Program "100 obwodnic"

Z RPedia
Wersja z dnia 19:30, 9 lut 2024 autorstwa Maryla (dyskusja | edycje) (uzupełnienie)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Rządowy program premiera Morawieckiego zakładał wybudowanie stu obwodnic w latach 2020-2030. To nowe, niezależne od już prowadzonych lub przygotowywanych, inwestycje, które powstaną w ciągu dróg krajowych.Za kwotę 28 miliardów złotych zostanie wybudowanych sto obwodnic o łącznej długości 800 kilometrów. To dodatkowe inwestycje Ministerstwa Infrastruktury, które zostaną sfinansowane między innymi z wpływów z opłat paliwowych, elektronicznego systemu poboru opłat i dofinansowania UE z programów na lata 2014-2020 i 2021-2027.[1]

GDDKiA podsumowała rok programu budowy stu obwodnic

08.02.2021 r. Z podsumowania wynika, że w 2020 roku GDDKiA podpisała umowy na realizację trzech obwodnic w ramach zaplanowanego programu. Dla dziesięciu obwodnic trwają przetargi na realizację, dla kolejnych 33 Dyrekcja szuka wykonawców dokumentacji projektowej, a dla 54 obwodnic trwa opracowanie dokumentacji lub przygotowanie do ogłoszenia przetargów na dokumentację. W ramach programu budowy 100 obwodnic podpisano już umowy na zadania o łącznej długości 437,8 km, z czego 19,9 km na realizację i 417,9 na dokumentację. Ogłoszono przetargi na obwodnice o łącznej długości 418,7 km, z czego 87,2 km na realizację i 331,5 km na dokumentację.[2]

09.09.2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, iż aktualnie na etapie realizacji jest szesnaście obwodnic o łącznej długości blisko 118 km i wartości ok. 2,3 mld zł. Dla czterech kolejnych trwa przetarg na wybór wykonawcy. Prowadzone są intensywne prace przygotowawcze dla 78 obwodnic. Dwie obwodnice już służą kierowcom, a cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości. Głównym beneficjentem Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.  W dniu 24 maja 2022 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Rządowego Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.[3]

11 grudnia 2023 r. W województwie warmińsko-mazurskim zaplanowano pięć inwestycji z ogólnopolskiego programu budowy stu obwodnic. Pierwsza, czyli obwodnica Smolajn, została oddana do użytku w ubiegłym roku. Z pozostałych, najbardziej zaawansowana, jest obwodnica Gąsek w ciągu drogi nr 65. W maju podpisano umowę, obecnie trwa jej projektowanie. Program planowano do roku 2030. W tym terminie niezagrożone wydają się obwodnice Pisza i Szczytna.[4]

"Stu obwodnic" nie będzie. Wiceminister infrastruktury: Nie ma środków

09.02.2024 r.Wiceminister infrastruktury w rządzie koalicji 13 grudnia Paweł Gancarz odniósł się do realizacji głównych projektów drogowych zaplanowanych przez rząd Zjednoczonej Prawicy. "Przechodzimy etap weryfikacji wszystkich programów, które w ostatnich latach były uruchomione, nie zawsze w racjonalny sposób - często decyzje co do dużych inwestycji infrastrukturalnych były dyktowane decyzjami politycznymi. (...) Lista stu obwodnic, rozrosła się do ponad 150, a już dzisiaj wiadomo, że przewidziane nawet na te sto obwodnic środki w wysokości 28 mld, są niewystarczające.[5]