Aktualna wersja |
Twój tekst |
Linia 4: |
Linia 4: |
| == Program wieloletni == | | == Program wieloletni == |
| 28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: ''Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023.'' W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).<ref>https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni</ref> | | 28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: ''Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023.'' W pierwszym etapie zaplanowanym na lata 2020-2023 zostaną wykonane prace przygotowawcze dla CPK – nowego lotniska centralnego dla Polski – i sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych składających się na komponent kolejowy ma nastąpić do końca 2034 r., obejmując dwie perspektywy finansowe UE. Ze względu na unikalny stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.Program dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK. Etap ten obejmuje działania przygotowawcze, w szczególności związane z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w postaci zamian, przewidziane jest na 2020 r., zaś decyzja lokalizacyjna CPK – dokonująca wywłaszczenia – wydana ma zostać w 2023 r.).<ref>https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-wieloletni</ref> |
|
| |
| Według planów nowe lotnisko miało powstać w 2028 r. i do 2035 r. osiągnąć przepustowość rzędu 40 mln pasażerów rocznie (docelowo 100 mln po dalszej rozbudowie), co oznacza, że byłaby wstanie konkurować z największymi portami lotniczymi w okolicy, przede wszystkim z dopiero co zbudowanym w Berlinie lotniskiem Brandenburg, a po zwiększeniu przepustowości nawet z Frankfurtem. Do sfinansowania tak potężnej inwestycji rząd Morawieckiego zaangażował zagranicznych partnerów, z których najważniejsze było konsorcjum Vinci iIFM. Vinci Airports specjalizuje się w rozwoju i obsłudze lotnisk, francuska firma ma w swoim portfolio 65 portów lotniczych na całym świecie. Z kolei IFM to australijski fundusz inwestycyjny, który zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dol., z czego blisko 64 mld ulokował w projektach infrastrukturalnych.Według pierwotnego projektu CPK miał kosztować ok. 300 mld zł, przy czym sama budowa lotniska – po wyłączeniu komponentu kolejowego i drogowego – to 46 mld zł. Ustalono, że 5,5 mld zł z tej kwoty pokryje państwo, konsorcjum Vinci iIFM zapłaci 8,5 mld, a resztę wyłożą banki. Wynikało z tego, że do chwili otwarcia lotniska w 2028 r. państwo miało przeznaczać na jego budowę nieco ponad 1 mld zł rocznie, czyli mniej więcej tyle samo, ile rząd Tuska przekazał w tym roku na dofinansowanie przejętej TVP. Nie są to więc pieniądze, których obecna władza nie jest wstanie wygospodarować.<ref>https://wpolityce.pl/tygodniksieci/710428-cpk-nie-bedzie-z-azji-i-ameryki-przez-niemieckie-lotniska</ref>
| |
|
| |
|
| === '''Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi''' === | | === '''Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. W tym tygodniu przetarg na tunel CPK w Łodzi''' === |
Linia 54: |
Linia 52: |
| === CPK to obok dużych pieniędzy także skok cywilizacyjny dla Polski === | | === CPK to obok dużych pieniędzy także skok cywilizacyjny dla Polski === |
| W debacie na ten temat nie wzięli udziału przedstawiciele CPK, Ministerstwa Infrastruktury oraz sam pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, którzy nie przyjęli zaproszenia do studia.Zdecydowanie więcej pozytywów w budowie CPK dostrzega prezes Warsaw Enterprise Institute Tomasz Wróblewski, który zwrócił uwagę na zupełnie inny aspekt całej sprawy.- Dla mnie budowa tego lotniska to takie cywilizacyjne pchnięcie. Jest rzeczą fascynującą obserwować wzmożenie zainteresowania społecznego tematem dotyczącym lotniska. W 2019 roku, kiedy dużo nas latało, to statystycznie Polak raz wsiadł do samolotu. Nagle całe społeczeństwo zaczyna dyskutować o technikaliach i samym lotnisku. To jest fenomen sam w sobie. My teraz rozmawiamy o przyszłości, przekroczyliśmy taką pułapkę mentalną średniego rozwoju. Polska dla Europy będzie istotnym punktem strategicznym, jeśli stworzy infrastrukturę - ocenił.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/debata-o-cpk-pokazuje-ze-polacy-wyszli-z-mentalnej-pulapki,802796.html</ref> | | W debacie na ten temat nie wzięli udziału przedstawiciele CPK, Ministerstwa Infrastruktury oraz sam pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, którzy nie przyjęli zaproszenia do studia.Zdecydowanie więcej pozytywów w budowie CPK dostrzega prezes Warsaw Enterprise Institute Tomasz Wróblewski, który zwrócił uwagę na zupełnie inny aspekt całej sprawy.- Dla mnie budowa tego lotniska to takie cywilizacyjne pchnięcie. Jest rzeczą fascynującą obserwować wzmożenie zainteresowania społecznego tematem dotyczącym lotniska. W 2019 roku, kiedy dużo nas latało, to statystycznie Polak raz wsiadł do samolotu. Nagle całe społeczeństwo zaczyna dyskutować o technikaliach i samym lotnisku. To jest fenomen sam w sobie. My teraz rozmawiamy o przyszłości, przekroczyliśmy taką pułapkę mentalną średniego rozwoju. Polska dla Europy będzie istotnym punktem strategicznym, jeśli stworzy infrastrukturę - ocenił.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/debata-o-cpk-pokazuje-ze-polacy-wyszli-z-mentalnej-pulapki,802796.html</ref> |
|
| |
| == Maciej Lasek o CPK: to nie koniec oszczędności ==
| |
| 131 mld zł to koszt całego projektu CPK do 2032 roku. Mikołaj Wild, były prezes CPK, w rozmowie ze mną ocenił, że to o ponad 20 mld zł mniej, niż zakładał PiS. Z czego wynikają te oszczędności? Co „wypadło” z pierwotnych założeń tego programu, który dostaliście w spadku po rządzie Zjednoczonej Prawicy? - Oszczędności wynikają z optymalizacji tych projektów. Skoncentrowaliśmy się na budowie lotniska i rozwoju kolei w Polsce. Nasi poprzednicy od razu chcieli budować przy lotnisku de facto nowe miasto z szeregiem nowych działalności. Te elementy w większości nie miały zabezpieczenia w postaci finansowania, nie miały też wykupionych gruntów. Mieliśmy do czynienia z opowieścią, którą musieliśmy zweryfikować. Doprowadziliśmy też do ustandaryzowania rozwiązań technicznych w części kolejowej. Urealniając ten projekt do 2032 roku, wyszło, że jesteśmy dzięki temu w stanie sporo zaoszczędzić. Kolejarze powiedzieli nam, że to nie jest ich ostatnie słowo. Doskonałym przykładem oszczędności jest planowana przez PiS wielka stacja kolejowa przy lotnisku w Baranowie. Jej koszt został oszacowany na 10 mld zł. My w tej chwili, nie zmniejszając funkcjonalnych możliwości, wybudujemy ją za mniejsze pieniądze. Ona będzie o kilka miliardów tańsza. Takich miejsc, w których można sobie pozwolić na obniżenie kosztów, w tym projekcie jest sporo. <ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-o-cpk-to-nie-koniec-oszczednosci-tylko-u-nas,852202.html*</ref>
| |
|
| |
| Prezes stowarzyszenia Tak dla CPK Maciej Wilk nie zostawił na koncepcji Laska suchej nitki. ''" Brak budowy hangarów - czyli LOT w swojej bazie macierzystej nie będzie w stanie realizować byle A Checku samolotów. No geniusze; "Fazowanie" projektu cargo; Stacja kolejowa CPK do zmiany - czyli najpewniej ograniczenie jej przepustowości + pytanie co do przebiegu CMK Północ przez CPK; Powtórzona BREDNIA, że inwestycje na Lotnisku Chopina będą spłacane z zysków spółek-córek. Tak to nie działa; Zapowiedź pozostawienia na Chopinie wojska i VIPów - czyli Warszawiakom nie wybudujemy nowej dzielnicy i nie rozwiążemy tym samym kryzysu mieszkaniowego w stolicy, bo władza musi mieć blisko lotnisko do swojego ekskluzywnego użytku!? To jest ŚWIADOME PSUCIE PROJEKTU.Samo opóźnienie CPK min. o 2 lata + koszty rozbudowy Chopina przyniesie WIĘCEJ STRAT gospodarce niż te ~20 mld deklarowanych oszczędności. A w efekcie wybudują lotnisko bez możliwości obsługi technicznej samolotów i ze zbyt małą stacją kolejową. Zwracam też uwagę na ogólny wydźwięk materiału i zaprezentowany w nim mental. "To nie koniec oszczędności" - chełpi się Minister. To klasycznego kanonu "nie da się" i "to trzeba na spokojnie" dołącza jeszcze fetysz DZIADOWANIA żeby "żadna złotówka nie została wydana niepotrzebnie". Niepotrzebnie to podatnicy fundują wynagrodzenia takiej ekipie. Oni żadnego CPK nie zbudują"'', czytamy we wpisie Wilka na jego profilu społecznościowym.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://tvrepublika.pl/Lasek-zapowiada-dalsze-okrojenie-tego-co-jeszcze-zostalo-z-projektu-CPK-Trojskok-Tuska-dostal-zadyszki-zanim-sie-rozpoczal,165314.html*</ref>
| |
|
| |
|
| == Są pierwsze przetargi na audyty CPK. == | | == Są pierwsze przetargi na audyty CPK. == |
Linia 96: |
Linia 89: |
|
| |
|
| 05.03.2024 r. Jak dodano, w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz '''[[Maciej Lasek|Biura Pełnomocnika ds. CPK]];''' realizowane są też przetargi na audytorów zewnętrznych.Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.<ref>https://forsal.pl/biznes/aktualnosci/artykuly/9448085,ujawniono-wynagrodzenie-zarzadu-cpk-rozrzutnosc-srodkow-publicznych.html</ref> | | 05.03.2024 r. Jak dodano, w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz '''[[Maciej Lasek|Biura Pełnomocnika ds. CPK]];''' realizowane są też przetargi na audytorów zewnętrznych.Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.<ref>https://forsal.pl/biznes/aktualnosci/artykuly/9448085,ujawniono-wynagrodzenie-zarzadu-cpk-rozrzutnosc-srodkow-publicznych.html</ref> |
|
| |
| == '''Premier Donald Tusk potwierdził , że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie kontynuowana, ale w okrojonej wersji.''' ==
| |
| 26.06.2024 R. Tusk zapowiedział istnienie tzw. duoportu, na który ma się składać Okęcie i CPK. Premier zapowiedział również potężne dofinansowanie dla portu lotniczego w Modlinie, włącznie z budową nowej autostrady i linii kolejowej z Warszawy. Zaprezentowany projekt nie realizuje właściwie żadnego z celów programu CPK, tj.: budowy środkowoeuropejskiego hubu transportowego; transferu technologii i kompetencji do polskich firm; budowy sieci kolejowej, dzięki której każdy obywatel będzie mieszkał w promieniu 30 minut jazdy samochodem od stacji oferującej liczne i szybkie połączenia po całym kraju; realizacji zobowiązań budowy połączeń w ramach sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa).<ref>https://web.archive.org/web/*/https://wgospodarce.pl/informacje/142759-horala-cpk-po-amputacji-dobrze-ze-calkiem-nie-zaorali*</ref>
| |
|
| |
| CPK jest projektem, który będzie na siebie zarabiał i będzie tworzył ogromną wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Te pół roku, o którym mówimy, to tak naprawdę roczne przesunięcie wielu terminów. Trzeba to rozpatrywać w kategorii utraconych korzyści dla naszego kraju. Trzeba się jednak cieszyć, że decyzja zapadła. Mam nadzieję, że okres tej nieznośnej stagnacji wokół projektu CPK wreszcie dobiegł końca. Prezes CPK w latach 2019-2024 oraz pełnomocnik rządu ds. CPK w latach 2017-2019 obawia się, że oszczędności poczyniono też na komponencie lotniskowym. Sugeruje, że dwie, najbardziej dochodowe inwestycje trafią w prywatne ręce. - To nie byłoby już marnowanie potencjału CPK, to byłaby ekonomiczna głupota - podkreśla. Plan obecnego rządu na CPK wzmacnia też rolę lotniska w Modlinie. - Jest to temat drugorzędny - zaznacza Wild. Inaczej ocenia wagę ruszającej lada miesiąc rozbudowy Lotniska Chopina. - Będzie się ona spłacać do 2037 roku i do tej daty zostanie przesunięte otwarcie CPK - prognozuje.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/logistyka/byly-prezes-cpk-ostro-ocenia-pomysl-donalda-tuska-na-megalotnisko-to-bylaby-ekonomiczna-glupota,849751.html*</ref>
| |
|
| |
|
| == "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". == | | == "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". == |
| 04.04.2024 r. Autor zwraca uwagę, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nie tylko dzieli Polskę – kojarzony jest bowiem z Prawem i Sprawiedliwością, natomiast partia Donalda Tuska nie należała do entuzjastów budowy portu, ale nawet w samej koalicji rządzącej są zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy CPK. Jak pisze Philipp Fritz, choć projekt nie jest zbyt dobrze znany niemieckiej opinii publicznej, jego wpływ na lotniska w kraju naszego zachodniego sąsiada będzie „ogromny”. Do tej pory Europa Środkowo-Wschodnia nie miała dużego portu lotniczego, takiego jak Frankfurt czy Paryż. Zgodnie z polskimi planami, luka ta ma zostać wypełniona przez CPK. Podróżujący ze wschodu UE nie będą już przesiadać się na zachodnioeuropejskich lotniskach, ale właśnie w CPK. Osoby podróżujące z zachodnich regionów Polski lub Czech nie latałyby już bezpośrednio z Berlin Brandeburg, ale wybierałyby CPK, zwłaszcza jeśli istniałoby połączenie z pociągami ekspresowymi– czytamy.<ref>https://wpolityce.pl/swiat/687449-niemiecka-prasa-o-cpk-wypowiedzenie-wojny-naszemu-lotnictwu</ref> | | 04.04.2024 r. Autor zwraca uwagę, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nie tylko dzieli Polskę – kojarzony jest bowiem z Prawem i Sprawiedliwością, natomiast partia Donalda Tuska nie należała do entuzjastów budowy portu, ale nawet w samej koalicji rządzącej są zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy CPK. Jak pisze Philipp Fritz, choć projekt nie jest zbyt dobrze znany niemieckiej opinii publicznej, jego wpływ na lotniska w kraju naszego zachodniego sąsiada będzie „ogromny”. Do tej pory Europa Środkowo-Wschodnia nie miała dużego portu lotniczego, takiego jak Frankfurt czy Paryż. Zgodnie z polskimi planami, luka ta ma zostać wypełniona przez CPK. Podróżujący ze wschodu UE nie będą już przesiadać się na zachodnioeuropejskich lotniskach, ale właśnie w CPK. Osoby podróżujące z zachodnich regionów Polski lub Czech nie latałyby już bezpośrednio z Berlin Brandeburg, ale wybierałyby CPK, zwłaszcza jeśli istniałoby połączenie z pociągami ekspresowymi– czytamy.<ref>https://wpolityce.pl/swiat/687449-niemiecka-prasa-o-cpk-wypowiedzenie-wojny-naszemu-lotnictwu</ref> |
|
| |
| == CPK na liście strategicznych projektów infrastrukturalnych KE ==
| |
| Lista została stworzona w 2013 roku przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi. Po ponad 10 latach jest aktualizowana. Projekty na niej obejmują drogi transgraniczne, linie kolejowe, mosty i tunele. Wniosek w tej sprawie złożył rząd Zjednoczonej Prawicy. Procedura trwała 1,5 roku. Oznacza to, że budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście przyszłości tego projektu. Decyzja ta będzie zapewne dla premiera Tuska dużym kłopotem wizerunkowym, bo jak wytłumaczy, że polski rząd ewidentnie gra na jego opóźnienie, a tymczasem UE uznaje go za jeden ze strategicznych projektów transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-Ts), będącej kluczowym instrumentem polityki transportowej Unii. Mało tego, zgodnie z rozporządzeniem, państwa członkowskie powinny zapewnić spójność swoich krajowych planów transportowych i inwestycyjnych z priorytetami UE, a także uwzględnić rozwój dziewięciu europejskich korytarzy transportowych. Na liście najważniejszych projektów UE, dzięki negocjacjom rządu PiS, znalazł się również międzynarodowy szlak Via Carpatia, łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim. Również tzw. „szprycha” nr 7, a konkretnie odcinek kolejowy Katowice-Rybnik-Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój (obecnie największe miasto w Polsce bez dostępu do sieci kolejowej) stanie się elementem korytarza: Bałtyk – Adriatyk i został zaliczony przez UE do rozszerzonej sieci bazowej TEN-T.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/cpk-na-liscie-strategicznych-projektow-infrastrukturalnych,829073.html</ref>
| |
|
| |
| 29.04.2024 r. W opublikowanym wywiadzie w "Rzeczpospolitej" pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek .Pełnomocnik rządu zapowiedział przegląd inwestycji, by w przyszłym roku zaproponować plan rozwoju sieci kolejowych w Polsce. Możliwa jest alternatywa, w postaci dwóch współpracujących ze sobą lotnisk: lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, które można zaplanować nie tylko dla linii niskokosztowych, ale również tradycyjnych linii sieciowych, takich jak PLL LOT. (...) Ale na razie na stole jest projekt lotniska w Baranowie, dla którego komplementarnym niskokosztowym lotniskiem byłby Modlin.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-budowa-cpk-oznacza-koniec-lotniska-chopina-na-okeciu,829871.html</ref>
| |
|
| |
| == W praktyce zapadła decyzja, że nie będzie budowany CPK. ==
| |
| 30.04.2024 r. "W praktyce zapadła decyzja o tym, że nie będzie budowane CPK" - powiedział, odnosząc się do poniedziałkowej informacji o rozbudowie Lotniska Chopina w Warszawie. "Możliwość tej rozbudowy to jest co najwyżej 35 mln pasażerów (rocznie), a więc to jest takie skromne lotnisko. To jest najlepszy dowód na to, że ta operacja, której źródeł trzeba poszukiwać w Berlinie i sądzę że się je tam znajdzie, jest prowadzona" - powiedział Kaczyński. Zdaniem prezesa PiS, budowa CPK jest ważna dla przyszłości kraju, ponieważ z jednej strony wiąże się z dalszym rozwojem gospodarczym w dłuższym okresie prowadzącym do deprowincjonalizacji Polski, a z drugiej strony - ma znaczenie militarne, jako miejsce potencjalnie służące do lądowania ciężkich samolotów transportowych i bojowych. "Polska nie może być krajem peryferyjnym, prowincjonalnym. Musimy się zdecydowanie temu przeciwstawić. Nie mamy wielkiego lotniska i powinniśmy mieć na miarę naszego kraju wielkie lotnisko"<ref>https://www.wnp.pl/finanse/kaczynski-zapadla-decyzja-ze-cpk-nie-bedzie-budowany-musimy-sie-temu-przeciwstawic,830446.html</ref>
| |
|
| |
| == W ramach trwającego w Katowicach 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG, 7-9 maja 2024 ) ==
| |
| odbyło się branżowe spotkanie pt. „Megalotnisko na nowo”. Mikołaj Wild, prezes spółki CPK w latach 2019-2024 ł: - Zarzuty formułowane przez ministra Macieja Laska wynikają z niezrozumienia procesów inwestycyjnych. Ostateczny kosztorys inwestycji - a nie tylko szacowanie jej kosztów - powstaje dopiero po projektowaniu, a etap projektowania cały czas trwa - stwierdził Wild. zauważył, że nie spodziewał się, że minister Lasek "referując to, co zrobił w ciągu pół roku, 100 procent swojej wypowiedzi poświęci temu, co my (poprzedni zarząd CPK - red.) zrobiliśmy". Zwracał też uwagę, że Centralny Port Komunikacyjny nigdy finansowo się nie „zepnie”, jeżeli nie będzie bazował na pasażerach Lotniska Chopina. To prawda, że prawdopodobieństwo zakończenia tej inwestycji w 2028 roku sięga około 20 proc., jednak jest to przedsięwzięcie wysokodochodowe, ze stopą zwrotu przekraczającą 12,5 proc. Oczywiście jeśli nie będą prowadzone działania mające na celu wywrócenie całego projektu. Takim działaniem byłoby na przykład pozostawienie otwartego Lotniska Chopina po otwarciu CPK - zaznaczył Mikołaj Wild.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/nie-pytamy-o-to-czy-budowac-cpk-ale-jak-budowac,832356.html</ref>Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość.
| |
|
| |
| == Projekt budowlany Centralnego Portu Komunikacyjnego jest gotowy ==
| |
| W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów. Projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego przekazało spółce CPK konsorcjum architektoniczne odpowiedzialne za przygotowanie koncepcji i dokumentacji. Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. m kw.Koncepcja megalotniska, która stała się podstawą do stworzenia przedstawionego dziś projektu budowlanego, została utworzona w 2017 r. Po zmianie władzy na skutek wyborów z 15 października 2023 r. pojawiło się ryzyko porzucenia projektu. Ostatecznie 26 czerwca 2024 r. premier Donald Tusk poinformował, że CPK będzie budowany, jednak wymaga zmian.<ref>https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/tak-ma-wygladac-cpk-wizualizacja-nowego-lotniska-i-dworca-zdjecia/kl947n0</ref>
| |
|
| |
|
| <br /> | | <br /> |
| == Przypisy == | | == Przypisy == |