Centralny Port Komunikacyjny

Z RPedia
Wersja z dnia 17:47, 7 lut 2024 autorstwa Maryla (dyskusja | edycje) (uzupełnienie)

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Głównym założeniem Koncepcji CPK jest budowa węzła transportowego opartego na węźle lotniczym (lotnisku przesiadkowym) i kolejowym oraz pełna integracja z krajową i międzynarodową siecią tras kolejowych i drogowych. Niezależnym celem jest integracja aglomeracji warszawsko-łódzkiej i stworzenie silnego centrum gospodarczego, który może stać się kołem zamachowym rozwoju Polski.[1]

Program wieloletni

28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023. W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).[2]

Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi

11.12.2023 r. Marcin Horała poinformował o tym podczas podsumowania swoich 1.500 dni na stanowisku pełnomocnika rządu ds. CPKZ całego serca dziękuję za te ponad cztery lata niełatwej, ale pasjonującej pracy. Jej efektem są m.in. dzisiejsze znakomite informacje dotyczące inwestycji kolejowych CPK. Zostawiam projekt CPK z zapewnionym finansowaniem do 2030 r., z wybranym inwestorem mniejszościowym dla lotniska i z dofinansowaniem unijnym dla części kolejowej projektu. Dla lotniska mamy gotowy projekt, badania przyrodnicze, wykupionych ponad 1.200 ha bez wywłaszczania ani jednej osoby, decyzję środowiskową i wniosek o lokalizacyjną. Trwają już prace w terenie: na obszarze węzła lotniskowego i przy tunelu w Łodzi. [3]

Spółka CPK pozyskała już w sumie ponad 400 mln zł unijnego dofinansowania z instrumentu CEFŁącząc Europę”.

Spółka planuje ubiegać się o kolejne środki. W aktualnie trwającym naborze do programu CEF będzie wnioskować o dotacje na łączną kwotę co najmniej 1,7 mld zł.[4]Zamknięcie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie łatwe - powiedział w piątek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Wyjaśnił, że wiązałoby się to m.in. ze zmianą ustawy o CPK czy zwrotem pieniędzy, które Polska otrzymała już z Unii Europejskiej.[5]

CPK ma przynieść setki miliardów złotych zysku. Inwestycja zwróci się w 12 lat

W ciągu pierwszych 32 lat działalności Centralny Port Komunikacyjny wygeneruje blisko 200 mld zł - powiedział w środę pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, przedstawiając raport firmy EY.[6]

Raport podsumowania CPK

16.01.2024 r. Debata dotycząca Centralnego Portu Komunikacyjnego w ostatnim czasie osiąga swój punkt kulminacyjny, a od jej wyniku zależy formuła w jakiej projekt będzie prowadzony w przyszłości. Jako Spółka celowa odpowiedzialna za realizację tego unikalnego przedsięwzięcia czujemy się zobowiązani, aby debata ta była w największym stopniu nasycona faktami i weryfikowalnymi danymi, a nie ograniczała się do warstwy populistyczno-publicystycznej. Uważamy, że Program CPK stanowi pokoleniową szansę dla Rzeczypospolitej. Szansę, której nie wolno zaprzepaścić.[7][8]

Dziesięć argumentów za powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Były premier Morawiecki oświadczył, że Centralny Port Komunikacyjny powinien powstać jak najszybciej, niezależnie od tego, kto aktualnie sprawuje władzę w Polsce.Mateusz Morawiecki wymienił dziesięć zasadniczych powodów, dla których powstanie CPK jest absolutnie konieczne.[9]

Brytyjski portal „Daily Express” zachwyca się projektem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce.

Jako fundamentalny powód podjęcia inwestycji związanej z Centralnym Portem Komunikacyjnym, „Daily Express” wskazuje ograniczone możliwości lotniska na Okęciu w zakresie przepustowości. Lotnisko Chopina w Warszawie może pomieścić ruch w wysokości zaledwie 20 mln pasażerów rocznie. Pominąwszy kwestię samego ruchu lotniczego, autorzy artykułu z zainteresowaniem zauważyli wielki plan rozbudowy kolei dużych prędkości, która w kwadrans ma przemieszczać się na linii Warszawa - CPK. Według pierwotnego pomysłu inwestycji, komunikacja kolejowa ma zapewnić swobodny dostęp do CPK 13 milionom Polaków ze 120 polskich miast.[10]

W sieci trwa wielka akcja "Tak dla CPK", będąca apelem o kontynuację budowy CPK.

W mediach społecznościowych coraz szersze kręgi zatacza akcja społeczna w obronie strategicznych inwestycji. Hasztag #TakdlaCPK" jest dziś jednym z najpopularniejszych na platformie X.Jak się okazuje, połączył on sympatyków lewicy, narodowców, a nawet... wrogów Prawa i Sprawiedliwości.[11]

CPK może być zmarnowaną szansą. Posłowie PiS krytykują opieszałość rządu Tuska.

24.01.2024 r. Maciej Lasek w rozmowie z PAP poinformował o rozpoczęciu audytu ws. CPK i zapowiedział przedstawienie na bazie audytu rekomendacji dla Rady Ministrów. Jak wskazał, „co stanie się z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie wiadomo po audycie”, a „pierwsze wnioski z niego poznamy pod koniec tego kwartału”. Zaznaczył także, że dzisiaj nie odważy się powiedzieć, które elementy CPK będą kontynuowane, np. czy to będzie program kolejowy, czy budowa lotniska. Zdaniem Horały, „pierwsze ruchy Macieja Laska są bardzo niepokojące”. To mrożenie procesów inwestycyjnych przez nową administrację jest bardzo niepokojące— powiedział Horała. Kończę apelem do Macieja Laska, aby nie opóźniał, nie mroził. Niech przeprowadza audyt, ale niech audyt nie będzie wymówką do tego, żeby nic nie robić i tych szans rozwojowych nie zaprzepaścić— apelował.[12][13]

Wymiana władz w CPK. Są zmiany w zarządzie i radzie nadzorczej

05.02.2024 r. Dariusz Kuś został powołany do zarządu przez radę nadzorczą w piątek, 2 lutego br. Został wybrany spośród pięciu kandydatów w postępowaniu kwalifikacyjnym ogłoszonym 22 stycznia.Spółka poinformowała, że rada nadzorcza Centralnego Portu Komunikacyjnego powołała do zarządu spółki Dariusza Kusia - człowieka, który wprost mówił, że jest przeciwny realizacji projektu. [14][15]

Termin minął. Część CPK bez dotacji z UE? "Chałupnictwo"

CPK zaniechało złożenia przygotowanych wniosków o środki unijne na dwie inwestycje, w tym budowę kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź - poinformował poseł PiS Marcin Horała. Chodzi o ponad 1 mld zł. Dostaliśmy wcześniej 290 mln zł dofinansowania na projekt linii KDP między Warszawą i Łodzią. Teraz mieliśmy otrzymać środki na budowę. Termin składania wniosków minął 30 stycznia -Maciej Lasek w rozmowie z money.pl odpowiada, że wniosków nie złożono, bo zostały negatywnie ocenione. Jak informuje nas spółka, najbliższy planowany termin ogłoszenia kolejnego naboru wypada we wrześniu. Horała zastrzega, że rozdań dofinansowania z instrumentu "Łącząc Europę" CEF 2 na lata 2021-2027 już dużo nie będzie.[16]


Przypisy

  1. https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/program-lotniskowy/zalozenia-dla-portu-lotniczego-solidarnosc
  2. https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni
  3. https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/jest-decyzja-srodowiskowa-dla-odcinka-z-warszawy-do-wezla-cpk-w-tym-tygodniu-przetarg-na-tunel-cpk-w-lodzi
  4. https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/top-10-cpk-przeglad-najwazniejszych-wydarzen-w-2023-r
  5. https://www.wnp.pl/logistyka/zamkniecie-projektu-cpk-nie-bedzie-latwe-polska-musialby-zwrocic-unii-pieniadze,775717.html
  6. https://www.wnp.pl/logistyka/cpk-ma-przyniesc-setki-miliardow-zlotych-zysku-inwestycja-zwroci-sie-w-12-lat,762043.html
  7. https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/raport-podsumowania-cpk-wstep-prezesa-cpk-mikolaja-wilda
  8. https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/Podsumowanie-postepow-w-realizacji-Programu-CPK-2017-2023.pdf
  9. https://wpolityce.pl/polityka/680072-morawiecki-punktuje-dziesiec-argumentow-za-powstaniem-cpk
  10. https://wpolityce.pl/gospodarka/680364-czy-dotrze-to-do-tuska-brytyjskie-media-zachwycone-cpk
  11. https://www.salon24.pl/newsroom/1358966,to-haslo-polaczylo-mlodziez-wszechpolska-i-ruch-osmiu-gwiazd-wszyscy-chca-jednego
  12. https://wpolityce.pl/gospodarka/679445-horala-apeluje-do-laska-by-nie-opoznial-i-nie-mrozil-cpk
  13. https://wpolityce.pl/polityka/679093-lasek-probuje-dyskredytowac-cpk-eksperci-punktuja
  14. https://wpolityce.pl/gospodarka/680817-ma-zaorac-cpk-do-zarzadu-powolano-przeciwnika-projektu
  15. https://www.wnp.pl/finanse/wymiana-wladz-w-cpk-sa-zmiany-w-zarzadzie-i-radzie-nadzorczej,801870.html
  16. https://www.money.pl/gospodarka/termin-minal-czesc-cpk-bez-dotacji-z-ue-chalupnictwo-6992389555588064a.html