Edytujesz Centralny Port Komunikacyjny

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 79: Linia 79:
13 lutego 2024 r. premier Donald Tusk w czasie Rady Gabinetowej wyliczył dotychczasowe koszty projektu CPK''. Jak mówił, do tej pory na CPK wydano 2,7 mld złotych, w tym 286 mln zł na pensje dla 750 pracowników, 11 mln zł na wynagrodzenie dla zarządu, 27 mln zł na - jak mówił - "promocję, lobbing, propagandę wokół CPK", pół miliarda na program kolejowy czy 708 mln zł na program lotniskowy.'' Jak informowała wcześniej spółka CPK, w postępowaniu na inwestora strategicznego wybrano już francusko-australijskie konsorcjum Vinci i IFM."Zagraniczni partnerzy to potwierdzenie, że inwestycja ma dobrze skrojony biznesplan, jest przemyślana i gwarantuje wysoką stopę zwrotu. Grupa Vinci specjalizuje się w projektowaniu, budowie i operowaniu projektami infrastrukturalnymi. Jest aktywna w 120 krajach, a w portfelu ma aż 65 lotnisk, np. Londyn Gatwick, Osaka, Manaus czy porty w Lyonie, Lizbonie i Orlando" - informowano w komunikacie. do tej pory największy koszt inwestycji CPK stanowią kontrakty projektowe z międzynarodowymi firmami. .<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/rozliczamy-projekt-cpk-oto-koszty-zawartych-kontraktow,804414.html</ref>
13 lutego 2024 r. premier Donald Tusk w czasie Rady Gabinetowej wyliczył dotychczasowe koszty projektu CPK''. Jak mówił, do tej pory na CPK wydano 2,7 mld złotych, w tym 286 mln zł na pensje dla 750 pracowników, 11 mln zł na wynagrodzenie dla zarządu, 27 mln zł na - jak mówił - "promocję, lobbing, propagandę wokół CPK", pół miliarda na program kolejowy czy 708 mln zł na program lotniskowy.'' Jak informowała wcześniej spółka CPK, w postępowaniu na inwestora strategicznego wybrano już francusko-australijskie konsorcjum Vinci i IFM."Zagraniczni partnerzy to potwierdzenie, że inwestycja ma dobrze skrojony biznesplan, jest przemyślana i gwarantuje wysoką stopę zwrotu. Grupa Vinci specjalizuje się w projektowaniu, budowie i operowaniu projektami infrastrukturalnymi. Jest aktywna w 120 krajach, a w portfelu ma aż 65 lotnisk, np. Londyn Gatwick, Osaka, Manaus czy porty w Lyonie, Lizbonie i Orlando" - informowano w komunikacie. do tej pory największy koszt inwestycji CPK stanowią kontrakty projektowe z międzynarodowymi firmami. .<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/rozliczamy-projekt-cpk-oto-koszty-zawartych-kontraktow,804414.html</ref>


Premier Donald Tusk powiedział we wtorek, 13 lutego, w Pałacu Prezydenckim, podczas Rady Gabinetowej, o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, że ''"wszystkie dotychczasowe ekspertyzy stawiają pod znakiem zapytania całą inwestycję” - przypomniała na platformie X posłanka partii Razem Paulina Matysiak."Skierowałam dziś po tych słowach do pana premiera interpelację. A o co pytałam: O jakich ekspertyzach mówił dokładnie Pan Premier w przytoczonej wypowiedzi? Proszę o przekazanie ich kopii. Kto zlecił powyższe ekspertyzy, kto je wykonał i kiedy? Proszę o podanie wszelkich informacji w tym zakresie. Jak powyższe ekspertyzy mają się do zapowiadanych audytów odnośnie do projektu CPK?" - napisała Matysiak."Czas na naprawdę merytoryczną debatę, a nie ogólniki"'' - dodała posłanka.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/slowa-donalda-tuska-o-cpk-wywolaly-burze-poslanka-domaga-sie-wyjasnien,804581.html</ref> ''Na pytanie, ale czy premier Donald Tusk przedstawił krytyczne dla Centralnego Portu Komunikacyjnego ekspertyzy, o których mówił w jawnej części posiedzenia Rady, prezydent odpowiedział, że nie i że "nie zna i nie poznał żadnej takiej ekspertyzy"."Powiedziałem wyraźnie premierowi i ministrom, że rozumiem analizy, chęć audytu - mają do tego pełne prawo, ale nie zgadzam się, by to był audyt dla audytu. Czyli aby sprawdzanie trwało cztery lata i było tylko wymówką, aby tej ważnej dla Polski inwestycji nie realizować czy celowo ją opóźniać. Dokładnie to samo dotyczy pozostałych strategicznych inwestycji" - podkreślił prezydent.''<ref>https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/prezydent-zdradza-kulisy-rady-gabinetowej-wiemy-co-dzialo-sie-za-zamknietymi-drzwiami,804856.html</ref>
Premier Donald Tusk powiedział we wtorek, 13 lutego, w Pałacu Prezydenckim, podczas Rady Gabinetowej, o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, że ''"wszystkie dotychczasowe ekspertyzy stawiają pod znakiem zapytania całą inwestycję” - przypomniała na platformie X posłanka partii Razem Paulina Matysiak."Skierowałam dziś po tych słowach do pana premiera interpelację. A o co pytałam: O jakich ekspertyzach mówił dokładnie Pan Premier w przytoczonej wypowiedzi? Proszę o przekazanie ich kopii. Kto zlecił powyższe ekspertyzy, kto je wykonał i kiedy? Proszę o podanie wszelkich informacji w tym zakresie. Jak powyższe ekspertyzy mają się do zapowiadanych audytów odnośnie do projektu CPK?" - napisała Matysiak."Czas na naprawdę merytoryczną debatę, a nie ogólniki"'' - dodała posłanka.<ref>https://www.wnp.pl/logistyka/slowa-donalda-tuska-o-cpk-wywolaly-burze-poslanka-domaga-sie-wyjasnien,804581.html</ref>


=== Prezydent odniósł się do słów premiera Donalda Tuska nt. poniesionych już wydatków na Centralny Port Komunikacyjny. ===
=== Prezydent odniósł się do słów premiera Donalda Tuska nt. poniesionych już wydatków na Centralny Port Komunikacyjny. ===
Wkład na RPedia jest udostępniany na licencji Creative Commons – za podaniem autora (szczegóły w RPedia:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej, lub kompatybilnych. PROSIMY NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Edycja strony jest możliwa po udzieleniu odpowiedzi na poniższe pytanie (więcej informacji)

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)