Edytujesz Maciej Lasek

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Maciej Lasek.JPG|mały|Maciej Lasek]]
[[Plik:Maciej Lasek.JPG|mały|Maciej Lasek]]
Maciej Lasek to inżynier lotniczy budowy płatowców, po 2010 r. zaangażowany politycznie - poseł na sejm Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska - Platforma Obywatelska, Nowoczesna, Inicjatywa Polska, Zieloni.<ref>https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/posel.xsp?id=208&type=A</ref> Urodzony 15 czerwca 1967 w Elblągu.<ref>https://mypolitics.pl/edu/politicians/maciej-lasek</ref> Anna Lasek, lesznowolska radna KO, żona Macieja Laska.
Maciej Lasek to inżynier lotniczy budowy płatowców, po 2010 r. zaangażowany politycznie - poseł na sejm Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska - Platforma Obywatelska, Nowoczesna, Inicjatywa Polska, Zieloni.<ref>https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/posel.xsp?id=208&type=A</ref> Urodzony 15 czerwca 1967 w Elblągu.<ref>https://mypolitics.pl/edu/politicians/maciej-lasek</ref>


== Wykształcenie ==
== Wykształcenie ==
Linia 6: Linia 6:


== Kariera zawodowa i polityczna ==
== Kariera zawodowa i polityczna ==
Od 1992 do 2002 był pracownikiem Instytutu Lotnictwa. Następnie przeszedł do PKBWL, a w czerwcu 2003 objął funkcję jej wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Brał udział w badaniach około 120 wypadków i incydentów lotniczych. Udzielał się także jako biegły m.in. w postępowaniu dotyczącym '''[[Katastrofa samolotu CASA w Mirosławcu|katastrofy lotniczej w Mirosławcu.]]''' Następnie przeszedł do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, obejmując w 2003 r. funkcję wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Od maja 2010 do lipca 2011 r. wchodził w skład Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, utworzonej celem zbadania katastrofy Tu-154 w Smoleńsku. Pełnił w jej ramach funkcję zastępcy przewodniczącego podkomisji lotniczej. W lutym 2012 r. został powołany na przewodniczącego PKBWL, zastępując Edmunda Klicha. Zajmował to stanowisko do września 2016 r.<ref>https://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/maciej-lasek-zostal-wiceburmistrzem-bemowa</ref> W l. 2003-2007 redaktor naczelny czasopisma „NIT – Nauka, Innowacje, Technika”. Członek Platformy Obywatelskiej. Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego w l. 2018-2019. Poseł na Sejm od 2019 r. (IX-X kadencja). W IX kadencji Sejmu zasiadał w Komisji Infrastruktury, Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.<ref>https://mamprawowiedziec.pl/polityk/58776</ref>30.11.2018 r. Maciej Lasek, były przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, został wiceburmistrzem warszawskiej dzielnicy Bemowo. Maciej Lasek zastąpił odwołanego  16.02.2012, szefa Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Edmunda Klicha.Wniosek o odwołanie Klicha przedstawili członkowie PKBWL. Jak podkreślał minister transportu [[Sławomir Nowak]], opinia członków komisji była jednomyślna. I także oni przedstawili kandydaturę<ref>https://wyborcza.pl/7,75398,11152058,lasek-za-klicha.html</ref>19.12.2023 r. został mianowany w trzecim rządzie premiera Donalda Tuska na stanowisko Sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i Sekretarza Stanu, Pełnomocnika Rządu do spraw [[Centralny Port Komunikacyjny|Centralnego Portu Komunikacyjnego]]<ref>https://web.archive.org/web/20240117155802/https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/maciej-lasek</ref>
Od 1992 do 2002 był pracownikiem Instytutu Lotnictwa. Następnie przeszedł do PKBWL, a w czerwcu 2003 objął funkcję jej wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Brał udział w badaniach około 120 wypadków i incydentów lotniczych. Udzielał się także jako biegły m.in. w postępowaniu dotyczącym [[Katastrofy samolotu CASA w Mirosławcu|'''katastrofy lotniczej w Mirosławcu.''']] Następnie przeszedł do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, obejmując w 2003 r. funkcję wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Od maja 2010 do lipca 2011 r. wchodził w skład Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, utworzonej celem zbadania katastrofy Tu-154 w Smoleńsku. Pełnił w jej ramach funkcję zastępcy przewodniczącego podkomisji lotniczej. W lutym 2012 r. został powołany na przewodniczącego PKBWL, zastępując Edmunda Klicha. Zajmował to stanowisko do września 2016 r.<ref>https://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/maciej-lasek-zostal-wiceburmistrzem-bemowa</ref> W l. 2003-2007 redaktor naczelny czasopisma „NIT – Nauka, Innowacje, Technika”. Członek Platformy Obywatelskiej. Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego w l. 2018-2019. Poseł na Sejm od 2019 r. (IX-X kadencja). W IX kadencji Sejmu zasiadał w Komisji Infrastruktury, Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.<ref>https://mamprawowiedziec.pl/polityk/58776</ref>30.11.2018 r. Maciej Lasek, były przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, został wiceburmistrzem warszawskiej dzielnicy Bemowo. Maciej Lasek zastąpił odwołanego  16.02.2012, szefa Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Edmunda Klicha.Wniosek o odwołanie Klicha przedstawili członkowie PKBWL. Jak podkreślał minister transportu [[Sławomir Nowak]], opinia członków komisji była jednomyślna. I także oni przedstawili kandydaturę<ref>https://wyborcza.pl/7,75398,11152058,lasek-za-klicha.html</ref>19.12.2023 r. został mianowany w trzecim rządzie premiera Donalda Tuska na stanowisko Sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i Sekretarza Stanu, Pełnomocnika Rządu do spraw [[Centralny Port Komunikacyjny|Centralnego Portu Komunikacyjnego]]<ref>https://web.archive.org/web/20240117155802/https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/maciej-lasek</ref>


== [[Zespół do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy lotniczej z dnia 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem]], potocznie zwany zespołem Laska ==
== [[Zespół do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy lotniczej z dnia 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem]], potocznie zwany zespołem Laska ==
Linia 34: Linia 34:
== Matysiak wprost: Myślę, że minister Lasek musi odejść i koniec końców odejdzie. ==
== Matysiak wprost: Myślę, że minister Lasek musi odejść i koniec końców odejdzie. ==
Prowadzący program zapytał wprost: czy Maciej Lasek powinien odejść?Myślę, że ten czas, kiedy pełni tę funkcję, jasno pokazał, że nie nadaje się do tej funkcji. Nie chce przedstawić argumentów, nie chce rozmawiać, mamy bardzo duże zamieszanie związane z tym, jak teraz po jesieni sama spółka działa. Mieliśmy zamieszanie z brakiem złożonych wniosków o unijne dofinansowanie, bo z czterech wniosków złożono tylko dwa— wyliczała posłanka Lewicy.'''Czy musi odejść? Myślę, że musi odejść i koniec końców odejdzie i zostanie zmieniony w tej roli, ponieważ on nie chce wybudować tego lotniska'''. To jest osoba, która w poprzedniej kadencji też swoją kampanię wyborczą opierała na zupełnie przeciwstawnych hasłach, była przeciwnikiem i może dalej jest budowy tego lotniska, rozwoju tego projektu. (…) Generalnie rząd w tym temacie mocno kluczy— powiedziała wprost.To czego ja oczekuję, chociaż myślę, że nie tylko ja, bo też tysiące osób, chce po prostu jasnej deklaracji, że ten projekt będzie kontynuowany, bo my wiemy, że go na niego stać. To potwierdza pani minister Pełczyńska-Nałęcz. Wiemy, że tego projektu potrzebujemy— podkreśliła Matysiak.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/683610-matysiak-wprost-mysle-ze-minister-lasek-musi-odejsc</ref>
Prowadzący program zapytał wprost: czy Maciej Lasek powinien odejść?Myślę, że ten czas, kiedy pełni tę funkcję, jasno pokazał, że nie nadaje się do tej funkcji. Nie chce przedstawić argumentów, nie chce rozmawiać, mamy bardzo duże zamieszanie związane z tym, jak teraz po jesieni sama spółka działa. Mieliśmy zamieszanie z brakiem złożonych wniosków o unijne dofinansowanie, bo z czterech wniosków złożono tylko dwa— wyliczała posłanka Lewicy.'''Czy musi odejść? Myślę, że musi odejść i koniec końców odejdzie i zostanie zmieniony w tej roli, ponieważ on nie chce wybudować tego lotniska'''. To jest osoba, która w poprzedniej kadencji też swoją kampanię wyborczą opierała na zupełnie przeciwstawnych hasłach, była przeciwnikiem i może dalej jest budowy tego lotniska, rozwoju tego projektu. (…) Generalnie rząd w tym temacie mocno kluczy— powiedziała wprost.To czego ja oczekuję, chociaż myślę, że nie tylko ja, bo też tysiące osób, chce po prostu jasnej deklaracji, że ten projekt będzie kontynuowany, bo my wiemy, że go na niego stać. To potwierdza pani minister Pełczyńska-Nałęcz. Wiemy, że tego projektu potrzebujemy— podkreśliła Matysiak.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/683610-matysiak-wprost-mysle-ze-minister-lasek-musi-odejsc</ref>
== CPK na liście strategicznych projektów infrastrukturalnych ==
Lista została stworzona w 2013 roku przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi. Po ponad 10 latach jest aktualizowana. Projekty na niej obejmują drogi transgraniczne, linie kolejowe, mosty i tunele. Wniosek w tej sprawie złożył rząd Zjednoczonej Prawicy. Procedura trwała 1,5 roku. Oznacza to, że budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE. Jest to  niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście przyszłości tego projektu. Decyzja ta będzie zapewne dla premiera Tuska dużym kłopotem wizerunkowym, bo jak wytłumaczy, że polski rząd ewidentnie gra na jego opóźnienie, a tymczasem UE uznaje go za jeden ze strategicznych projektów transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-Ts), będącej kluczowym instrumentem polityki transportowej Unii. Mało tego, zgodnie z rozporządzeniem, państwa członkowskie powinny zapewnić spójność swoich krajowych planów transportowych i inwestycyjnych z priorytetami UE, a także uwzględnić rozwój dziewięciu europejskich korytarzy transportowych. Na liście najważniejszych projektów UE, dzięki negocjacjom rządu PiS, znalazł się również międzynarodowy szlak Via Carpatia, łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim. Również tzw. „szprycha” nr 7, a konkretnie odcinek kolejowy Katowice-Rybnik-Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój (obecnie największe miasto w Polsce bez dostępu do sieci kolejowej) stanie się elementem korytarza: Bałtyk – Adriatyk i został zaliczony przez UE do rozszerzonej sieci bazowej TEN-T.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/cpk-na-liscie-strategicznych-projektow-infrastrukturalnych,829073.html</ref>
29.04.2024 r. W opublikowanym  wywiadzie w "Rzeczpospolitej" pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek .Pełnomocnik rządu zapowiedział przegląd inwestycji, by w przyszłym roku zaproponować plan rozwoju sieci kolejowych w Polsce. Możliwa jest alternatywa, w postaci dwóch współpracujących ze sobą lotnisk: lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, które można zaplanować nie tylko dla linii niskokosztowych, ale również tradycyjnych linii sieciowych, takich jak PLL LOT. (...) Ale na razie na stole jest projekt lotniska w Baranowie, dla którego komplementarnym niskokosztowym lotniskiem byłby Modlin."Mamy plany rozbudowy lotniska w Modlinie do 10 mln pasażerów przy dobrej infrastrukturze terminalowej. Dodatkowo w Modlinie za chwileczkę będzie już dociągnięta kolej i bardzo dobry dojazd trzypasmową drogą w standardzie S, w związku z tym to będzie świetne uzupełnienie dzisiaj dla Lotniska Chopina, a w przyszłości dla nowego lotniska centralnego w Baranowie - stwierdził Lasek. <ref>https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-budowa-cpk-oznacza-koniec-lotniska-chopina-na-okeciu,829871.html</ref>


== Przypisy ==
== Przypisy ==
<references />
<references />
[[Kategoria:Politycy]]
[[Kategoria:Politycy]]
Wkład na RPedia jest udostępniany na licencji Creative Commons – za podaniem autora (szczegóły w RPedia:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej, lub kompatybilnych. PROSIMY NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Edycja strony jest możliwa po udzieleniu odpowiedzi na poniższe pytanie (więcej informacji)

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)