Edytujesz Centralny Port Komunikacyjny
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.
| Aktualna wersja | Twój tekst | ||
| Linia 104: | Linia 104: | ||
CPK jest projektem, który będzie na siebie zarabiał i będzie tworzył ogromną wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Te pół roku, o którym mówimy, to tak naprawdę roczne przesunięcie wielu terminów. Trzeba to rozpatrywać w kategorii utraconych korzyści dla naszego kraju. Trzeba się jednak cieszyć, że decyzja zapadła. Mam nadzieję, że okres tej nieznośnej stagnacji wokół projektu CPK wreszcie dobiegł końca. Prezes CPK w latach 2019-2024 oraz pełnomocnik rządu ds. CPK w latach 2017-2019 obawia się, że oszczędności poczyniono też na komponencie lotniskowym. Sugeruje, że dwie, najbardziej dochodowe inwestycje trafią w prywatne ręce. - To nie byłoby już marnowanie potencjału CPK, to byłaby ekonomiczna głupota - podkreśla. Plan obecnego rządu na CPK wzmacnia też rolę lotniska w Modlinie. - Jest to temat drugorzędny - zaznacza Wild. Inaczej ocenia wagę ruszającej lada miesiąc rozbudowy Lotniska Chopina. - Będzie się ona spłacać do 2037 roku i do tej daty zostanie przesunięte otwarcie CPK - prognozuje.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/logistyka/byly-prezes-cpk-ostro-ocenia-pomysl-donalda-tuska-na-megalotnisko-to-bylaby-ekonomiczna-glupota,849751.html*</ref> | CPK jest projektem, który będzie na siebie zarabiał i będzie tworzył ogromną wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Te pół roku, o którym mówimy, to tak naprawdę roczne przesunięcie wielu terminów. Trzeba to rozpatrywać w kategorii utraconych korzyści dla naszego kraju. Trzeba się jednak cieszyć, że decyzja zapadła. Mam nadzieję, że okres tej nieznośnej stagnacji wokół projektu CPK wreszcie dobiegł końca. Prezes CPK w latach 2019-2024 oraz pełnomocnik rządu ds. CPK w latach 2017-2019 obawia się, że oszczędności poczyniono też na komponencie lotniskowym. Sugeruje, że dwie, najbardziej dochodowe inwestycje trafią w prywatne ręce. - To nie byłoby już marnowanie potencjału CPK, to byłaby ekonomiczna głupota - podkreśla. Plan obecnego rządu na CPK wzmacnia też rolę lotniska w Modlinie. - Jest to temat drugorzędny - zaznacza Wild. Inaczej ocenia wagę ruszającej lada miesiąc rozbudowy Lotniska Chopina. - Będzie się ona spłacać do 2037 roku i do tej daty zostanie przesunięte otwarcie CPK - prognozuje.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/logistyka/byly-prezes-cpk-ostro-ocenia-pomysl-donalda-tuska-na-megalotnisko-to-bylaby-ekonomiczna-glupota,849751.html*</ref> | ||
== "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". == | == "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". == | ||
| Linia 129: | Linia 126: | ||
== Platforma Obywatelska odrzuciła ponad 200 tys. podpisów obywateli pod ustawą o CPK == | == Platforma Obywatelska odrzuciła ponad 200 tys. podpisów obywateli pod ustawą o CPK == | ||
W przedstawionej latem przez Tuska i Laska koncepcji, jednocześnie z przygotowaniami do realizacji CPK, ma być realizowana rozbudowa lotnisk Okęcie i Modlin, co oznacza, że publiczne pieniądze będą marnotrawione. Ich CPK ma już nie pełnić roli swoistego hubu przesiadkowego, nie ma w niej mowy o towarowym charakterze lotniska, oraz jego znaczeniu militarnym. Odrzucono także budowę szprych kolejowych zawartych w projekcie CPK, szybkiego koleje mają prowadzić tylko do dużych miast, wiele tych mniejszych, które były leżały na trasie wspomnianych szprych, zostało ostentacyjnie pominięte. W nowej koncepcji CPK, kolejową białą plamą, stała się Polska Wschodnia, pomięto bowiem linie kolejowe do Rzeszowa czy Lublina. Obywatelski projekt ustawy o CPK, wszystkie te funkcjonalności przywracał i dlatego jego wczorajsze odrzucenie przez koalicję 13 grudnia, oznacza, że być może będzie realizowany jakiś kadłubowy projekt, który w rezultacie pozwoli dopiero za kilkanaście lat na powstanie kolejnego „Okęcia” między Warszawą i Łodzią, a nie wielkiego hubu przesiadkowego pomiędzy Azją i Ameryką i równie dużego lotniska cargo, z rozbudowanymi połączeniami kolejowymi.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/720559-po-odrzucila-200-tys-podpisow-obywateli-pod-ustawa-o-cpk | W przedstawionej latem przez Tuska i Laska koncepcji, jednocześnie z przygotowaniami do realizacji CPK, ma być realizowana rozbudowa lotnisk Okęcie i Modlin, co oznacza, że publiczne pieniądze będą marnotrawione. Ich CPK ma już nie pełnić roli swoistego hubu przesiadkowego, nie ma w niej mowy o towarowym charakterze lotniska, oraz jego znaczeniu militarnym. Odrzucono także budowę szprych kolejowych zawartych w projekcie CPK, szybkiego koleje mają prowadzić tylko do dużych miast, wiele tych mniejszych, które były leżały na trasie wspomnianych szprych, zostało ostentacyjnie pominięte. W nowej koncepcji CPK, kolejową białą plamą, stała się Polska Wschodnia, pomięto bowiem linie kolejowe do Rzeszowa czy Lublina. Obywatelski projekt ustawy o CPK, wszystkie te funkcjonalności przywracał i dlatego jego wczorajsze odrzucenie przez koalicję 13 grudnia, oznacza, że być może będzie realizowany jakiś kadłubowy projekt, który w rezultacie pozwoli dopiero za kilkanaście lat na powstanie kolejnego „Okęcia” między Warszawą i Łodzią, a nie wielkiego hubu przesiadkowego pomiędzy Azją i Ameryką i równie dużego lotniska cargo, z rozbudowanymi połączeniami kolejowymi.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/720559-po-odrzucila-200-tys-podpisow-obywateli-pod-ustawa-o-cpk</ref><br /> | ||
== Przypisy == | == Przypisy == | ||