Edytujesz Centralny Port Komunikacyjny

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 39: Linia 39:
=== W CPK rozpoczął się trzymiesięczny audyt, potem będzie kolejny ===
=== W CPK rozpoczął się trzymiesięczny audyt, potem będzie kolejny ===
07.02.2024 r. "Rozpoczął się audyt CPK. Za trzy miesiące pierwsze poważne decyzje na bazie audytu. Potem trzy miesiące audytu zaawansowanego i wszystko będzie jasne, co dalej" - poinformowała w środowej rozmowie w radio RMF FM minister FiPR.Zdaniem Pełczyńskiej-Nałącz, termin uruchomienia portu 2028 rok jest "absolutnie nierealistyczny". Taki termin realistyczny, gdyby iść według scenariusza zarysowanego przez poprzednią władzę, to jest dobre pięć, siedem lat więcej.<ref>https://www.wnp.pl/finanse/pelczynska-nalecz-w-cpk-rozpoczal-sie-3-miesieczny-audyt,802769.html</ref>
07.02.2024 r. "Rozpoczął się audyt CPK. Za trzy miesiące pierwsze poważne decyzje na bazie audytu. Potem trzy miesiące audytu zaawansowanego i wszystko będzie jasne, co dalej" - poinformowała w środowej rozmowie w radio RMF FM minister FiPR.Zdaniem Pełczyńskiej-Nałącz, termin uruchomienia portu 2028 rok jest "absolutnie nierealistyczny". Taki termin realistyczny, gdyby iść według scenariusza zarysowanego przez poprzednią władzę, to jest dobre pięć, siedem lat więcej.<ref>https://www.wnp.pl/finanse/pelczynska-nalecz-w-cpk-rozpoczal-sie-3-miesieczny-audyt,802769.html</ref>
=== Prokuratura umorzyła 13 śledztw w sprawie CPK ===
Wszystkie 13 postępowań umorzono 31 grudnia 2024 r. 10 dni później Lasek poinformował, że CPK w Baranowie uzyskał pozytywną decyzję lokalizacyjną. Prokuratura umorzyła 13 śledztw w sprawie CPK, w tym m.in. „zamknięto sprawy milionów wydanych na renowację kościelnych ołtarzy oraz śledztwo w sprawie domniemanego doprowadzenia do samobójstwa rolnika z terenu inwestycji” - podaje Wirtualna Polska. Osoby odpowiedzialne za ewentualne nieprawidłowości, w tym za wyprowadzanie pieniędzy ze spółki, w szczególności na cele niezwiązane z działalnością inwestycyjną, poniosą tego prawne konsekwencje — grzmiał w zeszłym roku Maciej Lasek, obecny pełnomocnik rządu ds. CPK. Okazuje się, że wiele „nieprawidłowości”, o których za rządów PiS krzyczała ówczesna opozycja, było bardzo, ale to bardzo „ewentualnych”, gdyż w sprawie CPK umorzono w sumie 13 postępowań.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/718917-przeprosza-horaleprokuratura-umorzyla-13-postepowan-ws-cpk</ref>


=== Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być jednym z tematów Rady Gabinetowej ===
=== Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być jednym z tematów Rady Gabinetowej ===
Linia 104: Linia 101:


CPK jest projektem, który będzie na siebie zarabiał i będzie tworzył ogromną wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Te pół roku, o którym mówimy, to tak naprawdę roczne przesunięcie wielu terminów. Trzeba to rozpatrywać w kategorii utraconych korzyści dla naszego kraju. Trzeba się jednak cieszyć, że decyzja zapadła. Mam nadzieję, że okres tej nieznośnej stagnacji wokół projektu CPK wreszcie dobiegł końca. Prezes CPK w latach 2019-2024 oraz pełnomocnik rządu ds. CPK w latach 2017-2019 obawia się, że oszczędności poczyniono też na komponencie lotniskowym. Sugeruje, że dwie, najbardziej dochodowe inwestycje trafią w prywatne ręce. - To nie byłoby już marnowanie potencjału CPK, to byłaby ekonomiczna głupota - podkreśla. Plan obecnego rządu na CPK wzmacnia też rolę lotniska w Modlinie. - Jest to temat drugorzędny - zaznacza Wild. Inaczej ocenia wagę ruszającej lada miesiąc rozbudowy Lotniska Chopina. - Będzie się ona spłacać do 2037 roku i do tej daty zostanie przesunięte otwarcie CPK - prognozuje.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/logistyka/byly-prezes-cpk-ostro-ocenia-pomysl-donalda-tuska-na-megalotnisko-to-bylaby-ekonomiczna-glupota,849751.html*</ref>
CPK jest projektem, który będzie na siebie zarabiał i będzie tworzył ogromną wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Te pół roku, o którym mówimy, to tak naprawdę roczne przesunięcie wielu terminów. Trzeba to rozpatrywać w kategorii utraconych korzyści dla naszego kraju. Trzeba się jednak cieszyć, że decyzja zapadła. Mam nadzieję, że okres tej nieznośnej stagnacji wokół projektu CPK wreszcie dobiegł końca. Prezes CPK w latach 2019-2024 oraz pełnomocnik rządu ds. CPK w latach 2017-2019 obawia się, że oszczędności poczyniono też na komponencie lotniskowym. Sugeruje, że dwie, najbardziej dochodowe inwestycje trafią w prywatne ręce. - To nie byłoby już marnowanie potencjału CPK, to byłaby ekonomiczna głupota - podkreśla. Plan obecnego rządu na CPK wzmacnia też rolę lotniska w Modlinie. - Jest to temat drugorzędny - zaznacza Wild. Inaczej ocenia wagę ruszającej lada miesiąc rozbudowy Lotniska Chopina. - Będzie się ona spłacać do 2037 roku i do tej daty zostanie przesunięte otwarcie CPK - prognozuje.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/logistyka/byly-prezes-cpk-ostro-ocenia-pomysl-donalda-tuska-na-megalotnisko-to-bylaby-ekonomiczna-glupota,849751.html*</ref>
=== Prezydencki projekt '''ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.''' ===
26 września 2025 r. sejm głosował nad projektem. Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Sejm zdecydował o skierowaniu projektu do dalszych prac w komisji infrastruktury. Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.<ref>https://web.archive.org/save/https://wpolityce.pl/polityka/741606-porazka-obozu-tuska-ws-cpk-wsciekly-analizuje</ref>


== "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". ==
== "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". ==
Linia 128: Linia 122:
Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną ws. inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Dotyczy ona terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. Decyzja otwiera spółce CPK drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę. Inwestycja ta ma ”''ogromny charakter: 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki”, projekt CPK przewiduje budowę nie tylko lotniska, ale i Kolei Dużych Prędkości. „To jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy''” - wskazał.<ref>https://wgospodarce.pl/informacje/147912-cpk-ma-tzw-decyzje-lokalizacyjna</ref>
Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną ws. inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Dotyczy ona terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. Decyzja otwiera spółce CPK drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę. Inwestycja ta ma ”''ogromny charakter: 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki”, projekt CPK przewiduje budowę nie tylko lotniska, ale i Kolei Dużych Prędkości. „To jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy''” - wskazał.<ref>https://wgospodarce.pl/informacje/147912-cpk-ma-tzw-decyzje-lokalizacyjna</ref>


== Platforma Obywatelska odrzuciła ponad 200 tys. podpisów obywateli pod ustawą o CPK ==
<br />
W przedstawionej latem przez Tuska i Laska koncepcji, jednocześnie z przygotowaniami do realizacji CPK, ma być realizowana rozbudowa lotnisk Okęcie i Modlin, co oznacza, że publiczne pieniądze będą marnotrawione. Ich CPK ma już nie pełnić roli swoistego hubu przesiadkowego, nie ma w niej mowy o  towarowym charakterze lotniska, oraz jego znaczeniu militarnym. Odrzucono także budowę szprych kolejowych zawartych w projekcie CPK, szybkiego koleje mają prowadzić tylko do dużych miast, wiele tych mniejszych, które były leżały na trasie wspomnianych szprych, zostało ostentacyjnie pominięte. W nowej koncepcji CPK, kolejową białą plamą, stała się Polska Wschodnia, pomięto bowiem linie kolejowe do Rzeszowa czy Lublina. Obywatelski projekt ustawy o CPK, wszystkie te funkcjonalności przywracał i dlatego jego wczorajsze odrzucenie przez koalicję 13 grudnia, oznacza, że być może będzie realizowany jakiś kadłubowy projekt, który w rezultacie pozwoli dopiero za kilkanaście lat na powstanie kolejnego „Okęcia” między Warszawą i Łodzią, a nie wielkiego hubu przesiadkowego pomiędzy Azją i Ameryką i równie dużego lotniska cargo, z rozbudowanymi połączeniami kolejowymi.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/720559-po-odrzucila-200-tys-podpisow-obywateli-pod-ustawa-o-cpk</ref>
 
== Niemcy przejmą zamówienia na CPK? ==
Polski przewoźnik też chce mieć tabor zdolny do jazdy z prędkością ponad 300 km/h, jednak Polscy producenci – PESA i NEWAG mogą nie sprostać takim wymaganiom. Jeżeli polski rząd będzie obstawał przy wymogu wysokich prędkości, to polskie firmy mogą stać na straconej pozycji, podczas gdy zagraniczne firmy, takie jak Siemens, będą w stanie spełnić warunki stawiane im przez rząd, w tym rozwijanie szybkości do 350 km/h. Wymagania stawiane producentom pociągów mających obsługiwać jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie - port lotniczy CPK - stawiają w niekorzystnym położeniu polskich producentów – zauważa „Berliner Zeitung”.  <ref>https://forsal.pl/transport/kolej/artykuly/9898847,niemcy-przejma-zamowienia-na-cpk-polskie-firmy-moga-byc-dyskryminowan.html</ref><br />
== Przypisy ==
== Przypisy ==
Wkład na RPedia jest udostępniany na licencji Creative Commons – za podaniem autora (szczegóły w RPedia:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej, lub kompatybilnych. PROSIMY NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Edycja strony jest możliwa po udzieleniu odpowiedzi na poniższe pytanie (więcej informacji)

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)