Edytujesz Centralny Port Komunikacyjny

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 4: Linia 4:
== Program wieloletni ==
== Program wieloletni ==
28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: ''Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023.'' W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).<ref>https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni</ref>
28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: ''Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023.'' W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).<ref>https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni</ref>
Według planów nowe lotnisko miało powstać w 2028 r. i do 2035 r. osiągnąć przepustowość rzędu 40 mln pasażerów rocznie (docelowo 100 mln po dalszej rozbudowie), co oznacza, że byłaby wstanie konkurować z największymi portami lotniczymi w okolicy, przede wszystkim z dopiero co zbudowanym w Berlinie lotniskiem Brandenburg, a po zwiększeniu przepustowości nawet z Frankfurtem. Do sfinansowania tak potężnej inwestycji rząd Morawieckiego zaangażował zagranicznych partnerów, z których najważniejsze było konsorcjum Vinci iIFM. Vinci Airports specjalizuje się w rozwoju i obsłudze lotnisk, francuska firma ma w swoim portfolio 65 portów lotniczych na całym świecie. Z kolei IFM to australijski fundusz inwestycyjny, który zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dol., z czego blisko 64 mld ulokował w projektach infrastrukturalnych.Według pierwotnego projektu CPK miał kosztować ok. 300 mld zł, przy czym sama budowa lotniska – po wyłączeniu komponentu kolejowego i drogowego – to 46 mld zł. Ustalono, że 5,5 mld zł z tej kwoty pokryje państwo, konsorcjum Vinci iIFM zapłaci 8,5 mld, a resztę wyłożą banki. Wynikało z tego, że do chwili otwarcia lotniska w 2028 r. państwo miało przeznaczać na jego budowę nieco ponad 1 mld zł rocznie, czyli mniej więcej tyle samo, ile rząd Tuska przekazał w tym roku na dofinansowanie przejętej TVP. Nie są to więc pieniądze, których obecna władza nie jest wstanie wygospodarować.<ref>https://wpolityce.pl/tygodniksieci/710428-cpk-nie-bedzie-z-azji-i-ameryki-przez-niemieckie-lotniska</ref>


=== '''Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi''' ===
=== '''Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi''' ===
Linia 39: Linia 37:
=== W CPK rozpoczął się trzymiesięczny audyt, potem będzie kolejny ===
=== W CPK rozpoczął się trzymiesięczny audyt, potem będzie kolejny ===
07.02.2024 r. "Rozpoczął się audyt CPK. Za trzy miesiące pierwsze poważne decyzje na bazie audytu. Potem trzy miesiące audytu zaawansowanego i wszystko będzie jasne, co dalej" - poinformowała w środowej rozmowie w radio RMF FM minister FiPR.Zdaniem Pełczyńskiej-Nałącz, termin uruchomienia portu 2028 rok jest "absolutnie nierealistyczny". Taki termin realistyczny, gdyby iść według scenariusza zarysowanego przez poprzednią władzę, to jest dobre pięć, siedem lat więcej.<ref>https://www.wnp.pl/finanse/pelczynska-nalecz-w-cpk-rozpoczal-sie-3-miesieczny-audyt,802769.html</ref>
07.02.2024 r. "Rozpoczął się audyt CPK. Za trzy miesiące pierwsze poważne decyzje na bazie audytu. Potem trzy miesiące audytu zaawansowanego i wszystko będzie jasne, co dalej" - poinformowała w środowej rozmowie w radio RMF FM minister FiPR.Zdaniem Pełczyńskiej-Nałącz, termin uruchomienia portu 2028 rok jest "absolutnie nierealistyczny". Taki termin realistyczny, gdyby iść według scenariusza zarysowanego przez poprzednią władzę, to jest dobre pięć, siedem lat więcej.<ref>https://www.wnp.pl/finanse/pelczynska-nalecz-w-cpk-rozpoczal-sie-3-miesieczny-audyt,802769.html</ref>
=== Prokuratura umorzyła 13 śledztw w sprawie CPK ===
Wszystkie 13 postępowań umorzono 31 grudnia 2024 r. 10 dni później Lasek poinformował, że CPK w Baranowie uzyskał pozytywną decyzję lokalizacyjną. Prokuratura umorzyła 13 śledztw w sprawie CPK, w tym m.in. „zamknięto sprawy milionów wydanych na renowację kościelnych ołtarzy oraz śledztwo w sprawie domniemanego doprowadzenia do samobójstwa rolnika z terenu inwestycji” - podaje Wirtualna Polska. Osoby odpowiedzialne za ewentualne nieprawidłowości, w tym za wyprowadzanie pieniędzy ze spółki, w szczególności na cele niezwiązane z działalnością inwestycyjną, poniosą tego prawne konsekwencje — grzmiał w zeszłym roku Maciej Lasek, obecny pełnomocnik rządu ds. CPK. Okazuje się, że wiele „nieprawidłowości”, o których za rządów PiS krzyczała ówczesna opozycja, było bardzo, ale to bardzo „ewentualnych”, gdyż w sprawie CPK umorzono w sumie 13 postępowań.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/718917-przeprosza-horaleprokuratura-umorzyla-13-postepowan-ws-cpk</ref>


=== Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być jednym z tematów Rady Gabinetowej ===
=== Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być jednym z tematów Rady Gabinetowej ===
Linia 122: Linia 117:
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów. Projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego przekazało spółce CPK konsorcjum architektoniczne odpowiedzialne za przygotowanie koncepcji i dokumentacji. Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. m kw.Koncepcja megalotniska, która stała się podstawą do stworzenia przedstawionego dziś projektu budowlanego, została utworzona w 2017 r. Po zmianie władzy na skutek wyborów z 15 października 2023 r. pojawiło się ryzyko porzucenia projektu. Ostatecznie 26 czerwca 2024 r. premier Donald Tusk poinformował, że CPK będzie budowany, jednak wymaga zmian.<ref>https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/tak-ma-wygladac-cpk-wizualizacja-nowego-lotniska-i-dworca-zdjecia/kl947n0</ref>
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów. Projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego przekazało spółce CPK konsorcjum architektoniczne odpowiedzialne za przygotowanie koncepcji i dokumentacji. Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. m kw.Koncepcja megalotniska, która stała się podstawą do stworzenia przedstawionego dziś projektu budowlanego, została utworzona w 2017 r. Po zmianie władzy na skutek wyborów z 15 października 2023 r. pojawiło się ryzyko porzucenia projektu. Ostatecznie 26 czerwca 2024 r. premier Donald Tusk poinformował, że CPK będzie budowany, jednak wymaga zmian.<ref>https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/tak-ma-wygladac-cpk-wizualizacja-nowego-lotniska-i-dworca-zdjecia/kl947n0</ref>


== Decyzja lokalizacyjna dla inwestycji o nazwie Centralny Port Komunikacyjny ==
<br />
Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną ws. inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Dotyczy ona terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. Decyzja otwiera spółce CPK drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę. Inwestycja ta ma ”''ogromny charakter: 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki”, projekt CPK przewiduje budowę nie tylko lotniska, ale i Kolei Dużych Prędkości. „To jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy''” - wskazał.<ref>https://wgospodarce.pl/informacje/147912-cpk-ma-tzw-decyzje-lokalizacyjna</ref>
 
== Platforma Obywatelska odrzuciła ponad 200 tys. podpisów obywateli pod ustawą o CPK ==
W przedstawionej latem przez Tuska i Laska koncepcji, jednocześnie z przygotowaniami do realizacji CPK, ma być realizowana rozbudowa lotnisk Okęcie i Modlin, co oznacza, że publiczne pieniądze będą marnotrawione. Ich CPK ma już nie pełnić roli swoistego hubu przesiadkowego, nie ma w niej mowy o  towarowym charakterze lotniska, oraz jego znaczeniu militarnym. Odrzucono także budowę szprych kolejowych zawartych w projekcie CPK, szybkiego koleje mają prowadzić tylko do dużych miast, wiele tych mniejszych, które były leżały na trasie wspomnianych szprych, zostało ostentacyjnie pominięte. W nowej koncepcji CPK, kolejową białą plamą, stała się Polska Wschodnia, pomięto bowiem linie kolejowe do Rzeszowa czy Lublina. Obywatelski projekt ustawy o CPK, wszystkie te funkcjonalności przywracał i dlatego jego wczorajsze odrzucenie przez koalicję 13 grudnia, oznacza, że być może będzie realizowany jakiś kadłubowy projekt, który w rezultacie pozwoli dopiero za kilkanaście lat na powstanie kolejnego „Okęcia” między Warszawą i Łodzią, a nie wielkiego hubu przesiadkowego pomiędzy Azją i Ameryką i równie dużego lotniska cargo, z rozbudowanymi połączeniami kolejowymi.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/720559-po-odrzucila-200-tys-podpisow-obywateli-pod-ustawa-o-cpk</ref><br />
== Przypisy ==
== Przypisy ==
Wkład na RPedia jest udostępniany na licencji Creative Commons – za podaniem autora (szczegóły w RPedia:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej, lub kompatybilnych. PROSIMY NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Edycja strony jest możliwa po udzieleniu odpowiedzi na poniższe pytanie (więcej informacji)

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)