Maciej Lasek

Z RPedia
Maciej Lasek

Maciej Lasek to inżynier lotniczy budowy płatowców, po 2010 r. zaangażowany politycznie - poseł na sejm Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska - Platforma Obywatelska, Nowoczesna, Inicjatywa Polska, Zieloni.[1] Urodzony 15 czerwca 1967 w Elblągu.[2] Anna Lasek, lesznowolska radna KO, żona Macieja Laska.

Wykształcenie[edytuj | edytuj kod]

Ukończył Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Mechanika, lotnictwo - magister inżynier (1992)Wojskowa Akademia Techniczna, Mechanika, mechanika lotu - doktor (2002). Konsultant Politechniki Warszawskiej. Ukończone studia doktoranckie na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej .Ukończone studia na wydziale MEiL na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka - Statki Powietrzne[3]

Kariera zawodowa i polityczna[edytuj | edytuj kod]

Od 1992 do 2002 był pracownikiem Instytutu Lotnictwa. Następnie przeszedł do PKBWL, a w czerwcu 2003 objął funkcję jej wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Brał udział w badaniach około 120 wypadków i incydentów lotniczych. Udzielał się także jako biegły m.in. w postępowaniu dotyczącym katastrofy lotniczej w Mirosławcu. Następnie przeszedł do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, obejmując w 2003 r. funkcję wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Od maja 2010 do lipca 2011 r. wchodził w skład Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, utworzonej celem zbadania katastrofy Tu-154 w Smoleńsku. Pełnił w jej ramach funkcję zastępcy przewodniczącego podkomisji lotniczej. W lutym 2012 r. został powołany na przewodniczącego PKBWL, zastępując Edmunda Klicha. Zajmował to stanowisko do września 2016 r.[4] W l. 2003-2007 redaktor naczelny czasopisma „NIT – Nauka, Innowacje, Technika”. Członek Platformy Obywatelskiej. Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego w l. 2018-2019. Poseł na Sejm od 2019 r. (IX-X kadencja). W IX kadencji Sejmu zasiadał w Komisji Infrastruktury, Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.[5]30.11.2018 r. Maciej Lasek, były przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, został wiceburmistrzem warszawskiej dzielnicy Bemowo. Maciej Lasek zastąpił odwołanego 16.02.2012, szefa Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Edmunda Klicha.Wniosek o odwołanie Klicha przedstawili członkowie PKBWL. Jak podkreślał minister transportu Sławomir Nowak, opinia członków komisji była jednomyślna. I także oni przedstawili kandydaturę[6]19.12.2023 r. został mianowany w trzecim rządzie premiera Donalda Tuska na stanowisko Sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i Sekretarza Stanu, Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego[7]

Zespół do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy lotniczej z dnia 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem, potocznie zwany zespołem Laska[edytuj | edytuj kod]

30 stycznia 2013 r. w siedzibie Gazety Wyborczej odbyło się spotkanie z rządowymi ekspertami od badania wypadków lotniczych przygotowane przez p.Kublik. W sprawie Smoleńska mówić muszą eksperci, pisał naczelny GW Jarosław Kurski i zaprosił tylko członków komisji Jerzego Millera pod kierownictwem Laska. Gdyby doszło do zamachu, raport komisji badającej katastrofę smoleńską liczyłby najwyżej jedną stronę - mówił na spotkaniu  członek tej komisji Maciej Lasek. 9 kwietnia 2013 r. Donald Tusk powołał przy Kancelarii Premiera zespół „do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy lotniczej z dnia 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem”, potocznie zwany zespołem Laska, od nazwiska jego przewodniczącego. Zespół nie prowadzi żadnych prac, badań, które miałyby wyjaśnić przyczyny katastrofy smoleńskiej. Zajmuje się jedynie propagowaniem kłamstw z raportu Millera, który jest de facto plagiatem rosyjskiego raportu generał Anodiny, szefowej MAK (Moskiewskiej Agencji Kłamstw). Działania podejmowane przez zespół Laska skoncentrowane są także na atakowaniu i deprecjonowaniu w oczach opinii publicznej prac Zespołu Parlamentarnego kierowanego przez posła Antoniego Macierewicza.Według Zarządzenia powołującego zespół, wydatki związane z działalnością Zespołu są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Był pan w Smoleńsku?Nie byłem. W sobotę rano, 10 kwietnia, dojeżdżałem do Częstochowy na wykłady. Dostałem informację, że prawdopodobnie wydarzył się wypadek. Potem się okazało, że jestem na liście pasażerów, którzy mają lecieć do Smoleńska. Nie zdążyłem jednak na samolot, który wylatywał z premierem Tuskiem. Potem mógłbym pojechać. Rosjanie powtarzali, że jeśli jest taka potrzeba, to niech polscy koledzy (tak o nas mówili) przyjeżdżają czy to do Smoleńska, czy do Moskwy. Biegli z prokuratury wielokrotnie byli w Smoleńsku, dokonywali oględzin szczątków, wysegregowali te elementy, które były potrzebne do badań, przywozili je do Polski. Te same próbki zostały wysłane już przez nową ekipę, przez nową prokuraturę do laboratorium do Anglii. Nikt z tej ekipy, która kontestuje nasze ustalenia, nie pojechał do Smoleńska. Nie wiem, czy oni nie mają odwagi pojechać i zobaczyć wraku.[8]

Lista ponad 100 naukowców, którzy wzięli udział w Konferencji Smoleńskiej[edytuj | edytuj kod]

W październiku 2012 r. w Warszawie odbyła się Konferencja Smoleńska, w którego składzie znalazło się ponad 100 niezależnych naukowców z najlepszych uczelni w Polsce, ale i zagranicą. Profesorowie i doktorzy licznych dziedzin polskiej nauki z licznymi międzynarodowymi tytułami. "Debata publiczna nie jest sposobem na badanie wypadku lotniczego. Tak się bada wypadki, jak zbadaliśmy to my" mówił już w styczniu tego roku przewodniczący rządowego zespołu ds. objaśniania Polakom raportu Millera, Maciej Lasek. Chętnie pojawia się w studio Moniki Olejnik, czy na spotkaniach organizowanych przez Agnieszkę Kublik, jednocześnie odmawiając jakiejkolwiek konfrontacji telewizyjnej z prof. Wiesławem Biniendą czy konferencji naukowej z udziałem ekspertów. [9][10]

Lasek musi udowodnić, że Tu-154M uderzył w brzozę[edytuj | edytuj kod]

19 września 2013 r. Według Macierewicza twierdzenie, że 10 kwietnia 2010 roku rządowy tupolew uderzył w brzozę jest nieprawdziwe. Polityk dodał, że w raporcie Jerzego Millera, we wszystkich wypowiedziach Macieja Laska i we wszystkich wypowiedziach ekspertów rządowych nie przedstawiono na takie zderzenie ani jednego dowodu. Macierewicz zaznaczył, że jest gotów do uczciwej debaty z Maciejem Laskiem i jego zespołem na uczciwych warunkach. Dodał, że Lasek powinien przedstawić dowód na to, że tupolew z prezydentem na pokładzie uderzył w brzozę, gdyż w przeciwnym razie debata z kimś, kto okłamuje opinię publiczną, będzie bardzo trudna. Wcześniej Maciej Lasek oskarżył grupę parlamentarzystów pod przewodnictwem Antoniego Macierewicza o "niebywałą manipulację". Powiedział, że członkowie sejmowego zespołu badającego przyczyny tragedii, zmanipulowali raport Edmunda Klicha. Lasek zarzucił parlamentarzystom, że wybiórczo potraktowali informacje zawarte w oficjalnych dokumentach. Według Macieja Laska, o manipulacji świadczy to, że pominięto uwagi Edmunda Klicha do przyczyny katastrofy. Akredytowany przedstawiciel Polski przy Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym zaliczył do nich brak właściwej reakcji dowódcy statku powietrznego, brak reakcji załogi na ostrzeżenia systemu TAWS, wykorzystanie wysokościomierza podczas podchodzenia nieprecyzyjnego, oraz niepodjęcie decyzji o odlocie na lotnisko zapasowe.[11]

Maciej Lasek – współautor publikacji o katastrofie smoleńskiej[edytuj | edytuj kod]

Maciej Lasek wraz z Grzegorzem Rzeczkowskim wydali książkę pt. „Kłamstwo smoleńskie? Cała prawda nie tylko o katastrofie”. Publikacja ukazała się w 2022 roku. Autorzy przygotowali swego rodzaju reportaż, który przedstawia rzetelne fakty, dotyczące samej katastrofy i jej następstw. Publikacja napisana została z perspektywy 12 lat, które minęły od czasu katastrofy w Smoleńsku. W książce można znaleźć analizę całego zdarzenia, która opisana została przez wybitnego specjalistę z dziedziny wypadków lotniczych, jakim jest Maciej Lasek. Wpływ katastrofy w Smoleńsku na Polskę i Polaków. W wydanej publikacji, autorzy starają się obnażyć absurdy związane z katastrofą smoleńską. Pokazują oni nieudolność polskiej prokuratury, władz i podkomisji, które do tej pory nie zdołały ustalić przyczyn katastrofy. Maciej Lasek wraz z Grzegorzem Rzeczkowskim wskazują, jaki wpływ na polskie społeczeństwo i politykę mają te wydarzenia. Bez żadnych skrupułów rozliczają się z teoriami spiskowymi i kłamstwami, które są rozpowszechniane na temat katastrofy smoleńskiej.[12]

Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego[edytuj | edytuj kod]

13-12-2023 r. Maciej Lasek ma być pełnomocnikiem ds. CPK, choć krytykował jego budowę.[13]18-12-2023 r. Przy dobrym zarządzaniu można zwiększyć przepustowość lotnisk Chopina i Modlin - ocenił poseł KO Maciej Lasek typowany na stanowisko pełnomocnika rządu do spraw CPK. Jak powiedział, trzeba też znaleźć sposób na uratowanie lotniska w Radomiu.[14] 20-01-2024 r. Co stanie się z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie wiadomo po audycie; pierwsze wnioski z niego poznamy pod koniec tego kwartału - powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.[15] 21-01-2024 r. Musimy wykorzystać potencjał 15 polskich lotnisk, szczególnie efektywnie zwiększyć przepustowość mazowieckich portów lotniczych - powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Nie będę hamował rozwoju lotnisk regionalnych, jak miało to miejsce dotychczas - dodał.[16]08.02.2024 r. Kontynuowanie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest polską racją stanu. Chodzi o to, aby nasz kraj mógł się rozwijać. CPK powinien być narzędzie zrównoważonej polityki transportowej - oznajmiła podczas debaty sejmowej posłanka partii Razem Paulina Matysiak. Przed zaplanowaną na dziś debatą dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) posłanka partii Razem Paulina Matysiak skierowała interpelację do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.[17]13-02-2024 r. Pełnomocnik rządu ds. CPK w rozmowie z "GW" został zapytany m.in. o to, co dalej z lotniskami Chopina na Okęciu, w Modlinie i Radomiu. "Można zaoferować system zachęt, można pokusić się o administracyjny podział ruchu, choć to jest bardzo ryzykowne. Niezależnie od decyzji w sprawie CPK dzisiaj trzeba stworzyć możliwość wchłonięcia większej liczby pasażerów na Mazowszu. A żeby to zrobić, musimy mimo wszystko dokończyć modernizację Lotniska Chopina, zwolnić hamulec dla Modlina i starać się znaleźć sposób na wykorzystanie pustego lotniska w Radomiu. Bo jeżeli na coś wydano publiczne pieniądze, tak jak na ten nieszczęsny przekop przez Mierzeję Wiślaną, którym jak na razie ciągle nic nie pływa, to zastanówmy się, żeby i w Radomiu zniwelować deficyt i koszty utrzymania tego lotniska" - powiedział Lasek.[18]Wstępne założenia są takie, że kompleksowe wyniki audytu powinny być znane w okolicach połowy roku. Według zapowiedzi Macieja Laska wtedy rząd ma też ostatecznie zdecydować co dalej z poszczególnymi częściami przedsięwzięcia. Ważą się losy przede wszystkim przyszłości lotniska. Wcześniej Maciej Lasek deklarował, że na pewno kontynuowane będą przedsięwzięcia kolejowe – w tym m.in. linia „Igrek” z Warszawy do Wrocławia i Poznania.[19]

Lasek co chwilę zmienia zdanie ws. wniosków o środki z UE na CPK[edytuj | edytuj kod]

12.02.2024 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny zaniechała złożenia przygotowanych wniosków o środki unijne na dwie inwestycje, w tym budowę Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź - to  ponad 1 mld zł. Maciej Lasek podczas debaty w Sejmie oświadczył, że dwóch z czterech wniosków nie złożono, bo były „niedojrzałe”. Z kolei podczas spotkania w Morągu Donald Tusk stwierdził, że „CPK musi być bardzo przemyślane”. Obiecał, że projekt pod nazwą CPK zostanie przeprowadzony „w interesie Polski, za publiczne pieniądze policzone co do grosza”. W rozmowie z „Gazeta Wyborczą” pełnomocnik rządu ds. CPK powiedział, że żadna „decyzja kierunkowa” w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jeszcze nie zapadła. Wstrzymaliśmy puszczenie do UE wniosku na dokumentację węzła CPK, bo chcemy to zrobić, gdy będzie decyzja kierunkowa, co dalej z całym projektem— stwierdził Lasek.[20][21]

20.02.2024 r. Podczas briefingu przed KPRM Horała, były pełnomocnik ds. CPK, powiedział, że nie zna żadnych ekspertyz podważających zasadność budowy inwestycji, zna natomiast "pewnie kilkadziesiąt wycinkowych i kilka obszernych ekspertyz", które zasadność budowy CPK potwierdzają. Poinformował, że chciałby się zapoznać z analizami, o których mówił premier, jeśli - jak dodał - takie istnieją.Waldemar Buda oświadczył, że kontrola poselska obejmie KPRM i resort funduszy, któremu podlega pełnomocnik ds. CPK, obecnie jest nim Maciej Lasek (KO).O godz. 9 Horała przekazał na X, że kontrola w KPRM była krótka, "nie było co czytać, bo ekspertyz nie ma".[22]

23.02.2024 r. Posłanka Lewicy Paulina Matysiak podkreśliła na antenie RMF FM, że nigdy nie widziała ekspertyz, które potwierdzałyby nieopłacalność projektu Centralnego Projektu Lotniczego. Dodała, że minister Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK nie przyszedł na posiedzenie zespołu zajmującego się projektem i nie jest zaangażowany w jego prace.[23]

Matysiak wprost: Myślę, że minister Lasek musi odejść i koniec końców odejdzie.[edytuj | edytuj kod]

Prowadzący program zapytał wprost: czy Maciej Lasek powinien odejść?Myślę, że ten czas, kiedy pełni tę funkcję, jasno pokazał, że nie nadaje się do tej funkcji. Nie chce przedstawić argumentów, nie chce rozmawiać, mamy bardzo duże zamieszanie związane z tym, jak teraz po jesieni sama spółka działa. Mieliśmy zamieszanie z brakiem złożonych wniosków o unijne dofinansowanie, bo z czterech wniosków złożono tylko dwa— wyliczała posłanka Lewicy.Czy musi odejść? Myślę, że musi odejść i koniec końców odejdzie i zostanie zmieniony w tej roli, ponieważ on nie chce wybudować tego lotniska. To jest osoba, która w poprzedniej kadencji też swoją kampanię wyborczą opierała na zupełnie przeciwstawnych hasłach, była przeciwnikiem i może dalej jest budowy tego lotniska, rozwoju tego projektu. (…) Generalnie rząd w tym temacie mocno kluczy— powiedziała wprost.To czego ja oczekuję, chociaż myślę, że nie tylko ja, bo też tysiące osób, chce po prostu jasnej deklaracji, że ten projekt będzie kontynuowany, bo my wiemy, że go na niego stać. To potwierdza pani minister Pełczyńska-Nałęcz. Wiemy, że tego projektu potrzebujemy— podkreśliła Matysiak.[24]

CPK na liście strategicznych projektów infrastrukturalnych[edytuj | edytuj kod]

Lista została stworzona w 2013 roku przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi. Po ponad 10 latach jest aktualizowana. Projekty na niej obejmują drogi transgraniczne, linie kolejowe, mosty i tunele. Wniosek w tej sprawie złożył rząd Zjednoczonej Prawicy. Procedura trwała 1,5 roku. Oznacza to, że budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE. Jest to  niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście przyszłości tego projektu. Decyzja ta będzie zapewne dla premiera Tuska dużym kłopotem wizerunkowym, bo jak wytłumaczy, że polski rząd ewidentnie gra na jego opóźnienie, a tymczasem UE uznaje go za jeden ze strategicznych projektów transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-Ts), będącej kluczowym instrumentem polityki transportowej Unii. Mało tego, zgodnie z rozporządzeniem, państwa członkowskie powinny zapewnić spójność swoich krajowych planów transportowych i inwestycyjnych z priorytetami UE, a także uwzględnić rozwój dziewięciu europejskich korytarzy transportowych. Na liście najważniejszych projektów UE, dzięki negocjacjom rządu PiS, znalazł się również międzynarodowy szlak Via Carpatia, łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim. Również tzw. „szprycha” nr 7, a konkretnie odcinek kolejowy Katowice-Rybnik-Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój (obecnie największe miasto w Polsce bez dostępu do sieci kolejowej) stanie się elementem korytarza: Bałtyk – Adriatyk i został zaliczony przez UE do rozszerzonej sieci bazowej TEN-T.[25]

29.04.2024 r. W opublikowanym wywiadzie w "Rzeczpospolitej" pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek .Pełnomocnik rządu zapowiedział przegląd inwestycji, by w przyszłym roku zaproponować plan rozwoju sieci kolejowych w Polsce. Możliwa jest alternatywa, w postaci dwóch współpracujących ze sobą lotnisk: lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, które można zaplanować nie tylko dla linii niskokosztowych, ale również tradycyjnych linii sieciowych, takich jak PLL LOT. (...) Ale na razie na stole jest projekt lotniska w Baranowie, dla którego komplementarnym niskokosztowym lotniskiem byłby Modlin."Mamy plany rozbudowy lotniska w Modlinie do 10 mln pasażerów przy dobrej infrastrukturze terminalowej. Dodatkowo w Modlinie za chwileczkę będzie już dociągnięta kolej i bardzo dobry dojazd trzypasmową drogą w standardzie S, w związku z tym to będzie świetne uzupełnienie dzisiaj dla Lotniska Chopina, a w przyszłości dla nowego lotniska centralnego w Baranowie - stwierdził Lasek. [26]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/posel.xsp?id=208&type=A
  2. https://mypolitics.pl/edu/politicians/maciej-lasek
  3. https://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Pracownicy/Konsultacje
  4. https://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/maciej-lasek-zostal-wiceburmistrzem-bemowa
  5. https://mamprawowiedziec.pl/polityk/58776
  6. https://wyborcza.pl/7,75398,11152058,lasek-za-klicha.html
  7. https://web.archive.org/web/20240117155802/https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/maciej-lasek
  8. https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/1095777,wywiad-rigamonti-z-maciejeem-laskiem-o-katastrofie-smolenskiej.html
  9. https://niezalezna.pl/polska/46381-kogo-sie-boi-donald-tusk-i-maciej-lasek-lista-ponad-100-naukowcow/46381
  10. https://www.katolickie.media.pl/index.php/katyn-1940-2010/komentarze-i-pytania/5210-ukrywane-fakty-o-komisji-millera-kogo-si-boi-donald-tusk-i-maciej-lasek-lista-ponad-100-naukowcow
  11. https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/733333,katastrofa-smolenska-macierewicz-lasek-brzoza.html
  12. https://www.znak.com.pl/autor/Maciej-Lasek
  13. https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-ma-byc-pelnomocnikiem-ds-cpk-choc-krytykowal-jego-budowe,784782.html
  14. https://www.wnp.pl/logistyka/jesli-cpk-powstanie-to-duzo-pozniej-maciej-lasek-zapowiada-urealnienie-inwestycji,786748.html
  15. https://www.wnp.pl/finanse/lasek-pierwsze-wnioski-z-audytu-spolki-cpk-moga-byc-pod-koniec-tego-kwartalu,796821.html
  16. https://www.wnp.pl/logistyka/lasek-musimy-wykorzystac-potencjal-15-polskich-lotnisk,796984.html
  17. https://www.wnp.pl/logistyka/lewicowa-poslanka-mocno-broni-cpk-do-tablicy-wywolala-ministra-laska,803155.html
  18. https://www.wnp.pl/finanse/m-lasek-dla-gw-jestesmy-juz-zakladnikami-ograniczonej-przepustowosci-na-okeciu,804299.html
  19. https://forsal.pl/artykuly/9428768,pierwsze-przetargi-na-audyty-cpk-kiedy-wyniki.html
  20. https://wpolityce.pl/gospodarka/681539-lasek-co-chwile-zmienia-zdanie-ws-cpk-jablonski-presja
  21. https://wpolityce.pl/polityka/681396-kto-blokuje-cpk-zaskakujace-slowa-zukowskiej
  22. https://www.wnp.pl/finanse/poslowie-pis-z-kontrola-poselska-ws-cpk,806603.html
  23. https://wpolityce.pl/gospodarka/682798-w-co-gra-rzad-tuska-matysiaklasek-nie-chce-rozmawiac-o-cpk
  24. https://wpolityce.pl/polityka/683610-matysiak-wprost-mysle-ze-minister-lasek-musi-odejsc
  25. https://www.wnp.pl/logistyka/cpk-na-liscie-strategicznych-projektow-infrastrukturalnych,829073.html
  26. https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-budowa-cpk-oznacza-koniec-lotniska-chopina-na-okeciu,829871.html