Edytujesz Centralny Port Komunikacyjny
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 4: | Linia 4: | ||
== Program wieloletni == | == Program wieloletni == | ||
28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: ''Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023.'' W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).<ref>https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni</ref> | 28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: ''Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023.'' W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).<ref>https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni</ref> | ||
=== '''Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi''' === | === '''Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi''' === | ||
Linia 54: | Linia 52: | ||
=== CPK to obok dużych pieniędzy także skok cywilizacyjny dla Polski === | === CPK to obok dużych pieniędzy także skok cywilizacyjny dla Polski === | ||
W debacie na ten temat nie wzięli udziału przedstawiciele CPK, Ministerstwa Infrastruktury oraz sam pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, którzy nie przyjęli zaproszenia do studia.Zdecydowanie więcej pozytywów w budowie CPK dostrzega prezes Warsaw Enterprise Institute Tomasz Wróblewski, który zwrócił uwagę na zupełnie inny aspekt całej sprawy.- Dla mnie budowa tego lotniska to takie cywilizacyjne pchnięcie. Jest rzeczą fascynującą obserwować wzmożenie zainteresowania społecznego tematem dotyczącym lotniska. W 2019 roku, kiedy dużo nas latało, to statystycznie Polak raz wsiadł do samolotu. Nagle całe społeczeństwo zaczyna dyskutować o technikaliach i samym lotnisku. To jest fenomen sam w sobie. My teraz rozmawiamy o przyszłości, przekroczyliśmy taką pułapkę mentalną średniego rozwoju. Polska dla Europy będzie istotnym punktem strategicznym, jeśli stworzy infrastrukturę - ocenił.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/debata-o-cpk-pokazuje-ze-polacy-wyszli-z-mentalnej-pulapki,802796.html</ref> | W debacie na ten temat nie wzięli udziału przedstawiciele CPK, Ministerstwa Infrastruktury oraz sam pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, którzy nie przyjęli zaproszenia do studia.Zdecydowanie więcej pozytywów w budowie CPK dostrzega prezes Warsaw Enterprise Institute Tomasz Wróblewski, który zwrócił uwagę na zupełnie inny aspekt całej sprawy.- Dla mnie budowa tego lotniska to takie cywilizacyjne pchnięcie. Jest rzeczą fascynującą obserwować wzmożenie zainteresowania społecznego tematem dotyczącym lotniska. W 2019 roku, kiedy dużo nas latało, to statystycznie Polak raz wsiadł do samolotu. Nagle całe społeczeństwo zaczyna dyskutować o technikaliach i samym lotnisku. To jest fenomen sam w sobie. My teraz rozmawiamy o przyszłości, przekroczyliśmy taką pułapkę mentalną średniego rozwoju. Polska dla Europy będzie istotnym punktem strategicznym, jeśli stworzy infrastrukturę - ocenił.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/debata-o-cpk-pokazuje-ze-polacy-wyszli-z-mentalnej-pulapki,802796.html</ref> | ||
== Są pierwsze przetargi na audyty CPK. == | == Są pierwsze przetargi na audyty CPK. == | ||
Linia 96: | Linia 89: | ||
05.03.2024 r. Jak dodano, w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz '''[[Maciej Lasek|Biura Pełnomocnika ds. CPK]];''' realizowane są też przetargi na audytorów zewnętrznych.Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.<ref>https://forsal.pl/biznes/aktualnosci/artykuly/9448085,ujawniono-wynagrodzenie-zarzadu-cpk-rozrzutnosc-srodkow-publicznych.html</ref> | 05.03.2024 r. Jak dodano, w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz '''[[Maciej Lasek|Biura Pełnomocnika ds. CPK]];''' realizowane są też przetargi na audytorów zewnętrznych.Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.<ref>https://forsal.pl/biznes/aktualnosci/artykuly/9448085,ujawniono-wynagrodzenie-zarzadu-cpk-rozrzutnosc-srodkow-publicznych.html</ref> | ||
== "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". == | == "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". == | ||
Linia 115: | Linia 103: | ||
== W ramach trwającego w Katowicach 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG, 7-9 maja 2024 ) == | == W ramach trwającego w Katowicach 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG, 7-9 maja 2024 ) == | ||
odbyło się branżowe spotkanie pt. „Megalotnisko na nowo”. Mikołaj Wild, prezes spółki CPK w latach 2019-2024 ł: - Zarzuty formułowane przez ministra Macieja Laska wynikają z niezrozumienia procesów inwestycyjnych. Ostateczny kosztorys inwestycji - a nie tylko szacowanie jej kosztów - powstaje dopiero po projektowaniu, a etap projektowania cały czas trwa - stwierdził Wild. zauważył, że nie spodziewał się, że minister Lasek "referując to, co zrobił w ciągu pół roku, 100 procent swojej wypowiedzi poświęci temu, co my (poprzedni zarząd CPK - red.) zrobiliśmy". Zwracał też uwagę, że Centralny Port Komunikacyjny nigdy finansowo się nie „zepnie”, jeżeli nie będzie bazował na pasażerach Lotniska Chopina. To prawda, że prawdopodobieństwo zakończenia tej inwestycji w 2028 roku sięga około 20 proc., jednak jest to przedsięwzięcie wysokodochodowe, ze stopą zwrotu przekraczającą 12,5 proc. Oczywiście jeśli nie będą prowadzone działania mające na celu wywrócenie całego projektu. Takim działaniem byłoby na przykład pozostawienie otwartego Lotniska Chopina po otwarciu CPK - zaznaczył Mikołaj Wild.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/nie-pytamy-o-to-czy-budowac-cpk-ale-jak-budowac,832356.html</ref>Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość. | odbyło się branżowe spotkanie pt. „Megalotnisko na nowo”. Mikołaj Wild, prezes spółki CPK w latach 2019-2024 ł: - Zarzuty formułowane przez ministra Macieja Laska wynikają z niezrozumienia procesów inwestycyjnych. Ostateczny kosztorys inwestycji - a nie tylko szacowanie jej kosztów - powstaje dopiero po projektowaniu, a etap projektowania cały czas trwa - stwierdził Wild. zauważył, że nie spodziewał się, że minister Lasek "referując to, co zrobił w ciągu pół roku, 100 procent swojej wypowiedzi poświęci temu, co my (poprzedni zarząd CPK - red.) zrobiliśmy". Zwracał też uwagę, że Centralny Port Komunikacyjny nigdy finansowo się nie „zepnie”, jeżeli nie będzie bazował na pasażerach Lotniska Chopina. To prawda, że prawdopodobieństwo zakończenia tej inwestycji w 2028 roku sięga około 20 proc., jednak jest to przedsięwzięcie wysokodochodowe, ze stopą zwrotu przekraczającą 12,5 proc. Oczywiście jeśli nie będą prowadzone działania mające na celu wywrócenie całego projektu. Takim działaniem byłoby na przykład pozostawienie otwartego Lotniska Chopina po otwarciu CPK - zaznaczył Mikołaj Wild.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/nie-pytamy-o-to-czy-budowac-cpk-ale-jak-budowac,832356.html</ref>Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość. | ||
<br /> | <br /> | ||
== Przypisy == | == Przypisy == |