Edytujesz Rząd Jana Olszewskiego
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Prezydent [[Lech Wałęsa]] desygnował [[Jan Olszewski|Jana Olszewskiego]]<ref>https://www.money.pl/wiadomosci/jan-olszewski.html</ref> na premiera 5 grudnia 1991 roku, gdy nie powiodła się misja, zaproponowanego przez prezydenta kandydata, [[Bronisław Geremek|Bronisława Geremka]]. Nieudana była też próba pozostawienia na stanowisku dotychczasowego premiera, którym był [[Jan Krzysztof Bielecki]]. W tej sytuacji Sejm, 6 grudnia 1991 roku, zaakceptował kandydaturę Jana Olszewskiego. On także z powodu niemożności utworzenia większościowej i trwałej koalicji złożył rezygnację z powierzonej mu misji. Posłowie jednak rezygnacji Olszewskiego nie przyjęli. Gabinet złożony z przedstawicieli pięciu partii prawicowych udało się powołać dopiero 23 grudnia. Rząd Jana Olszewskiego został odwołany przez Sejm w nocnym głosowaniu z 4 na 5 czerwca 1992 roku, kilkanaście godzin po wykonaniu przez ministra spraw wewnętrznych | Prezydent [[Lech Wałęsa]] desygnował [[Jan Olszewski|Jana Olszewskiego]]<ref>https://www.money.pl/wiadomosci/jan-olszewski.html</ref> na premiera 5 grudnia 1991 roku, gdy nie powiodła się misja, zaproponowanego przez prezydenta kandydata, [[Bronisław Geremek|Bronisława Geremka]]. Nieudana była też próba pozostawienia na stanowisku dotychczasowego premiera, którym był [[Jan Krzysztof Bielecki]]. W tej sytuacji Sejm, 6 grudnia 1991 roku, zaakceptował kandydaturę Jana Olszewskiego. On także z powodu niemożności utworzenia większościowej i trwałej koalicji złożył rezygnację z powierzonej mu misji. Posłowie jednak rezygnacji Olszewskiego nie przyjęli. Gabinet złożony z przedstawicieli pięciu partii prawicowych udało się powołać dopiero 23 grudnia. Rząd Jana Olszewskiego został odwołany przez Sejm w nocnym głosowaniu z 4 na 5 czerwca 1992 roku, kilkanaście godzin po wykonaniu przez ministra spraw wewnętrznych Antoniego Macierewicza uchwały Sejmu o ujawnieniu tajnych współpracowników Służby Bezpieczeństwa (tzw. lista Macierewicza).<ref>https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/2861475,jan-olszewski-stanal-na-czele-rzadu-rp-w-1991-roku</ref>Polska roku 1992 to trzy poważne polityczne spory. O to, jak ma wyglądać przyszłość kraju w Europie; o to, jaki ma być krajobraz po wycofaniu Armii Czerwonej. I w końcu o to, co zrobić z ludźmi, którzy przez lata współpracowali z Służbą Bezpieczeństwa. Trzy spory i ani jednego mostu porozumienia. Trudno je znaleźć skoro po wyborach w październiku 1991 roku (pierwsze wolne wybory) w Sejmie jest aż 29 ugrupowań. 6 grudnia misję utworzenia nowego rządu po dymisji premiera Jana Krzysztofa Bieleckiego otrzymuje Jan Olszewski. 250 posłów głosuje za. Unia Demokratyczna i PSL się wstrzymują, a SLD jest przeciw. .<ref>https://naszahistoria.pl/4-czerwca-1992-roku-czyli-policzmy-glosy-kontra-polska-jak-i-dlaczego-upadl-rzad-jana-olszewskiego/ar/c1-16416431</ref> | ||
Pierwsze od kilkudziesięciu lat w pełni wolne wybory odbyły się 27 października 1991 r. O ich wyniku w dużej mierze zdecydowała przyjęta przez Sejm kontraktowy ordynacja proporcjonalna, nieprzewidująca ogólnopolskiego progu wyborczego. Takie prawo wyborcze, w połączeniu z kształtującym się systemem partyjnym, zaowocowało niezwykle rozbitym składem Sejmu. Zasiedli w nim reprezentanci aż 24 ugrupowań, z czego tylko 10 wprowadziło do izby powyżej dziesięciu posłów. Powołanie nowego rządu wymagało zawarcia niezwykle szerokiej koalicji, łączącej formacje o bardzo różnym programie. | Pierwsze od kilkudziesięciu lat w pełni wolne wybory odbyły się 27 października 1991 r. O ich wyniku w dużej mierze zdecydowała przyjęta przez Sejm kontraktowy ordynacja proporcjonalna, nieprzewidująca ogólnopolskiego progu wyborczego. Takie prawo wyborcze, w połączeniu z kształtującym się systemem partyjnym, zaowocowało niezwykle rozbitym składem Sejmu. Zasiedli w nim reprezentanci aż 24 ugrupowań, z czego tylko 10 wprowadziło do izby powyżej dziesięciu posłów. Powołanie nowego rządu wymagało zawarcia niezwykle szerokiej koalicji, łączącej formacje o bardzo różnym programie. | ||
Linia 7: | Linia 7: | ||
=== Ten rząd sprawił, że rozpoczęto realizację programu budowania niepodległej Polski. === | === Ten rząd sprawił, że rozpoczęto realizację programu budowania niepodległej Polski. === | ||
14 grudnia 2021 r. otwarto w Sejmie wystawę poświęconą śp. premierowi Janowi Olszewskiemu z okazji 30. rocznicy powołania jego rządu. Udział w wernisażu wziął marszałek senior | 14 grudnia 2021 r. otwarto w Sejmie wystawę poświęconą śp. premierowi Janowi Olszewskiemu z okazji 30. rocznicy powołania jego rządu. Udział w wernisażu wziął marszałek senior Antoni Macierewicz, wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki, wicemarszałek Senatu Marek Pęk, parlamentarzyści oraz przedstawiciele [[Instytut Pamięci Narodowej|Instytutu Pamięci Narodowej]]. Jan Olszewski to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli opozycji i środowisk niepodległościowych, obok Lecha Kaczyńskiego, Kornela Morawieckiego i Anny Walentynowicz - zaznaczył były marszałek Sejmu i przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych Marek Kuchciński otwierając wystawę. Podkreślił, że celem wernisażu jest jednak nie tylko prezentacja wielkiej postaci, jaką był Jan Olszewski, ale przede wszystkim zachęcenie do działalności na rzecz przypominania i upamiętniania dzieła tego wielkiego patrioty. Antoni Macierewicz przypomniał, że rząd Jana Olszewskiego był pierwszym rządem niepodległościowym nie tylko z uwagi na program, ale również fakt, że był to pierwszy rząd wyłoniony przez Sejm pochodzący z wolnych wyborów. - Ten rząd sprawił, że rozpoczęto realizację programu budowania niepodległej Polski. Ważnym elementem tego programu było budowanie gospodarki opartej na własności rodzinnej, budowanie bezpieczeństwa w oparciu o NATO, a także eliminacja agentury, która kształtowała wtedy życie publiczne. Jan Olszewski miał tego świadomość i stąd uważał lustrację za jedno z głównych zadań, które trzeba zrealizować - mówił były szef MSW w rządzie Jana Olszewskiego.<ref>https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/komunikat.xsp?documentId=BF1322BFE4B90A92C12587AB0047CA45</ref> | ||
=== "Rząd Olszewskiego nie godził się na kompromis z komunistami" === | === "Rząd Olszewskiego nie godził się na kompromis z komunistami" === | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
=== Uchwała lustracyjna === | === Uchwała lustracyjna === | ||
Nie było żadnego porozumienia między nami, którzy przygotowywaliśmy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych ustawę lustracyjną, a Korwinem-Mikke. Jednak pomysł [[Janusz Korwin-Mikke|Janusza Korwin-Mikkego]] pojawił się 28 maja rano na posiedzeniu Sejmu całkiem niespodziewanie. Dowiedzieliśmy o tym w MSW i UOP i przez chwilę wspólnie z premierem Olszewskim zastanawialiśmy się, co z tym zrobić, jak zareagować. Dlatego że to była uchwała, która była ułomna. Była uchwałą w wielkim stopniu utrudniającą przeprowadzenie lustracji zgodnie z naszym planem. Równocześnie doszliśmy jednak do wniosku, że jeżeli zostało już to postawione i Sejm zgodził się na wprowadzenie tego punktu do porządku obrad, to sytuacja polityczna w kraju jest taka, że faktycznie jeśli teraz my nie dopuścimy do przyjęcia pomysłu Korwin-Mikkego, to już trudno będzie wrócić do problemu lustracji w przyszłości. Uchwała w postaci zaproponowanej przez Korwin-Mikkego została uchwalona przez Sejm 28 czerwca i przekazana do wykonania ministrowi spraw wewnętrznych | Nie było żadnego porozumienia między nami, którzy przygotowywaliśmy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych ustawę lustracyjną, a Korwinem-Mikke. Jednak pomysł [[Janusz Korwin-Mikke|Janusza Korwin-Mikkego]] pojawił się 28 maja rano na posiedzeniu Sejmu całkiem niespodziewanie. Dowiedzieliśmy o tym w MSW i UOP i przez chwilę wspólnie z premierem Olszewskim zastanawialiśmy się, co z tym zrobić, jak zareagować. Dlatego że to była uchwała, która była ułomna. Była uchwałą w wielkim stopniu utrudniającą przeprowadzenie lustracji zgodnie z naszym planem. Równocześnie doszliśmy jednak do wniosku, że jeżeli zostało już to postawione i Sejm zgodził się na wprowadzenie tego punktu do porządku obrad, to sytuacja polityczna w kraju jest taka, że faktycznie jeśli teraz my nie dopuścimy do przyjęcia pomysłu Korwin-Mikkego, to już trudno będzie wrócić do problemu lustracji w przyszłości. Uchwała w postaci zaproponowanej przez Korwin-Mikkego została uchwalona przez Sejm 28 czerwca i przekazana do wykonania ministrowi spraw wewnętrznych Antoniemu Macierewiczowi. Premier Olszewski zaczął starania, by tę uchwałę uzupełnić o tryb odwoławczy, którego tam nie było. Zwrócił się do prezesa Sądu Najwyższego, sędziego Adama Strzembosza, i uzyskał od niego wstępną akceptację pomysłu, by w ramach Sądu Najwyższego stworzyć możliwość odwołania od orzeczeń lustracyjnych. | ||
=== Archiwa SB zostały przejęte przez Urząd Ochrony Państwa === | === Archiwa SB zostały przejęte przez Urząd Ochrony Państwa === | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
== Premier Jan Olszewski w zderzeniu z "Partią Rosyjską" == | == Premier Jan Olszewski w zderzeniu z "Partią Rosyjską" == | ||
Rząd Jana Olszewskiego musiał mierzyć się z ogromną skalą trudności i ataków, a mimo to dokonał rzeczy nie do przecenienia. Niestety, bagaż problemów nierozwiązanych z powodu „nocnej zmiany” ciążył Polsce przez wiele następnych lat.Zmiana położenia wymagała wyrwania się z pułapki dalszej faktycznej zależności w wielu dziedzinach od wschodniego sąsiada i wejścia w struktury Zachodu. Spotykało się to z oporem i przeciwdziałaniem ze strony różnych ośrodków, jak przypominał Jan Olszewski – „całej agentury wpływów rosyjskich i przede wszystkim ogromnej rzeszy tzw. pożytecznych idiotów”. Niemałą rolę odgrywały względy mentalne. Środowiska polityczne wywodzące się z opozycji wewnątrzsystemowej w PRL (o postkomunistach nie wspominając) samo tylko sygnalizowanie kwestii akcesu do NATO uważały za „szaleństwo”. Premier nie mógł być nawet pewien postawy ministrów. Po latach relacjonował, że niedługo po tym, jak otrzymał misję tworzenia rządu, zgłosił się doń Krzysztof Skubiszewski – szef Ministerstwa Spraw Zagranicznych u poprzedników i później także w jego gabinecie, „z nadania” Lecha Wałęsy (MSZ zaliczał się do tzw. resortów prezydenckich, podwójnego podporządkowania). Zarysował istniejącą w tamtym momencie możliwość i szansę (!) zawarcia traktatu ze Związkiem Sowieckim, „poprawiającego naszą sytuację w stosunku do ZSRS, a nawet [sic!] stwarzającą nam bardziej równorzędną pozycję”. Jan Olszewski polecił, aby odłożyć to zagadnienie na półkę, dzięki czemu Polska nie została ostatnim państwem, które zawarło umowę międzynarodową z ulegającym właśnie likwidacji komunistycznym imperium.()Tłem dla zmiany politycznej było wykonanie przez szefa resortu spraw wewnętrznych | Rząd Jana Olszewskiego musiał mierzyć się z ogromną skalą trudności i ataków, a mimo to dokonał rzeczy nie do przecenienia. Niestety, bagaż problemów nierozwiązanych z powodu „nocnej zmiany” ciążył Polsce przez wiele następnych lat.Zmiana położenia wymagała wyrwania się z pułapki dalszej faktycznej zależności w wielu dziedzinach od wschodniego sąsiada i wejścia w struktury Zachodu. Spotykało się to z oporem i przeciwdziałaniem ze strony różnych ośrodków, jak przypominał Jan Olszewski – „całej agentury wpływów rosyjskich i przede wszystkim ogromnej rzeszy tzw. pożytecznych idiotów”. Niemałą rolę odgrywały względy mentalne. Środowiska polityczne wywodzące się z opozycji wewnątrzsystemowej w PRL (o postkomunistach nie wspominając) samo tylko sygnalizowanie kwestii akcesu do NATO uważały za „szaleństwo”. Premier nie mógł być nawet pewien postawy ministrów. Po latach relacjonował, że niedługo po tym, jak otrzymał misję tworzenia rządu, zgłosił się doń Krzysztof Skubiszewski – szef Ministerstwa Spraw Zagranicznych u poprzedników i później także w jego gabinecie, „z nadania” Lecha Wałęsy (MSZ zaliczał się do tzw. resortów prezydenckich, podwójnego podporządkowania). Zarysował istniejącą w tamtym momencie możliwość i szansę (!) zawarcia traktatu ze Związkiem Sowieckim, „poprawiającego naszą sytuację w stosunku do ZSRS, a nawet [sic!] stwarzającą nam bardziej równorzędną pozycję”. Jan Olszewski polecił, aby odłożyć to zagadnienie na półkę, dzięki czemu Polska nie została ostatnim państwem, które zawarło umowę międzynarodową z ulegającym właśnie likwidacji komunistycznym imperium.()Tłem dla zmiany politycznej było wykonanie przez szefa resortu spraw wewnętrznych Antoniego Macierewicza uchwały lustracyjnej, której projekt złożył 28 maja Janusz Korwin-Mikke. Wbrew narracji politycznych przeciwników działalność MSW nie sprowadzała się do sporządzania „list agentów” (sic!). Wiosną Wydział Studiów Gabinetu Ministra przygotował dla premiera raport wskazujący na zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa płynące z powiązań sięgających poprzedniego systemu. Dotyczyły polityki, administracji, kancelarii prezydenta, władz sądowniczych, państwowych środków masowego przekazu, banków, służby dyplomatycznej, instytucji gospodarczych… Wykonana praca analitycznobadawcza pozwalała stwierdzić, że przez dawnych pracowników komunistycznej bezpieki cywilnej i wojskowej oraz ich agentów opanowana została choćby tak newralgiczna dziedzina, jak handel bronią i sprzętem specjalnym. Ponadto – „wielkie afery finansowe, jak Art-B i FOZZ, były dokonywane pod osłoną i z udziałem oficerów i agentury byłego Zarządu II Sztabu Generalnego WP i Departamentu I MSW. G[rzegorz] Żemek – główny podejrzany w śledztwie w sprawie FOZZ – był tajnym współpracownikiem Zarządu II Sztabu Generalnego WP, podobnie jak kilku innych jego [dyrektora generalnego Funduszu Obsługi Zadłużenia Zagranicznego] współpracowników” etc. Istotne okazywało się też opisanie ścisłego podporządkowania służb specjalnych PRL mocarstwu sowieckiemu. Raport przedostanie się na łamy „Tygodnika Solidarność”.<ref>https://naszahistoria.pl/premier-jan-olszewski-w-zderzeniu-z-partia-rosyjska/ar/c15-16490281</ref> | ||
== Odtajniono szyfrogram premiera Olszewskiego do prezydenta Wałęsy sprzed 31 lat. == | == Odtajniono szyfrogram premiera Olszewskiego do prezydenta Wałęsy sprzed 31 lat. == | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
=== Lista Macierewicza === | === Lista Macierewicza === | ||
'''Lista Macierewicza''' a właściwie '''Lista tajnych współpracowników SB i wywiadu wojskowego z 1992 r.''' – dwa dokumenty przygotowane w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych przez ''' | '''Lista Macierewicza''' a właściwie '''Lista tajnych współpracowników SB i wywiadu wojskowego z 1992 r.''' – dwa dokumenty przygotowane w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych przez '''Antoniego Macierewicza''' w związku z realizacją uchwały lustracyjnej Sejmu z 28 maja 1992 r. ''(zgłoszonej przez Janusza Korwin-Mikke)'', zobowiązującej rząd do ujawnienia osób, które w latach 1945-1992 współpracowały ze służbami specjalnymi PRL.Pierwszy dokument zawierał 64 nazwiska, członków rządu, posłów i senatorów, którzy byli ewidencjonowani przez UB/SB jako ich tajni współpracownicy i został on doręczony Konwentowi Seniorów Sejmu RP. Drugi dokument zawierał 2 nazwiska, '''Lecha Wałęsy i Wiesława Chrzanowskiego.''' Z uwagi na piastowane stanowiska ('''Prezydent RP i Marszałek Sejmu RP)''', otrzymał on klauzulę o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Został przesłany prezydentowi, premierowi, marszałkom Sejmu i Senatu, I. prezesowi Sądu Najwyższego i prezesowi Trybunału Konstytucyjnego. '''Listę Macierewicza''' utajniono po obaleniu rządu Jana Olszewskiego, w "nocy teczek" z 4 na 5 czerwca 1992r. (pierwsza cenzura od czasów PRL-u), a za ujawnianie listy grożono poważnymi sankcjami karnymi. Pierwszą gazetą, która odważyła się opublikować listę był tygodnik "Tak", a następnie tygodnik „Najwyższy Czas!”. | ||
Dopiero w 1997 r. Sejm uchwalił ustawę o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne, lub współpracy z tymi organami (ustawa z dnia 11 kwietnia 1997 r.). Na jej podstawie utworzono Sąd Lustracyjny oraz urząd Rzecznika Interesu Publicznego. Uregulowano również zasady i tryb składania oraz oceny oświadczeń lustracyjnych. Powołany na podstawie tej ustawy sąd lustracyjny oczyścił z zarzutu współpracy m.in. Wiesława Chrzanowskiego. '''Niektóre z osób, których nazwiska zostały ujawnione w 1992 r., przyznały się do współpracy ze służbami komunistycznej bezpieki''' (Michał Boni czy Andrzej Olechowski). W 2007 r. zadania Rzecznika Interesu Publicznego przejęło Biuro Lustracyjne Instytutu Pamięci Narodowej, które działa na podstawie ustawy z 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów. W 2019 r. nakładem IPN ukazała się książka pt. '''„Koniec imperium MSW. Transformacja organów bezpieczeństwa państwa 1989–1990”''' autora: Tomasz Kozłowski. Niniejszy tytuł jest wynikiem syntetycznego spojrzenia na proces transformacji organów bezpieczeństwa w latach 1989-1990. Próbą zaprezentowania oceny z perspektywy trzydziestu lat, które upłynęły od opisywanych wydarzeń. Zamierzeniem autora było ustalenie i uporządkowanie podstawowych faktów, czasem ich zdemitologizowanie, zmierzenie się z wyobrażeniami na temat transformacji.<ref>https://andrzejewski.siedlce.pl/lista-macierewicza.html</ref><ref>https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/lista-macierewicza-cwierc-wieku-pozniej/w9b3yw7</ref><ref>https://ipn.gov.pl/pl/dla-mediow/komunikaty/186045,TEKST-AUDIO-31-rocznica-ujawnienia-tzw-list-Macierewicza.html</ref> | Dopiero w 1997 r. Sejm uchwalił ustawę o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne, lub współpracy z tymi organami (ustawa z dnia 11 kwietnia 1997 r.). Na jej podstawie utworzono Sąd Lustracyjny oraz urząd Rzecznika Interesu Publicznego. Uregulowano również zasady i tryb składania oraz oceny oświadczeń lustracyjnych. Powołany na podstawie tej ustawy sąd lustracyjny oczyścił z zarzutu współpracy m.in. Wiesława Chrzanowskiego. '''Niektóre z osób, których nazwiska zostały ujawnione w 1992 r., przyznały się do współpracy ze służbami komunistycznej bezpieki''' (Michał Boni czy Andrzej Olechowski). W 2007 r. zadania Rzecznika Interesu Publicznego przejęło Biuro Lustracyjne Instytutu Pamięci Narodowej, które działa na podstawie ustawy z 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów. W 2019 r. nakładem IPN ukazała się książka pt. '''„Koniec imperium MSW. Transformacja organów bezpieczeństwa państwa 1989–1990”''' autora: Tomasz Kozłowski. Niniejszy tytuł jest wynikiem syntetycznego spojrzenia na proces transformacji organów bezpieczeństwa w latach 1989-1990. Próbą zaprezentowania oceny z perspektywy trzydziestu lat, które upłynęły od opisywanych wydarzeń. Zamierzeniem autora było ustalenie i uporządkowanie podstawowych faktów, czasem ich zdemitologizowanie, zmierzenie się z wyobrażeniami na temat transformacji.<ref>https://andrzejewski.siedlce.pl/lista-macierewicza.html</ref><ref>https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/lista-macierewicza-cwierc-wieku-pozniej/w9b3yw7</ref><ref>https://ipn.gov.pl/pl/dla-mediow/komunikaty/186045,TEKST-AUDIO-31-rocznica-ujawnienia-tzw-list-Macierewicza.html</ref> |