Via Carpatia

Z RPedia

Inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r. Szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, podpisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja. [1]

Via Carpathia jedną z najbardziej strategicznych inwestycji[edytuj | edytuj kod]

Budowa drogi ekspresowej S19 czyli części międzynarodowego szlaku Via Carpathia jest dla polskiego rządu jedną z najbardziej strategicznych inwestycji - takie zapewnienia padły podczas roboczej konferencji, która odbyła się 27 stycznia 2016 r. w Rzeszowie. Droga ekspresowa S19 jest częścią korytarza transeuropejskiego Via Carpathia, łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Polski odcinek szlaku Via Carpathia ma przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku, przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku, po śladzie drogi ekspresowej S-61, DK 8 i S-19 a jego długość to około 680 km.[2] Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała łącznie ok. 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Ostatni odcinek na Podkarpaciu (Jawornik – Lutcza) z 3-kilometrowym tunelem jest na etapie przetargu.[3]Via Carpatia w Polsce - stan realizacji wrzesień 2022[4]

Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego[edytuj | edytuj kod]

16 grudnia2021 r. w Janowie Lubelskim (woj. lubelskie) otwarto cztery odcinki drogi ekspresowej S19 o łącznej długości ok. 47 km oraz nadano drodze ekspresowej S19 nazwę „Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego”. Zdaniem prezesa PiS drodze nadano imię Lecha Kaczyńskiego z trzech powodów.Jak tłumaczył, pod koniec lat 80. w Polsce „pewna część elit komunistycznych i pewna część elit solidarnościowych umówiły się na powołanie ustroju, który będzie z jednej strony odrzuceniem PRL-u, ale z drugiej strony będzie jego kontynuacją”. Lech Kaczyński „stworzył dynamikę, która pozwoliła zbudować nową partię, która była pełną kontynuacją Porozumienia Centrum”. Potrafił wygrać wybory prezydenckie, to otworzyło nam drogę do władzy, tej lat 2005-2007. I chociaż znów nie trwało to długo i musieliśmy zawierać bardzo trudne koalicje, to jednak wiele w Polsce się zmieniło. Pokazaliśmy, że można rządzić inaczej. Wskazywał, że „dziś istnieje wielki plan na przeszło 600 mld euro, żeby z Międzymorza stworzyć pewną całość i ta droga jest elementem tego całego planu, dlatego powinna ona nosić imię Prezydenta Lecha Kaczyńskiego”.[5]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]