Via Baltica

Z RPedia
Wersja z dnia 19:50, 22 lip 2024 autorstwa Maryla (dyskusja | edycje) (opis hasła)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

13/02/2016 r. wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki zapowiedział międzynarodowe trasy Via Carpatia, Via Baltica i Rail Baltica, szybsze połączenie kolejowe Warszawa-Wilno - takie inwestycje związane z północno-wschodnią Polską, będące realizacją planów inwestycyjnych prezydenta Lecha Kaczyńskiego w ramach projektu Trójmorza.[1] 25 października 2016 r. Parlament Europejski przyjął sprawozdanie europosła Tomasza Poręby nt. infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest to pierwszy w historii Parlamentu Europejskiego kompleksowy dokument poświęcony w całości rozwojowi infrastruktury w tym regionie. Dokument odnosi się także do budowy szlaku Rail Baltica, wskazując go jako pozytywny przykład współpracy między zainteresowanymi krajami. Parlament Europejski pozytywnie ocenił także wspólne, międzynarodowe inicjatywy państw członkowskich w regionie na rzecz rozwoju nowego, kolejowego szlaku towarowego nr 11 (zwanego Szlakiem Bursztynowym) łączącego ośrodki przemysłowo-handlowe Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą w zakresie alokacji przepustowości dla międzynarodowych pociągów towarowych.[2]

Andrzej Duda podkreślił, że to budowa jednej z najważniejszych dróg nie tylko w Polsce, ale jednej z najważniejszych dróg w Europie, a już na pewno w Europie Centralnej, która jest dzisiaj zjednoczona współpracą w ramach Inicjatywy Trójmorza. Realizujemy właśnie te wielkie inwestycje drogowe, Via Balticę, którą tyle razy próbowano unicestwić jako inwestycję; niedaleko stąd Via Carpatię, którą również próbowano unicestwić, której nie chciano zaakceptować w instytucjach Unii Europejskiej, a która stanowi żyłę razem z Via Balticą, którą pobiegnie transport przez Polskę – z południa na północ i z północy na południe - mówił prezydent.Wartość wszystkich podpisanych i realizowanych umów (z wyjątkiem obwodnicy Augustowa), to przeszło 6,5 mld zł, a ponad 6,1 mld zł odliczając wykonane już obwodnice Suwałk oraz Szczuczyna. Budowa polskich fragmentów międzynarodowej trasy Via Baltica współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla odcinków od Szczuczyna do Budziska oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) dla odcinków od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. W ramach CEF dofinansowanie wynosi ok. 1,754 mld zł, a w ramach POIiŚ 1,637 mld zł, co łącznie daje kwotę blisko 3,4 mld zł.[3]

S61 – Via Baltica[edytuj | edytuj kod]

Droga ekspresowa S61 będzie miała docelowo około 220 km długości i przebiegać przez trzy województwa: mazowieckie (19,5km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km). Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie. Wspólnie z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa – Białystok na odcinku Warszawa – Ostrów Mazowiecka, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi. Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odcinek Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379,6 mln euro. Dotrzymujemy słowa danego Polakom i sukcesywnie inwestujemy w budowę dróg w całej Polsce. Dziś oddajemy do ruchu kolejny odcinek międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, na trasie Ełk – Wysokie. Oznacza to, że kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S61 o długości  przeszło 150 km od Kolna koło Łomży do granicy z Litwą oraz od Śniadowa do węzła Łomża Zachód. Inwestycje realizowane przez obecny rząd, takie jak Via Baltica pokazują, że skutecznie wspieramy rozwój tych regionów Polski, które do tej pory były zaniedbywane – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.[4]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]