.''<ref>https://www.wnp.pl/finanse/m-lasek-dla-gw-jestesmy-juz-zakladnikami-ograniczonej-przepustowosci-na-okeciu,804299.html</ref>
''13-12-2023 r.'' Maciej Lasek ma być pełnomocnikiem ds. CPK, choć krytykował jego budowę.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-ma-byc-pelnomocnikiem-ds-cpk-choc-krytykowal-jego-budowe,784782.html</ref>''18-12-2023 r. Przy dobrym zarządzaniu można zwiększyć przepustowość lotnisk Chopina i Modlin - ocenił poseł KO Maciej Lasek typowany na stanowisko pełnomocnika rządu do spraw CPK. Jak powiedział, trzeba też znaleźć sposób na uratowanie lotniska w Radomiu.''<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/jesli-cpk-powstanie-to-duzo-pozniej-maciej-lasek-zapowiada-urealnienie-inwestycji,786748.html</ref> ''20-01-2024 r. Co stanie się z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie wiadomo po audycie; pierwsze wnioski z niego poznamy pod koniec tego kwartału - powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.''<ref>https://www.wnp.pl/finanse/lasek-pierwsze-wnioski-z-audytu-spolki-cpk-moga-byc-pod-koniec-tego-kwartalu,796821.html</ref> ''21-01-2024 r. Musimy wykorzystać potencjał 15 polskich lotnisk, szczególnie efektywnie zwiększyć przepustowość mazowieckich portów lotniczych - powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Nie będę hamował rozwoju lotnisk regionalnych, jak miało to miejsce dotychczas - dodał.''<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/lasek-musimy-wykorzystac-potencjal-15-polskich-lotnisk,796984.html</ref>08.02.2024 r. Kontynuowanie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest polską racją stanu. Chodzi o to, aby nasz kraj mógł się rozwijać. CPK powinien być narzędzie zrównoważonej polityki transportowej - oznajmiła podczas debaty sejmowej posłanka partii Razem Paulina Matysiak. Przed zaplanowaną na dziś debatą dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) posłanka partii Razem Paulina Matysiak skierowała interpelację do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/lewicowa-poslanka-mocno-broni-cpk-do-tablicy-wywolala-ministra-laska,803155.html</ref>''13-02-2024 r. Pełnomocnik rządu ds. CPK w rozmowie z "GW" został zapytany m.in. o to, co dalej z lotniskami Chopina na Okęciu, w Modlinie i Radomiu. "Można zaoferować system zachęt, można pokusić się o administracyjny podział ruchu, choć to jest bardzo ryzykowne. Niezależnie od decyzji w sprawie CPK dzisiaj trzeba stworzyć możliwość wchłonięcia większej liczby pasażerów na Mazowszu. A żeby to zrobić, musimy mimo wszystko dokończyć modernizację Lotniska Chopina, zwolnić hamulec dla Modlina i starać się znaleźć sposób na wykorzystanie pustego lotniska w Radomiu. Bo jeżeli na coś wydano publiczne pieniądze, tak jak na ten nieszczęsny przekop przez Mierzeję Wiślaną, którym jak na razie ciągle nic nie pływa, to zastanówmy się, żeby i w Radomiu zniwelować deficyt i koszty utrzymania tego lotniska" - powiedział Lasek.''<ref>https://www.wnp.pl/finanse/m-lasek-dla-gw-jestesmy-juz-zakladnikami-ograniczonej-przepustowosci-na-okeciu,804299.html</ref>


== Przypisy ==
== Przypisy ==
<references />
<references />
[[Kategoria:Politycy]]
[[Kategoria:Politycy]]

Wersja z 20:06, 14 lut 2024

Maciej Lasek

Maciej Lasek to inżynier lotniczy budowy płatowców, po 2010 r. zaangażowany politycznie - poseł na sejm Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska - Platforma Obywatelska, Nowoczesna, Inicjatywa Polska, Zieloni.[1] Urodzony 15 czerwca 1967 w Elblągu.[2]

Wykształcenie

Ukończył Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Mechanika, lotnictwo - magister inżynier (1992)Wojskowa Akademia Techniczna, Mechanika, mechanika lotu - doktor (2002). Konsultant Politechniki Warszawskiej. Ukończone studia doktoranckie na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej .Ukończone studia na wydziale MEiL na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka - Statki Powietrzne[3]

Kariera zawodowa i polityczna

Od 1992 do 2002 był pracownikiem Instytutu Lotnictwa. Następnie przeszedł do PKBWL, a w czerwcu 2003 objął funkcję jej wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Brał udział w badaniach około 120 wypadków i incydentów lotniczych. Udzielał się także jako biegły m.in. w postępowaniu dotyczącym katastrofy lotniczej w Mirosławcu. Następnie przeszedł do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, obejmując w 2003 r. funkcję wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Od maja 2010 do lipca 2011 r. wchodził w skład Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, utworzonej celem zbadania katastrofy Tu-154 w Smoleńsku. Pełnił w jej ramach funkcję zastępcy przewodniczącego podkomisji lotniczej. W lutym 2012 r. został powołany na przewodniczącego PKBWL, zastępując Edmunda Klicha. Zajmował to stanowisko do września 2016 r.[4] W l. 2003-2007 redaktor naczelny czasopisma „NIT – Nauka, Innowacje, Technika”. Członek Platformy Obywatelskiej. Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego w l. 2018-2019. Poseł na Sejm od 2019 r. (IX-X kadencja). W IX kadencji Sejmu zasiadał w Komisji Infrastruktury, Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.[5]30.11.2018 r. Maciej Lasek, były przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, został wiceburmistrzem warszawskiej dzielnicy Bemowo. Maciej Lasek zastąpił odwołanego 16.02.2012, szefa Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Edmunda Klicha.Wniosek o odwołanie Klicha przedstawili członkowie PKBWL. Jak podkreślał minister transportu Sławomir Nowak, opinia członków komisji była jednomyślna. I także oni przedstawili kandydaturę[6]19.12.2023 r. został mianowany w trzecim rządzie premiera Donalda Tuska na stanowisko Sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i Sekretarza Stanu, Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego[7]

Zespół do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy lotniczej z dnia 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem, potocznie zwany zespołem Laska

30 stycznia 2013 r. w siedzibie Gazety Wyborczej odbyło się spotkanie z rządowymi ekspertami od badania wypadków lotniczych przygotowane przez p.Kublik. W sprawie Smoleńska mówić muszą eksperci, pisał naczelny GW Jarosław Kurski i zaprosił tylko członków komisji Jerzego Millera pod kierownictwem Laska. Gdyby doszło do zamachu, raport komisji badającej katastrofę smoleńską liczyłby najwyżej jedną stronę - mówił na spotkaniu  członek tej komisji Maciej Lasek. 9 kwietnia 2013 r. Donald Tusk powołał przy Kancelarii Premiera zespół „do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy lotniczej z dnia 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem”, potocznie zwany zespołem Laska, od nazwiska jego przewodniczącego. Zespół nie prowadzi żadnych prac, badań, które miałyby wyjaśnić przyczyny katastrofy smoleńskiej. Zajmuje się jedynie propagowaniem kłamstw z raportu Millera, który jest de facto plagiatem rosyjskiego raportu generał Anodiny, szefowej MAK (Moskiewskiej Agencji Kłamstw). Działania podejmowane przez zespół Laska skoncentrowane są także na atakowaniu i deprecjonowaniu w oczach opinii publicznej prac Zespołu Parlamentarnego kierowanego przez posła Antoniego Macierewicza.Według Zarządzenia powołującego zespół, wydatki związane z działalnością Zespołu są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Był pan w Smoleńsku?Nie byłem. W sobotę rano, 10 kwietnia, dojeżdżałem do Częstochowy na wykłady. Dostałem informację, że prawdopodobnie wydarzył się wypadek. Potem się okazało, że jestem na liście pasażerów, którzy mają lecieć do Smoleńska. Nie zdążyłem jednak na samolot, który wylatywał z premierem Tuskiem. Potem mógłbym pojechać. Rosjanie powtarzali, że jeśli jest taka potrzeba, to niech polscy koledzy (tak o nas mówili) przyjeżdżają czy to do Smoleńska, czy do Moskwy. Biegli z prokuratury wielokrotnie byli w Smoleńsku, dokonywali oględzin szczątków, wysegregowali te elementy, które były potrzebne do badań, przywozili je do Polski. Te same próbki zostały wysłane już przez nową ekipę, przez nową prokuraturę do laboratorium do Anglii. Nikt z tej ekipy, która kontestuje nasze ustalenia, nie pojechał do Smoleńska. Nie wiem, czy oni nie mają odwagi pojechać i zobaczyć wraku.[8]

Lista ponad 100 naukowców, którzy wzięli udział w Konferencji Smoleńskiej

W październiku 2012 r. w Warszawie odbyła się Konferencja Smoleńska, w którego składzie znalazło się ponad 100 niezależnych naukowców z najlepszych uczelni w Polsce, ale i zagranicą. Profesorowie i doktorzy licznych dziedzin polskiej nauki z licznymi międzynarodowymi tytułami. "Debata publiczna nie jest sposobem na badanie wypadku lotniczego. Tak się bada wypadki, jak zbadaliśmy to my" mówił już w styczniu tego roku przewodniczący rządowego zespołu ds. objaśniania Polakom raportu Millera, Maciej Lasek. Chętnie pojawia się w studio Moniki Olejnik, czy na spotkaniach organizowanych przez Agnieszkę Kublik, jednocześnie odmawiając jakiejkolwiek konfrontacji telewizyjnej z prof. Wiesławem Biniendą czy konferencji naukowej z udziałem ekspertów. [9][10]

Lasek musi udowodnić, że Tu-154M uderzył w brzozę

19 września 2013 r. Według Macierewicza twierdzenie, że 10 kwietnia 2010 roku rządowy tupolew uderzył w brzozę jest nieprawdziwe. Polityk dodał, że w raporcie Jerzego Millera, we wszystkich wypowiedziach Macieja Laska i we wszystkich wypowiedziach ekspertów rządowych nie przedstawiono na takie zderzenie ani jednego dowodu. Macierewicz zaznaczył, że jest gotów do uczciwej debaty z Maciejem Laskiem i jego zespołem na uczciwych warunkach. Dodał, że Lasek powinien przedstawić dowód na to, że tupolew z prezydentem na pokładzie uderzył w brzozę, gdyż w przeciwnym razie debata z kimś, kto okłamuje opinię publiczną, będzie bardzo trudna. Wcześniej Maciej Lasek oskarżył grupę parlamentarzystów pod przewodnictwem Antoniego Macierewicza o "niebywałą manipulację". Powiedział, że członkowie sejmowego zespołu badającego przyczyny tragedii, zmanipulowali raport Edmunda Klicha. Lasek zarzucił parlamentarzystom, że wybiórczo potraktowali informacje zawarte w oficjalnych dokumentach. Według Macieja Laska, o manipulacji świadczy to, że pominięto uwagi Edmunda Klicha do przyczyny katastrofy. Akredytowany przedstawiciel Polski przy Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym zaliczył do nich brak właściwej reakcji dowódcy statku powietrznego, brak reakcji załogi na ostrzeżenia systemu TAWS, wykorzystanie wysokościomierza podczas podchodzenia nieprecyzyjnego, oraz niepodjęcie decyzji o odlocie na lotnisko zapasowe.[11]

Maciej Lasek – współautor publikacji o katastrofie smoleńskiej

Maciej Lasek wraz z Grzegorzem Rzeczkowskim wydali książkę pt. „Kłamstwo smoleńskie? Cała prawda nie tylko o katastrofie”. Publikacja ukazała się w 2022 roku. Autorzy przygotowali swego rodzaju reportaż, który przedstawia rzetelne fakty, dotyczące samej katastrofy i jej następstw. Publikacja napisana została z perspektywy 12 lat, które minęły od czasu katastrofy w Smoleńsku. W książce można znaleźć analizę całego zdarzenia, która opisana została przez wybitnego specjalistę z dziedziny wypadków lotniczych, jakim jest Maciej Lasek. Wpływ katastrofy w Smoleńsku na Polskę i Polaków. W wydanej publikacji, autorzy starają się obnażyć absurdy związane z katastrofą smoleńską. Pokazują oni nieudolność polskiej prokuratury, władz i podkomisji, które do tej pory nie zdołały ustalić przyczyn katastrofy. Maciej Lasek wraz z Grzegorzem Rzeczkowskim wskazują, jaki wpływ na polskie społeczeństwo i politykę mają te wydarzenia. Bez żadnych skrupułów rozliczają się z teoriami spiskowymi i kłamstwami, które są rozpowszechniane na temat katastrofy smoleńskiej.[12]

Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego

13-12-2023 r. Maciej Lasek ma być pełnomocnikiem ds. CPK, choć krytykował jego budowę.[13]18-12-2023 r. Przy dobrym zarządzaniu można zwiększyć przepustowość lotnisk Chopina i Modlin - ocenił poseł KO Maciej Lasek typowany na stanowisko pełnomocnika rządu do spraw CPK. Jak powiedział, trzeba też znaleźć sposób na uratowanie lotniska w Radomiu.[14] 20-01-2024 r. Co stanie się z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie wiadomo po audycie; pierwsze wnioski z niego poznamy pod koniec tego kwartału - powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.[15] 21-01-2024 r. Musimy wykorzystać potencjał 15 polskich lotnisk, szczególnie efektywnie zwiększyć przepustowość mazowieckich portów lotniczych - powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Nie będę hamował rozwoju lotnisk regionalnych, jak miało to miejsce dotychczas - dodał.[16]08.02.2024 r. Kontynuowanie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest polską racją stanu. Chodzi o to, aby nasz kraj mógł się rozwijać. CPK powinien być narzędzie zrównoważonej polityki transportowej - oznajmiła podczas debaty sejmowej posłanka partii Razem Paulina Matysiak. Przed zaplanowaną na dziś debatą dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) posłanka partii Razem Paulina Matysiak skierowała interpelację do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.[17]13-02-2024 r. Pełnomocnik rządu ds. CPK w rozmowie z "GW" został zapytany m.in. o to, co dalej z lotniskami Chopina na Okęciu, w Modlinie i Radomiu. "Można zaoferować system zachęt, można pokusić się o administracyjny podział ruchu, choć to jest bardzo ryzykowne. Niezależnie od decyzji w sprawie CPK dzisiaj trzeba stworzyć możliwość wchłonięcia większej liczby pasażerów na Mazowszu. A żeby to zrobić, musimy mimo wszystko dokończyć modernizację Lotniska Chopina, zwolnić hamulec dla Modlina i starać się znaleźć sposób na wykorzystanie pustego lotniska w Radomiu. Bo jeżeli na coś wydano publiczne pieniądze, tak jak na ten nieszczęsny przekop przez Mierzeję Wiślaną, którym jak na razie ciągle nic nie pływa, to zastanówmy się, żeby i w Radomiu zniwelować deficyt i koszty utrzymania tego lotniska" - powiedział Lasek.[18]

Przypisy

  1. https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/posel.xsp?id=208&type=A
  2. https://mypolitics.pl/edu/politicians/maciej-lasek
  3. https://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Pracownicy/Konsultacje
  4. https://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/maciej-lasek-zostal-wiceburmistrzem-bemowa
  5. https://mamprawowiedziec.pl/polityk/58776
  6. https://wyborcza.pl/7,75398,11152058,lasek-za-klicha.html
  7. https://web.archive.org/web/20240117155802/https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/maciej-lasek
  8. https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/1095777,wywiad-rigamonti-z-maciejeem-laskiem-o-katastrofie-smolenskiej.html
  9. https://niezalezna.pl/polska/46381-kogo-sie-boi-donald-tusk-i-maciej-lasek-lista-ponad-100-naukowcow/46381
  10. https://www.katolickie.media.pl/index.php/katyn-1940-2010/komentarze-i-pytania/5210-ukrywane-fakty-o-komisji-millera-kogo-si-boi-donald-tusk-i-maciej-lasek-lista-ponad-100-naukowcow
  11. https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/733333,katastrofa-smolenska-macierewicz-lasek-brzoza.html
  12. https://www.znak.com.pl/autor/Maciej-Lasek
  13. https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-ma-byc-pelnomocnikiem-ds-cpk-choc-krytykowal-jego-budowe,784782.html
  14. https://www.wnp.pl/logistyka/jesli-cpk-powstanie-to-duzo-pozniej-maciej-lasek-zapowiada-urealnienie-inwestycji,786748.html
  15. https://www.wnp.pl/finanse/lasek-pierwsze-wnioski-z-audytu-spolki-cpk-moga-byc-pod-koniec-tego-kwartalu,796821.html
  16. https://www.wnp.pl/logistyka/lasek-musimy-wykorzystac-potencjal-15-polskich-lotnisk,796984.html
  17. https://www.wnp.pl/logistyka/lewicowa-poslanka-mocno-broni-cpk-do-tablicy-wywolala-ministra-laska,803155.html
  18. https://www.wnp.pl/finanse/m-lasek-dla-gw-jestesmy-juz-zakladnikami-ograniczonej-przepustowosci-na-okeciu,804299.html