Edytujesz Centralny Port Komunikacyjny

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 4: Linia 4:
== Program wieloletni ==
== Program wieloletni ==
28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: ''Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023.'' W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).<ref>https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni</ref>
28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: ''Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023.'' W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).<ref>https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni</ref>
Według planów nowe lotnisko miało powstać w 2028 r. i do 2035 r. osiągnąć przepustowość rzędu 40 mln pasażerów rocznie (docelowo 100 mln po dalszej rozbudowie), co oznacza, że byłaby wstanie konkurować z największymi portami lotniczymi w okolicy, przede wszystkim z dopiero co zbudowanym w Berlinie lotniskiem Brandenburg, a po zwiększeniu przepustowości nawet z Frankfurtem. Do sfinansowania tak potężnej inwestycji rząd Morawieckiego zaangażował zagranicznych partnerów, z których najważniejsze było konsorcjum Vinci iIFM. Vinci Airports specjalizuje się w rozwoju i obsłudze lotnisk, francuska firma ma w swoim portfolio 65 portów lotniczych na całym świecie. Z kolei IFM to australijski fundusz inwestycyjny, który zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dol., z czego blisko 64 mld ulokował w projektach infrastrukturalnych.Według pierwotnego projektu CPK miał kosztować ok. 300 mld zł, przy czym sama budowa lotniska – po wyłączeniu komponentu kolejowego i drogowego – to 46 mld zł. Ustalono, że 5,5 mld zł z tej kwoty pokryje państwo, konsorcjum Vinci iIFM zapłaci 8,5 mld, a resztę wyłożą banki. Wynikało z tego, że do chwili otwarcia lotniska w 2028 r. państwo miało przeznaczać na jego budowę nieco ponad 1 mld zł rocznie, czyli mniej więcej tyle samo, ile rząd Tuska przekazał w tym roku na dofinansowanie przejętej TVP. Nie są to więc pieniądze, których obecna władza nie jest wstanie wygospodarować.<ref>https://wpolityce.pl/tygodniksieci/710428-cpk-nie-bedzie-z-azji-i-ameryki-przez-niemieckie-lotniska</ref>


=== '''Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi''' ===
=== '''Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi''' ===
Linia 115: Linia 113:
== W ramach trwającego w Katowicach 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG, 7-9 maja 2024 ) ==
== W ramach trwającego w Katowicach 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG, 7-9 maja 2024 ) ==
odbyło się branżowe spotkanie pt. „Megalotnisko na nowo”.  Mikołaj Wild, prezes spółki CPK w latach 2019-2024 ł: - Zarzuty formułowane przez ministra Macieja Laska wynikają z niezrozumienia procesów inwestycyjnych. Ostateczny kosztorys inwestycji - a nie tylko szacowanie jej kosztów - powstaje dopiero po projektowaniu, a etap projektowania cały czas trwa - stwierdził Wild. zauważył, że nie spodziewał się, że minister Lasek "referując to, co zrobił w ciągu pół roku, 100 procent swojej wypowiedzi poświęci temu, co my (poprzedni zarząd CPK - red.) zrobiliśmy". Zwracał też uwagę, że Centralny Port Komunikacyjny nigdy finansowo się nie „zepnie”, jeżeli nie będzie bazował na pasażerach Lotniska Chopina.  To prawda, że prawdopodobieństwo zakończenia tej inwestycji w 2028 roku sięga około 20 proc., jednak jest to przedsięwzięcie wysokodochodowe, ze stopą zwrotu przekraczającą 12,5 proc. Oczywiście jeśli nie będą prowadzone działania mające na celu wywrócenie całego projektu. Takim działaniem byłoby na przykład pozostawienie otwartego Lotniska Chopina po otwarciu CPK - zaznaczył Mikołaj Wild.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/nie-pytamy-o-to-czy-budowac-cpk-ale-jak-budowac,832356.html</ref>Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość.
odbyło się branżowe spotkanie pt. „Megalotnisko na nowo”.  Mikołaj Wild, prezes spółki CPK w latach 2019-2024 ł: - Zarzuty formułowane przez ministra Macieja Laska wynikają z niezrozumienia procesów inwestycyjnych. Ostateczny kosztorys inwestycji - a nie tylko szacowanie jej kosztów - powstaje dopiero po projektowaniu, a etap projektowania cały czas trwa - stwierdził Wild. zauważył, że nie spodziewał się, że minister Lasek "referując to, co zrobił w ciągu pół roku, 100 procent swojej wypowiedzi poświęci temu, co my (poprzedni zarząd CPK - red.) zrobiliśmy". Zwracał też uwagę, że Centralny Port Komunikacyjny nigdy finansowo się nie „zepnie”, jeżeli nie będzie bazował na pasażerach Lotniska Chopina.  To prawda, że prawdopodobieństwo zakończenia tej inwestycji w 2028 roku sięga około 20 proc., jednak jest to przedsięwzięcie wysokodochodowe, ze stopą zwrotu przekraczającą 12,5 proc. Oczywiście jeśli nie będą prowadzone działania mające na celu wywrócenie całego projektu. Takim działaniem byłoby na przykład pozostawienie otwartego Lotniska Chopina po otwarciu CPK - zaznaczył Mikołaj Wild.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/nie-pytamy-o-to-czy-budowac-cpk-ale-jak-budowac,832356.html</ref>Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość.
== Projekt budowlany Centralnego Portu Komunikacyjnego jest gotowy ==
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów. Projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego przekazało spółce CPK konsorcjum architektoniczne odpowiedzialne za przygotowanie koncepcji i dokumentacji. Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. m kw.Koncepcja megalotniska, która stała się podstawą do stworzenia przedstawionego dziś projektu budowlanego, została utworzona w 2017 r. Po zmianie władzy na skutek wyborów z 15 października 2023 r. pojawiło się ryzyko porzucenia projektu. Ostatecznie 26 czerwca 2024 r. premier Donald Tusk poinformował, że CPK będzie budowany, jednak wymaga zmian.<ref>https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/tak-ma-wygladac-cpk-wizualizacja-nowego-lotniska-i-dworca-zdjecia/kl947n0</ref>


<br />
<br />
== Przypisy ==
== Przypisy ==
Wkład na RPedia jest udostępniany na licencji Creative Commons – za podaniem autora (szczegóły w RPedia:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej, lub kompatybilnych. PROSIMY NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Edycja strony jest możliwa po udzieleniu odpowiedzi na poniższe pytanie (więcej informacji)

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)