| Aktualna wersja |
Twój tekst |
| Linia 33: |
Linia 33: |
| == '''Kongres TakDlaCPK''' == | | == '''Kongres TakDlaCPK''' == |
| W rozmowach podczas Kongresu TakDlaCPK 22 marca 2025 r. w Kaliszu uczestniczyły osoby odpowiedzialne za Projekt CPK od jego powstania. Pojawiło się też wiele osób związanych z lotnictwem i koleją, bezpieczeństwem. Wypowiadali się eksperci, publicyści, przedstawiciele wojska, którzy podkreślali aspekty obronne CPK. Głos wszystkich był jednoznaczny i spójny. Centralny Port Komunikacyjny jest szansą, której nie można zmarnować w imię rozgrywek i „rozliczeń” z poprzednim rządem. Nowy Program wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego w zakresie kolei został nazwany przez Patryka Wilda eksperta ds. transportu kolejowego siedmioma przymiotnikami: wykluczający, antyprzemysłowy, nieefektywny, nieintermodalny, niegospodarny, dywersyjny i antyunijny.<ref>https://wgospodarce.pl/informacje/149327-cpk-czyli-rozliczenia-urealnianie-rezygnacja-i-wanndalizm</ref> | | W rozmowach podczas Kongresu TakDlaCPK 22 marca 2025 r. w Kaliszu uczestniczyły osoby odpowiedzialne za Projekt CPK od jego powstania. Pojawiło się też wiele osób związanych z lotnictwem i koleją, bezpieczeństwem. Wypowiadali się eksperci, publicyści, przedstawiciele wojska, którzy podkreślali aspekty obronne CPK. Głos wszystkich był jednoznaczny i spójny. Centralny Port Komunikacyjny jest szansą, której nie można zmarnować w imię rozgrywek i „rozliczeń” z poprzednim rządem. Nowy Program wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego w zakresie kolei został nazwany przez Patryka Wilda eksperta ds. transportu kolejowego siedmioma przymiotnikami: wykluczający, antyprzemysłowy, nieefektywny, nieintermodalny, niegospodarny, dywersyjny i antyunijny.<ref>https://wgospodarce.pl/informacje/149327-cpk-czyli-rozliczenia-urealnianie-rezygnacja-i-wanndalizm</ref> |
|
| |
| == Stowarzyszenie „Tak dla CPK” przeanalizowało okres ostatnich 18 miesięcy,w raporcie wskazano osiem głównych zaniedbań rządzących ==
| |
| Członkowie stowarzyszenia przypomnieli w raporcie o zawirowaniach związanych z audytami w spółce, które zleciła nowa ekipa rządowa, a które nie przyniosły większych efektów.
| |
|
| |
| * Pełnomocnik rządu ds. CPK oraz spółka CPK nie realizowali swoich zobowiązań wynikających z ustawy o CPK oraz wydawanych na jej podstawie dokumentów rządowych (Program Wieloletni CPK, Dokument Wdrażający). Kierownictwo CPK nie realizowało nawet swoich własnych zapowiedzi (jak np. zakończenie odbiorów projektu budowlanego do końca roku 2024). '''Spółka nie realizowała również celów deklarowanych w rocznym sprawozdaniu składanym do Krajowego Rejestru Sądowego''' przyjętych przez nowy zarząd.
| |
| * Minister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz spółka CPK '''podejmowali decyzje niezgodne z rozstrzygnięciami zawartymi w oficjalnych dokumentach rządowych obowiązujących w dacie podejmowania tych decyzji'''. Tak należy ocenić decyzję ministra infrastruktury o zatwierdzeniu planu generalnego dla lotniska w Modlinie, decyzję pełnomocnika rządu ds. CPK w sprawie podniesienia prędkości eksploatacyjnej do 320 km/godz. czy też decyzję spółki o rezygnacji z udziału inwestora prywatnego w projekcie lotniskowym na rzecz fikcyjnego wyboru spółki Polskie Porty Lotnicze SA.
| |
| * '''Radykalne ograniczenie projektów kolejowych''' w nowym Programie Wieloletnim, skutkujące przeszło dwukrotną redukcją (o 778 km) linii kolejowych, dla których mają zostać wszczęte postępowania środowiskowe, jak również zapowiedź ponownej oceny przydatności poszczególnych linii (w tym linii wpisanych na listę europejskich korytarzy transportowych) naruszają zobowiązania Rzeczypospolitej wynikające z prawa europejskiego, prowadzą do ograniczenia obsługi średnich miast oraz upośledzają zdolności obronne Polski.
| |
| * Jednocześnie '''niektóre decyzje''' o daleko idących skutkach gospodarczych zawarte w nowym Programie Wieloletnim '''zostały podjęte bez jakiegokolwiek uzasadnienia''', czego przykładem jest wykreślenie z nowego Programu Wieloletniego projektu zmierzającego do budowy sieci publicznych terminali intermodalnych. Należy zgłosić wątpliwość, czy decyzja ta była oparta na jakichkolwiek przesłankach merytorycznych.
| |
| * '''Podniesienie założonej prędkości eksploatacyjnej z 250 km/h do 350 km/h powoduje skrajnie negatywne skutki''' społeczne oraz gospodarcze, w szczególności ze względu na podwyższenie kosztów funkcjonowania systemu, wykluczenie lub ograniczenie obsługi średnich miast, wzrost negatywnych skutków środowiskowych (zużycie energii, oddziaływanie akustyczne). Powoduje to również ograniczenie możliwości skorzystania z nowej infrastruktury przez pociągi międzyregionalne, obniżenie przepustowości sieci, utratę możliwości wykorzystania linii KDP dla transportu intermodalnego oraz wykluczenie polskich producentów taboru z udziału w szansie rozwojowej, jaką jest wprowadzenie do Polski systemu Kolei Dużych Prędkości. Niewielkie korzyści czasowe uzyskiwane przez wybrane składy kolejowe nie uzasadniają – w ocenie Stowarzyszenia – wprowadzanych negatywnych zmian (nie popartych zresztą żadnymi dodatkowymi analizami).
| |
| * Niektóre z rozstrzygnięć podjętych w okresie objętym raportem budzą istotne zastrzeżenia z punktu widzenia '''gospodarności wydatkowania środków publicznych'''. Tak należy ocenić blisko półroczne wstrzymanie prac nad realizacją programu CPK, '''rozbudowę lotniska Chopina''', która nie ma możliwości zwrócenia się przed otwarciem lotniska CPK, '''rozbudowę lotniska w Modlinie''', jak również dążenie do podwyższenia prędkości eksploatacyjnej na odcinku Warszawa – CPK do 320 km/h (prędkości, która nie jest możliwa do osiągnięcia na tym odcinku).
| |
| * Zaniechania w zakresie organizacji procesu inwestycyjnego oraz administracyjnej obsługi tego procesu doprowadziły do sytuacji, w której program CPK jest opóźniony, a opóźnienie w jego realizacji narasta z każdym dniem. W przypadku Podprogramu Lotniskowego opóźnienia narastają wraz z '''opóźnianiem się złożenia wniosku o pozwolenie na budowę dla prac terminalowych''' (co wynika z braku tytułu prawnego do nieruchomości oraz braku odebranego projektu budowlanego). W przypadku Podprogramu Kolejowego opóźnienia wynikają po części z wadliwego zarządzania (przykład: postępowanie przetargowe dotyczące drążenia tunelu w Łodzi), po części z prób wdrożenia nowych koncepcji forsowanych przez kierownictwo CPK, takich jak podniesienie prędkości eksploatacyjnej do 320 km/h.
| |
| * Obecne kierownictwo CPK ukrywa jednocześnie informacje o skali narastającego opóźnienia programu, '''odstępując od publikacji Dokumentu Wdrażającego''' (dokumentu wykonawczego do Programu CPK) oraz utajniając wszelkie informacje na temat obowiązującego harmonogramu prac.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/powstal-raport-o-realizacji-programu-cpk-krytyczne-oceny-poprzednikow,958906.html</ref>
| |
|
| |
|
| |
|
| == Przypisy == | | == Przypisy == |