Edytujesz Centralny Port Komunikacyjny

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 52: Linia 52:
=== CPK to obok dużych pieniędzy także skok cywilizacyjny dla Polski ===
=== CPK to obok dużych pieniędzy także skok cywilizacyjny dla Polski ===
W debacie na ten temat nie wzięli udziału przedstawiciele CPK, Ministerstwa Infrastruktury oraz sam pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, którzy nie przyjęli zaproszenia do studia.Zdecydowanie więcej pozytywów w budowie CPK dostrzega prezes Warsaw Enterprise Institute Tomasz Wróblewski, który zwrócił uwagę na zupełnie inny aspekt całej sprawy.- Dla mnie budowa tego lotniska to takie cywilizacyjne pchnięcie. Jest rzeczą fascynującą obserwować wzmożenie zainteresowania społecznego tematem dotyczącym lotniska. W 2019 roku, kiedy dużo nas latało, to statystycznie Polak raz wsiadł do samolotu. Nagle całe społeczeństwo zaczyna dyskutować o technikaliach i samym lotnisku. To jest fenomen sam w sobie. My teraz rozmawiamy o przyszłości, przekroczyliśmy taką pułapkę mentalną średniego rozwoju. Polska dla Europy będzie istotnym punktem strategicznym, jeśli stworzy infrastrukturę - ocenił.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/debata-o-cpk-pokazuje-ze-polacy-wyszli-z-mentalnej-pulapki,802796.html</ref>
W debacie na ten temat nie wzięli udziału przedstawiciele CPK, Ministerstwa Infrastruktury oraz sam pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, którzy nie przyjęli zaproszenia do studia.Zdecydowanie więcej pozytywów w budowie CPK dostrzega prezes Warsaw Enterprise Institute Tomasz Wróblewski, który zwrócił uwagę na zupełnie inny aspekt całej sprawy.- Dla mnie budowa tego lotniska to takie cywilizacyjne pchnięcie. Jest rzeczą fascynującą obserwować wzmożenie zainteresowania społecznego tematem dotyczącym lotniska. W 2019 roku, kiedy dużo nas latało, to statystycznie Polak raz wsiadł do samolotu. Nagle całe społeczeństwo zaczyna dyskutować o technikaliach i samym lotnisku. To jest fenomen sam w sobie. My teraz rozmawiamy o przyszłości, przekroczyliśmy taką pułapkę mentalną średniego rozwoju. Polska dla Europy będzie istotnym punktem strategicznym, jeśli stworzy infrastrukturę - ocenił.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/debata-o-cpk-pokazuje-ze-polacy-wyszli-z-mentalnej-pulapki,802796.html</ref>
== Maciej Lasek o CPK: to nie koniec oszczędności ==
131 mld zł to koszt całego projektu CPK do 2032 roku. Mikołaj Wild, były prezes CPK, w rozmowie ze mną ocenił, że to o ponad 20 mld zł mniej, niż zakładał PiS. Z czego wynikają te oszczędności? Co „wypadło” z pierwotnych założeń tego programu, który dostaliście w spadku po rządzie Zjednoczonej Prawicy? - Oszczędności wynikają z optymalizacji tych projektów. Skoncentrowaliśmy się na budowie lotniska i rozwoju kolei w Polsce. Nasi poprzednicy od razu chcieli budować przy lotnisku de facto nowe miasto z szeregiem nowych działalności. Te elementy w większości nie miały zabezpieczenia w postaci finansowania, nie miały też wykupionych gruntów. Mieliśmy do czynienia z opowieścią, którą musieliśmy zweryfikować. Doprowadziliśmy też do ustandaryzowania rozwiązań technicznych w części kolejowej. Urealniając ten projekt do 2032 roku, wyszło, że jesteśmy dzięki temu w stanie sporo zaoszczędzić. Kolejarze powiedzieli nam, że to nie jest ich ostatnie słowo. Doskonałym przykładem oszczędności jest planowana przez PiS wielka stacja kolejowa przy lotnisku w Baranowie. Jej koszt został oszacowany na 10 mld zł. My w tej chwili, nie zmniejszając funkcjonalnych możliwości, wybudujemy ją za mniejsze pieniądze. Ona będzie o kilka miliardów tańsza. Takich miejsc, w których można sobie pozwolić na obniżenie kosztów, w tym projekcie jest sporo. <ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-o-cpk-to-nie-koniec-oszczednosci-tylko-u-nas,852202.html*</ref>
Prezes stowarzyszenia Tak dla CPK Maciej Wilk nie zostawił na koncepcji Laska suchej nitki. ''" Brak budowy hangarów - czyli LOT w swojej bazie macierzystej nie będzie w stanie realizować byle A Checku samolotów. No geniusze; "Fazowanie" projektu cargo; Stacja kolejowa CPK do zmiany - czyli najpewniej ograniczenie jej przepustowości + pytanie co do przebiegu CMK Północ przez CPK; Powtórzona BREDNIA, że inwestycje na Lotnisku Chopina będą spłacane z zysków spółek-córek. Tak to nie działa; Zapowiedź pozostawienia na Chopinie wojska i VIPów - czyli Warszawiakom nie wybudujemy nowej dzielnicy i nie rozwiążemy tym samym kryzysu mieszkaniowego w stolicy, bo władza musi mieć blisko lotnisko do swojego ekskluzywnego użytku!? To jest ŚWIADOME PSUCIE PROJEKTU.Samo opóźnienie CPK min. o 2 lata + koszty rozbudowy Chopina przyniesie WIĘCEJ STRAT gospodarce niż te ~20 mld deklarowanych oszczędności. A w efekcie wybudują lotnisko bez możliwości obsługi technicznej samolotów i ze zbyt małą stacją kolejową. Zwracam też uwagę na ogólny wydźwięk materiału i zaprezentowany w nim mental. "To nie koniec oszczędności" - chełpi się Minister. To klasycznego kanonu "nie da się" i "to trzeba na spokojnie" dołącza jeszcze fetysz DZIADOWANIA żeby "żadna złotówka nie została wydana niepotrzebnie". Niepotrzebnie to podatnicy fundują wynagrodzenia takiej ekipie. Oni żadnego CPK nie zbudują"'', czytamy we wpisie Wilka na jego profilu społecznościowym.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://tvrepublika.pl/Lasek-zapowiada-dalsze-okrojenie-tego-co-jeszcze-zostalo-z-projektu-CPK-Trojskok-Tuska-dostal-zadyszki-zanim-sie-rozpoczal,165314.html*</ref>


== Są pierwsze przetargi na audyty CPK. ==
== Są pierwsze przetargi na audyty CPK. ==
Linia 87: Linia 82:
27.02.2024 r. Planujemy zakończenie audytu do końca pierwszego półrocza 2024 r. Dotyczy to procesu oceny rozwiązań lotniskowych i kolejowych" – zapowiedział Lasek. Podkreślił, że część projektów może być analizowana dłużej w przypadku, jeśli ich realizacja została zaplanowana dopiero po 2030 r. "To ten czas, który powinniśmy poświęcić na analizę, czy te projekty mają uzasadnienie" – wytłumaczył.Samorządowcy podczas wtorkowego spotkania apelowali, aby wstrzymać proces związany z uzyskiwaniem decyzji środowiskowej dot. linii 170 do czasu zakończenia audytu. Przedstawiciele CPK odpowiedzieli, że wiązałoby się to z koniecznością zwrócenia dofinansowania z Unii Europejskiej, które zostało pozyskane na cały ogólnopolski projekt.<ref>https://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/9443772,audyt-dotyczacy-cpk-wiadomo-juz-kiedy-bedzie-gotowy.html</ref>
27.02.2024 r. Planujemy zakończenie audytu do końca pierwszego półrocza 2024 r. Dotyczy to procesu oceny rozwiązań lotniskowych i kolejowych" – zapowiedział Lasek. Podkreślił, że część projektów może być analizowana dłużej w przypadku, jeśli ich realizacja została zaplanowana dopiero po 2030 r. "To ten czas, który powinniśmy poświęcić na analizę, czy te projekty mają uzasadnienie" – wytłumaczył.Samorządowcy podczas wtorkowego spotkania apelowali, aby wstrzymać proces związany z uzyskiwaniem decyzji środowiskowej dot. linii 170 do czasu zakończenia audytu. Przedstawiciele CPK odpowiedzieli, że wiązałoby się to z koniecznością zwrócenia dofinansowania z Unii Europejskiej, które zostało pozyskane na cały ogólnopolski projekt.<ref>https://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/9443772,audyt-dotyczacy-cpk-wiadomo-juz-kiedy-bedzie-gotowy.html</ref>


=== Wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani  renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii ===
<br />
Według doniesień „rozstrzygnięto przetarg na pierwszy z 8 audytów projektu CPK – w zakresie weryfikacji i oceny harmonogramów dla części lotniskowej oraz kolejowej”. Maciej Wilk poinformował, że „wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł - najniższą z 3 złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów”. Członek zarządu Flair Airlines przyjrzał się wyłonionym firmom i osobom z nimi związanymi. Jak ocenił, „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”. Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z 3 złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów – czytamy na platformie X. Jest rzeczą absolutnie zatrważającą, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. - lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie: 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży, 3,19 mln zł kapitału własnego; 229 tys. zł zysku netto; i ok. 20 pracowników – zwrócił uwagę były członek zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.<ref>https://wpolityce.pl/kraj/683385-audyt-dot-cpk-wybrane-podmioty-nie-posiadaja-kompetencji</ref>
 
=== Przetarg na przeprowadzenie w CPK audytu obszaru zatrudnienia i wynagrodzeń wygrała krakowska spółka Nova Praxis. ===
W końcu jednak go unieważniono.Marcin Horała wskazuje, że na stronie firmy Nova Praxis, po wybraniu jej angielskiej, nagle pojawiła mu się informacja o internetowym kasynie Sріnаmbа Cаsіnо. Jednak obecnie gdy wejdzie się na stronę firmy Nova Praxis, nie da się wybrać jej wersji anglojęzycznej. Kasyno on-line będzie audytować CPK? Audyt CPK w obszarze wynagrodzeń wygrała firma Nova Praxis. Nie kojarzyłem, ale na pierwszy rzut oka ich strona wygląda poważnie. Myślę sobie - zobaczę wersję angielską. A tam: CASINO SPINAMBA. „Gang Olsena audytuje” - komedia roku — napisał na platformie X Marcin Horała.<ref>https://wpolityce.pl/polityka/683768-niebywale-uniewazniono-kolejny-przetarg-na-audyt-ws-cpk</ref>
 
05.03.2024 r. Jak dodano, w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz '''[[Maciej Lasek|Biura Pełnomocnika ds. CPK]];''' realizowane są też przetargi na audytorów zewnętrznych.Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.<ref>https://forsal.pl/biznes/aktualnosci/artykuly/9448085,ujawniono-wynagrodzenie-zarzadu-cpk-rozrzutnosc-srodkow-publicznych.html</ref>
 
== '''Premier Donald Tusk potwierdził , że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie kontynuowana, ale w okrojonej wersji.''' ==
26.06.2024 R. Tusk zapowiedział istnienie tzw. duoportu, na który ma się składać Okęcie i CPK. Premier zapowiedział również potężne dofinansowanie dla portu lotniczego w Modlinie, włącznie z budową nowej autostrady i linii kolejowej z Warszawy.  Zaprezentowany projekt nie realizuje właściwie żadnego z celów programu CPK, tj.: budowy środkowoeuropejskiego hubu transportowego; transferu technologii i kompetencji do polskich firm; budowy sieci kolejowej, dzięki której każdy obywatel będzie mieszkał w promieniu 30 minut jazdy samochodem od stacji oferującej liczne i szybkie połączenia po całym kraju; realizacji zobowiązań budowy połączeń w ramach sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa).<ref>https://web.archive.org/web/*/https://wgospodarce.pl/informacje/142759-horala-cpk-po-amputacji-dobrze-ze-calkiem-nie-zaorali*</ref>
 
CPK jest projektem, który będzie na siebie zarabiał i będzie tworzył ogromną wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Te pół roku, o którym mówimy, to tak naprawdę roczne przesunięcie wielu terminów. Trzeba to rozpatrywać w kategorii utraconych korzyści dla naszego kraju. Trzeba się jednak cieszyć, że decyzja zapadła. Mam nadzieję, że okres tej nieznośnej stagnacji wokół projektu CPK wreszcie dobiegł końca. Prezes CPK w latach 2019-2024 oraz pełnomocnik rządu ds. CPK w latach 2017-2019 obawia się, że oszczędności poczyniono też na komponencie lotniskowym. Sugeruje, że dwie, najbardziej dochodowe inwestycje trafią w prywatne ręce. - To nie byłoby już marnowanie potencjału CPK, to byłaby ekonomiczna głupota - podkreśla. Plan obecnego rządu na CPK wzmacnia też rolę lotniska w Modlinie. - Jest to temat drugorzędny - zaznacza Wild. Inaczej ocenia wagę ruszającej lada miesiąc rozbudowy Lotniska Chopina. - Będzie się ona spłacać do 2037 roku i do tej daty zostanie przesunięte otwarcie CPK - prognozuje.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/logistyka/byly-prezes-cpk-ostro-ocenia-pomysl-donalda-tuska-na-megalotnisko-to-bylaby-ekonomiczna-glupota,849751.html*</ref>
 
== "Die Welt": "Wypowiedzenie wojny naszemu przemysłowi lotniczemu". ==
04.04.2024 r. Autor zwraca uwagę, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nie tylko dzieli Polskę – kojarzony jest bowiem z Prawem i Sprawiedliwością, natomiast partia Donalda Tuska nie należała do entuzjastów budowy portu, ale nawet w samej koalicji rządzącej są zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy CPK. Jak pisze Philipp Fritz, choć projekt nie jest zbyt dobrze znany niemieckiej opinii publicznej, jego wpływ na lotniska w kraju naszego zachodniego sąsiada będzie „ogromny”. Do tej pory Europa Środkowo-Wschodnia nie miała dużego portu lotniczego, takiego jak Frankfurt czy Paryż. Zgodnie z polskimi planami, luka ta ma zostać wypełniona przez CPK. Podróżujący ze wschodu UE nie będą już przesiadać się na zachodnioeuropejskich lotniskach, ale właśnie w CPK. Osoby podróżujące z zachodnich regionów Polski lub Czech nie latałyby już bezpośrednio z Berlin Brandeburg, ale wybierałyby CPK, zwłaszcza jeśli istniałoby połączenie z pociągami ekspresowymi– czytamy.<ref>https://wpolityce.pl/swiat/687449-niemiecka-prasa-o-cpk-wypowiedzenie-wojny-naszemu-lotnictwu</ref>
 
== CPK na liście strategicznych projektów infrastrukturalnych KE ==
Lista została stworzona w 2013 roku przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi. Po ponad 10 latach jest aktualizowana. Projekty na niej obejmują drogi transgraniczne, linie kolejowe, mosty i tunele. Wniosek w tej sprawie złożył rząd Zjednoczonej Prawicy. Procedura trwała 1,5 roku. Oznacza to, że budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE. Jest to  niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście przyszłości tego projektu. Decyzja ta będzie zapewne dla premiera Tuska dużym kłopotem wizerunkowym, bo jak wytłumaczy, że polski rząd ewidentnie gra na jego opóźnienie, a tymczasem UE uznaje go za jeden ze strategicznych projektów transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-Ts), będącej kluczowym instrumentem polityki transportowej Unii. Mało tego, zgodnie z rozporządzeniem, państwa członkowskie powinny zapewnić spójność swoich krajowych planów transportowych i inwestycyjnych z priorytetami UE, a także uwzględnić rozwój dziewięciu europejskich korytarzy transportowych. Na liście najważniejszych projektów UE, dzięki negocjacjom rządu PiS, znalazł się również międzynarodowy szlak Via Carpatia, łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim. Również tzw. „szprycha” nr 7, a konkretnie odcinek kolejowy Katowice-Rybnik-Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój (obecnie największe miasto w Polsce bez dostępu do sieci kolejowej) stanie się elementem korytarza: Bałtyk – Adriatyk i został zaliczony przez UE do rozszerzonej sieci bazowej TEN-T.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/cpk-na-liscie-strategicznych-projektow-infrastrukturalnych,829073.html</ref>
 
29.04.2024 r. W opublikowanym  wywiadzie w "Rzeczpospolitej" pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek .Pełnomocnik rządu zapowiedział przegląd inwestycji, by w przyszłym roku zaproponować plan rozwoju sieci kolejowych w Polsce. Możliwa jest alternatywa, w postaci dwóch współpracujących ze sobą lotnisk: lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, które można zaplanować nie tylko dla linii niskokosztowych, ale również tradycyjnych linii sieciowych, takich jak PLL LOT. (...) Ale na razie na stole jest projekt lotniska w Baranowie, dla którego komplementarnym niskokosztowym lotniskiem byłby Modlin.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-lasek-budowa-cpk-oznacza-koniec-lotniska-chopina-na-okeciu,829871.html</ref>


== W praktyce zapadła decyzja, że nie będzie budowany CPK. ==
30.04.2024 r.  "W praktyce zapadła decyzja o tym, że nie będzie budowane CPK" - powiedział, odnosząc się do poniedziałkowej informacji o rozbudowie Lotniska Chopina w Warszawie. "Możliwość tej rozbudowy to jest co najwyżej 35 mln pasażerów (rocznie), a więc to jest takie skromne lotnisko. To jest najlepszy dowód na to, że ta operacja, której źródeł trzeba poszukiwać w Berlinie i sądzę że się je tam znajdzie, jest prowadzona" - powiedział Kaczyński. Zdaniem prezesa PiS, budowa CPK jest ważna dla przyszłości kraju, ponieważ z jednej strony wiąże się z dalszym rozwojem gospodarczym w dłuższym okresie prowadzącym do deprowincjonalizacji Polski, a z drugiej strony - ma znaczenie militarne, jako miejsce potencjalnie służące do lądowania ciężkich samolotów transportowych i bojowych. "Polska nie może być krajem peryferyjnym, prowincjonalnym. Musimy się zdecydowanie temu przeciwstawić. Nie mamy wielkiego lotniska i powinniśmy mieć na miarę naszego kraju wielkie lotnisko"<ref>https://www.wnp.pl/finanse/kaczynski-zapadla-decyzja-ze-cpk-nie-bedzie-budowany-musimy-sie-temu-przeciwstawic,830446.html</ref>


== W ramach trwającego w Katowicach 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG, 7-9 maja 2024 ) ==
odbyło się branżowe spotkanie pt. „Megalotnisko na nowo”.  Mikołaj Wild, prezes spółki CPK w latach 2019-2024 ł: - Zarzuty formułowane przez ministra Macieja Laska wynikają z niezrozumienia procesów inwestycyjnych. Ostateczny kosztorys inwestycji - a nie tylko szacowanie jej kosztów - powstaje dopiero po projektowaniu, a etap projektowania cały czas trwa - stwierdził Wild. zauważył, że nie spodziewał się, że minister Lasek "referując to, co zrobił w ciągu pół roku, 100 procent swojej wypowiedzi poświęci temu, co my (poprzedni zarząd CPK - red.) zrobiliśmy". Zwracał też uwagę, że Centralny Port Komunikacyjny nigdy finansowo się nie „zepnie”, jeżeli nie będzie bazował na pasażerach Lotniska Chopina.  To prawda, że prawdopodobieństwo zakończenia tej inwestycji w 2028 roku sięga około 20 proc., jednak jest to przedsięwzięcie wysokodochodowe, ze stopą zwrotu przekraczającą 12,5 proc. Oczywiście jeśli nie będą prowadzone działania mające na celu wywrócenie całego projektu. Takim działaniem byłoby na przykład pozostawienie otwartego Lotniska Chopina po otwarciu CPK - zaznaczył Mikołaj Wild.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/nie-pytamy-o-to-czy-budowac-cpk-ale-jak-budowac,832356.html</ref>Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość.
<br />
== Przypisy ==
== Przypisy ==
Wkład na RPedia jest udostępniany na licencji Creative Commons – za podaniem autora (szczegóły w RPedia:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej, lub kompatybilnych. PROSIMY NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Edycja strony jest możliwa po udzieleniu odpowiedzi na poniższe pytanie (więcej informacji)

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)