Centralny Port Komunikacyjny

Z RPedia
Wersja z dnia 12:00, 7 lut 2024 autorstwa Maryla (dyskusja | edycje) (opis hasła)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Głównym założeniem Koncepcji CPK jest budowa węzła transportowego opartego na węźle lotniczym (lotnisku przesiadkowym) i kolejowym oraz pełna integracja z krajową i międzynarodową siecią tras kolejowych i drogowych. Niezależnym celem jest integracja aglomeracji warszawsko-łódzkiej i stworzenie silnego centrum gospodarczego, który może stać się kołem zamachowym rozwoju Polski.[1]

Program wieloletni

28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023. W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).[2]

Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi

11.12.2023 r. Marcin Horała poinformował o tym podczas podsumowania swoich 1.500 dni na stanowisku pełnomocnika rządu ds. CPKZ całego serca dziękuję za te ponad cztery lata niełatwej, ale pasjonującej pracy. Jej efektem są m.in. dzisiejsze znakomite informacje dotyczące inwestycji kolejowych CPK. Zostawiam projekt CPK z zapewnionym finansowaniem do 2030 r., z wybranym inwestorem mniejszościowym dla lotniska i z dofinansowaniem unijnym dla części kolejowej projektu. Dla lotniska mamy gotowy projekt, badania przyrodnicze, wykupionych ponad 1.200 ha bez wywłaszczania ani jednej osoby, decyzję środowiskową i wniosek o lokalizacyjną. Trwają już prace w terenie: na obszarze węzła lotniskowego i przy tunelu w Łodzi. [3]

Spółka CPK pozyskała już w sumie ponad 400 mln zł unijnego dofinansowania z instrumentu CEFŁącząc Europę”.

Spółka planuje ubiegać się o kolejne środki. W aktualnie trwającym naborze do programu CEF będzie wnioskować o dotacje na łączną kwotę co najmniej 1,7 mld zł.[4]

Raport podsumowania CPK

16.01.2024 r. Debata dotycząca Centralnego Portu Komunikacyjnego w ostatnim czasie osiąga swój punkt kulminacyjny, a od jej wyniku zależy formuła w jakiej projekt będzie prowadzony w przyszłości. Jako Spółka celowa odpowiedzialna za realizację tego unikalnego przedsięwzięcia czujemy się zobowiązani, aby debata ta była w największym stopniu nasycona faktami i weryfikowalnymi danymi, a nie ograniczała się do warstwy populistyczno-publicystycznej. Uważamy, że Program CPK stanowi pokoleniową szansę dla Rzeczypospolitej. Szansę, której nie wolno zaprzepaścić.[5][6]