Tomasz Siemoniak: Różnice pomiędzy wersjami

Z RPedia
m (uzupełnienie)
(uzupełnienie)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 36: Linia 36:
== Centralne Biuro Antykorupcyjne zostanie zastąpione przez Centralne Biuro Zwalczania Korupcji ==
== Centralne Biuro Antykorupcyjne zostanie zastąpione przez Centralne Biuro Zwalczania Korupcji ==
22.04.2024 r. Nowa komórka antykorupcyjna ma zostać stworzona na wzór Centralnego Biura Śledczego Policji. - Ta działająca ponad 20 lat struktura pokazuje, że działając w oderwaniu od pewnych lokalnych uwarunkowań, skutecznie walczy z tą najpoważniejszą przestępczością. Chcemy, żeby tak było zorganizowane CBZK - powiedział Siemoniak. Za walkę z korupcją na poziomie ogólnokrajowym będzie odpowiadać Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. - ABW ma w swoich zadaniach walkę z korupcją, to dla funkcjonariuszy i szefostwa agencji nic nowego - podkreślił koordynator służb specjalnych. Dodał, że razem z kontrwywiadem wojskowym ABW ma osłaniać przed korupcją m.in. wielkie kontrakty modernizacyjne. Trzecim szczeblem antykorupcyjnym ma być Krajowa Administracja Skarbowa. Jak powiedział Siemoniak, przejmie ona po CBA sprawdzanie oświadczeń majątkowych wszystkich osób zobowiązanych do ich składania.<ref>https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/minister-oglosil-koniec-centralnego-biura-antykorupcyjnego,827609.html</ref>
22.04.2024 r. Nowa komórka antykorupcyjna ma zostać stworzona na wzór Centralnego Biura Śledczego Policji. - Ta działająca ponad 20 lat struktura pokazuje, że działając w oderwaniu od pewnych lokalnych uwarunkowań, skutecznie walczy z tą najpoważniejszą przestępczością. Chcemy, żeby tak było zorganizowane CBZK - powiedział Siemoniak. Za walkę z korupcją na poziomie ogólnokrajowym będzie odpowiadać Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. - ABW ma w swoich zadaniach walkę z korupcją, to dla funkcjonariuszy i szefostwa agencji nic nowego - podkreślił koordynator służb specjalnych. Dodał, że razem z kontrwywiadem wojskowym ABW ma osłaniać przed korupcją m.in. wielkie kontrakty modernizacyjne. Trzecim szczeblem antykorupcyjnym ma być Krajowa Administracja Skarbowa. Jak powiedział Siemoniak, przejmie ona po CBA sprawdzanie oświadczeń majątkowych wszystkich osób zobowiązanych do ich składania.<ref>https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/minister-oglosil-koniec-centralnego-biura-antykorupcyjnego,827609.html</ref>
Siemoniak został zapytany o losy projektu ustawy o wzmocnieniu koordynacji działań antykorupcyjnych i likwidacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Szef MSWiA zapewnił, że projekt jest gotowy, wkrótce przejdzie drogę rządową i trafi do parlamentu. Politycznie i realistycznie patrząc na sprawę, prezydent Andrzej Duda wielokrotnie zapowiadał, że takiego projektu nie poprze. Więc trzeba mieć świadomość (…), że dopiero następny prezydent (…) będzie mógł tę sprawę rozważyć — zastrzegł. Projekt ustawy o wzmocnieniu koordynacji działań antykorupcyjnych i likwidacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz zmianie niektórych innych ustaw przewiduje likwidację CBA od 1 stycznia 2025 r. W jego uzasadnieniu zwrócono uwagę, że wobec CBA formułowane są zarzuty naruszenia praworządności i swobód obywatelskich i sprzeniewierzenia się zasadzie neutralności politycznej przy walce z korupcją.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://wpolityce.pl/polityka/700814-pospiech-ws-cba-siemoniak-projekt-trafi-do-sejmu-jesienia*</ref><ref>https://web.archive.org/web/*/https://wpolityce.pl/polityka/700758-ustawa-siemoniaka-o-likwidacji-cba-w-ogniu-krytyki*</ref>


== Projekt Ustawy o Ochronie Ludności i Obronie Cywilnej ==
== Projekt Ustawy o Ochronie Ludności i Obronie Cywilnej ==
wzbudził ogrom kontrowersji. Zgłoszono do niego szereg poprawek na etapie konsultacji społecznych i międzyresortowych. Wiele zastrzeżeń wzbudził m.in. plan utworzenia Funduszu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej. Środki finansowe na obronę cywilną (oc) miały przekazywać m.in. spółki skarbu państwa. Chodziło o spółki z listy 32 spółek o kluczowym znaczeniu dla gospodarki państwowej. Miały one przekazywać 3 proc. ze swoich środków inwestycyjnych na rzecz funduszu. W nowej wersji projektu, który pojawił się w serwisie Rządowego Centrum Legislacji umieszczono zapis, że "spółki o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa, (...) mogą przeznaczać corocznie do 0,3 proc. dochodów za rok poprzedni na wpłatę na Fundusz". Nie zmieniono jednak budzącego wątpliwości sposobu podziału środków z Funduszu. Wciąż będzie on przydzielany województwom w oparciu o liczbę ludności, co sprawia, że województwa położone na ścianie północno-wschodniej będą otrzymywały mniej środków, niż te położone w głębi kraju. Także w tym projekcie ustawy można jednak znaleźć zapisy dziwne. Znalazł się w nim chociażby punkt, który stanowi, że "Polski Związek Łowiecki jest podmiotem ochrony ludności, który wykonuje zadania ochrony ludności przed zagrożeniami wywołanymi działaniami sił przyrody". Trudno jednoznacznie stwierdzić, co miał na myśli ustawodawca, wskazując myśliwych jako zobowiązanych do chronienia ludności przed skutkami powodzi, wichur czy pożarów.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/mswia-wycofuje-sie-z-kontrowersyjnych-zapisow-ustawy-o-obronie-cywilnej,858997.html*</ref>
wzbudził ogrom kontrowersji. Zgłoszono do niego szereg poprawek na etapie konsultacji społecznych i międzyresortowych. Wiele zastrzeżeń wzbudził m.in. plan utworzenia Funduszu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej. Środki finansowe na obronę cywilną (oc) miały przekazywać m.in. spółki skarbu państwa. Chodziło o spółki z listy 32 spółek o kluczowym znaczeniu dla gospodarki państwowej. Miały one przekazywać 3 proc. ze swoich środków inwestycyjnych na rzecz funduszu. W nowej wersji projektu, który pojawił się w serwisie Rządowego Centrum Legislacji umieszczono zapis, że "spółki o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa, (...) mogą przeznaczać corocznie do 0,3 proc. dochodów za rok poprzedni na wpłatę na Fundusz". Nie zmieniono jednak budzącego wątpliwości sposobu podziału środków z Funduszu. Wciąż będzie on przydzielany województwom w oparciu o liczbę ludności, co sprawia, że województwa położone na ścianie północno-wschodniej będą otrzymywały mniej środków, niż te położone w głębi kraju. Także w tym projekcie ustawy można jednak znaleźć zapisy dziwne. Znalazł się w nim chociażby punkt, który stanowi, że "Polski Związek Łowiecki jest podmiotem ochrony ludności, który wykonuje zadania ochrony ludności przed zagrożeniami wywołanymi działaniami sił przyrody". Trudno jednoznacznie stwierdzić, co miał na myśli ustawodawca, wskazując myśliwych jako zobowiązanych do chronienia ludności przed skutkami powodzi, wichur czy pożarów.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/mswia-wycofuje-sie-z-kontrowersyjnych-zapisow-ustawy-o-obronie-cywilnej,858997.html*</ref>
Siemoniak został zapytany, dlaczego projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej nie wszedł jeszcze pod obrady rządu. Szef MSWiA podkreślił, że woli być ostrożny w podawaniu terminów. "Jeśli komitet stały da zielone światło, to (projekt trafi na - PAP) posiedzenie rządu. Jak (będzie na - PAP) posiedzeniu rządu, to stamtąd wyjdzie do Sejmu" - mówił. Dodał, że główne zagadnienia tego projektu zostały już rozstrzygnięte. Teraz pozostało jeszcze opisanie kwestii finansowych, kadrowych i relacji z samorządami. "Skupieni jesteśmy na tym - i to jest główny zrąb tego projektu - że 0,15 proc. PKB z części na obronę narodową, pójdzie na kwestie związane z ochroną ludności. To jest kwota 5-6 mld złotych rocznie na budowę schronów, na różne przedsięwzięcia. Chcemy dołożyć do tego drugie 0,15 proc. PKB z tego, co dotyczy Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej" - poinformował. Siemoniak dodał, że w ustawie znajdą się również zapisy o stworzeniu bezpiecznej łączności rządowej.<ref>https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/wiadomosci/siemoniak-w-ustawie-o-obronie-cywilnej-znajda-sie-plany-masowej-ewakuacji,860004.html*</ref>





Aktualna wersja na dzień 10:27, 31 lip 2024

Tomasz Siemoniak

Tomasz Siemoniak, urodzony w 1967 roku w Wałbrzychu, jest polskim politykiem i ekonomistą.

Kariera polityczna[edytuj | edytuj kod]

Studiował na Wydziale Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, był także stypendystą Uniwersytetu w Duisburgu.Karierę polityczną rozpoczął od Kongresu Liberalno-Demokratycznego (KLD). Potem należał do Unii Wolności (UW), aby, ostatecznie, znaleźć dla siebie miejsce w strukturach Platformy Obywatelskiej (PO). Między 1994 a 1996 pracował w TVP, gdzie był między innymi dyrektorem programu pierwszego. Następnie, pomiędzy 1996 a 1998, w Instytucie Spraw Publicznych (ISP), koordynował program "Media i Demokracja". W latach 1998-2000 był dyrektorem Biura Prasy i Informacji w Ministerstwie Obrony Narodowej . Resortem kierował Janusz Onyszkiewicz. Do 2002 roku pełnił też funkcję wiceprzewodniczącego rady nadzorczej Polskiej Agencji Prasowej (PAP), a następnie, do 2006, był członkiem zarządu Polskiego Radia (PR). Był radnym gminy Warszawa Centrum (1998-2000), wiceprezydentem Warszawy (2000-2002) Miastem rządzili wówczas Paweł Piskorski i Wojciech Kozak (obaj UW, a potem PO) , wicemarszałkiem województwa mazowieckiego. W listopadzie 2007 roku został sekretarzem stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Podlegały mu departamenty: administracji publicznej, analiz i nadzoru, wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych, zezwoleń i koncesji oraz zdrowia. Nadzorował Główny Urząd Geodezji i Kartografii oraz Państwową Inspekcję Sanitarną MSWiA. Ze strony rządu zajmował się też likwidacją rządowo-kościelnej Komisji Majątkowej. W 2011 roku został ministrem obrony narodowej (szefem MON) w rządzie Donalda Tuska, w 2014 został też wicepremierem rządu Ewy Kopacz. Jest posłem na Sejm nieprzerwanie od 2015 roku.W grudniu 2023 r. W trzecim koalicyjnym rządzie Donalda Tuska został ministrem koordynatorem służb specjalnych.[1][2][3]

Życie prywatne[edytuj | edytuj kod]

Małgorzata Siemoniak jest żoną Tomasza Siemoniaka. Mają dwójkę dzieci: córkę i syna. Małgorzata Siemoniak pracowała w Telewizji Polskiej S.A. (TVP) od roku 2005, w biurze prawnym spółki, a w 2011 awansowała na radczynię prawną.[4]

Minister MON 2011-2015[edytuj | edytuj kod]

Stanowisko ministra obrony narodowej objął po Bogdanie Klichu, który podał się do dymisji po publikacji raportu nt. przyczyn katastrofy smoleńskiej.Nowy minister na samym początku urzędowania rozformował 36. specpułk, zdecydował o sprzedaży części należących do jednostki maszyn oraz zdymisjonował kilkanaście osób - oficerów odpowiedzialnych za szkolenie oraz wysokich urzędników MON. MON rozpoczął przygotowania do reformy systemu kierowania wojskiem, która - zgodnie z koncepcją forsowaną przez szefa prezydenckiego BBN Stanisława Kozieja - doprowadzić ma do zintegrowania istniejących dowództw i zmiany roli Sztabu Generalnego WP. Na samym początku urzędowania Siemoniaka wstrzymano przeprowadzkę Dowództwa Wojsk Lądowych z Warszawy do Wrocławia. Pod wpływem prezydenta, który zawetował ustawę powołującą Akademię Lotniczą w Dęblinie, rozpoczęła się też dyskusja nad przyszłością szkolnictwa wojskowego.[5] W 2013 roku Siemoniakowi i ministrowi skarbu Włodzimierzowi Karpińskiemu udało się na nowo uruchomić proces konsolidacji zbrojeniówki. Obaj doprowadzili do powstania Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która docelowo ma skupić ponad 30 spółek sektora obronnego. Kierowany przez Siemoniaka MON zrealizował reformę systemu dowodzenia wojskiem, zgodnie z którą oddzielne dowództwa rodzajów sił zbrojnych zastąpiono dwoma głównymi i zmieniono rolę Sztabu Generalnego WP. Inicjatywa ta wyszła jednak z prezydenckiego Biura Bezpieczeństwa Narodowego.[6] Brak decyzyjności w ostatnich latach, często tłumaczony brakiem środków, zaowocował kumulacją pilnych potrzeb zakupowych.  Rozpoczęte procedury zakupowe samolotów szkolenia zaawansowanego – wciąż nie wiadomo ile i jak zaawansowanych technologicznie; śmigłowców  -  nie potrafiąca się obronić merytorycznie koncepcja “jednej platformy”, są początkiem wyzwań przed jakimi w najbliższych latach stanie minister Siemoniak. Dotychczas podległe ministrowi struktury nie były w stanie (lub z wielkim trudem) dokończyć postępowanie w jednym dużym postępowaniu przetargowym. Jak podołają organizacyjnie (Inspektorat Uzbrojenia?), proceduralnie (przetargi? offset?) i finansowo (w ramach 1,95% PKB?, specjalne programy rządowe?) mając do przeprowadzenia kilka równoległych gigantycznych zakupów? Jako pilna zostały określone program dotyczące obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, Marynarki Wojennej, pozostaje również do realizacji zakup ciężarówek, czy “żołnierza przyszłości”. Czy dotychczas sprawny urzędnik/ministerTomasz Siemoniak przy udziale praktyka gen. Waldemara Skrzypczaka sobie poradzą z tymi wyzwaniami? Pozostaje mieć nadzieję…[7] 31.10.2014 r. Siemoniak: Chcemy silnej, aktywnej Bundeswehry. W wystąpieniu podczas konferencji Bundeswehry w Niemczech wicepremier Siemoniak stwierdził, że w obecnych warunkach konieczne jest zwiększenie wydatków obronnych, między innymi w celu rozwoju zdolności do działań w warunkach konfliktu konwencjonalnego. Szef MON wezwał jednocześnie władze Republiki Federalnej do zaangażowania w sprawy obronności i bezpieczeństwa. Wyraził jednocześnie nadzieję, że Niemcy wezmą aktywny udział w działaniach Sojuszu Północnoatlantyckiego, także organizowanych na terytorium RP. W trakcie wizyty szefa resortu obrony w Berlinie podpisano ponadto list intencyjny dotyczący współpracy wojsk lądowych Polski i Niemiec.[8]

1.06.2023 r. Panie Panie @TomaszSiemoniak, prostując Pana słowa – kiedy PiS obejmowało rządy, system obrony przeciwlotniczej nie istniał. Nie dokonaliście żadnego zakupu w tym obszarze. Od 2015 r. zapewniliśmy żołnierzom system Patriot, system Mała Narew, zestawy Piorun i zestawy Pilica" – stwierdziło w komunikacie Ministerstwo Obrony Narodowej.[9]

Jak Platforma zwijała polską armię[edytuj | edytuj kod]

8 sierpnia 2023 r. Na stronach KPRM można zobaczyć „mapki hańby” [10]pokazujące jednostki organizacyjne Sił Zbrojnych RP, posterunki policji, a także bazy wojskowe zlikwidowane za rządów PO–PSL oraz odtworzone za rządów Zjednoczonej Prawicy. Skala tego rozbrajania Polski za rządów Tuska jest dla Pana zaskoczeniem? – Nie, żadnym. Proces zmniejszania liczebności armii po upadku ZSRS miał miejsce w wielu państwach, nie było to więc nic nadzwyczajnego. Panowała bowiem atmosfera potwierdzająca, że teraz armie mogą być mniej liczne, że zagrożenia już nie będzie, panowało też powszechne przekonanie, że w Europie sytuacja jest stabilna, a w związku z tym żadnej wojny nie będzie. Osobiście miałem inne zdanie, dlatego od początku domagałem się, aby w Polsce zbudować przyzwoitą, dobrze uzbrojoną armię, z tym że to moje stanowisko było traktowane jako pewne szaleństwo. Decydenci uważali, że nie ma potrzeby wydawania pieniędzy na podnoszenie naszych zdolności obronnych, na Wojsko Polskie. Taka była tendencja, która obejmowała zdaje się wszystkie ówczesne umysły, a niekoniecznie tylko jeden obóz polityczny. Natomiast do granic absurdu ten proces niszczenia Wojska Polskiego rozwinęli politycy obecnego obozu opozycyjnego, a zwłaszcza Platformy. Tymczasem widać, że nastąpiły wielkie zmiany, jeśli chodzi o geopolitykę. I tu nie chodzi już tylko o to, żeby Polska miała armię, która skutecznie będzie odstraszać przeciwnika, żeby ten na nas nie napadł, ale Polska musi również przejmować obowiązki gwarantowania bezpieczeństwa w regionie Europy Środkowej. Do tego jest nam potrzebna duża, dobrze wyposażona armia, z dużą ilością nowoczesnego uzbrojenia. I tego eksperci Platformy oraz Polski 2050 nie rozumieją. Na szczęście obecne kierownictwo MON widzi takie potrzeby. Dobrze, że powstała ustawa o obronie Ojczyzny i osobiście nie kryję zadowolenia z tego faktu, że ta ustawa została przyjęta przez parlament. Mądrze postępuje też MON, odtwarzając jednostki zlikwidowane za rządów koalicji PO–PSL. Do 2030 roku ma powstać nowy związek taktyczny – 1. Dywizja Piechoty Legionów z siedzibą w Kolnie, między województwem warmińsko-mazurskim, gdzie operuje 16. Dywizja Zmechanizowana oraz między województwami mazowieckim i lubelskim, gdzie działa 18. Dywizja Zmechanizowana. I to są pozytywne sygnały, ale dla mnie przynajmniej cały czas brakuje najważniejszego dokumentu, w którym zostałyby sformułowane nasze zdolności – mianowicie Strategia Obronności RP, która – powtórzę – obejmowałby nie tylko elementy odstraszania potencjalnego agresora, ale również zapewniałaby bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej. I tutaj mamy otwarty kierunek na Ukrainę, z Litwą i krajami nadbałtyckimi. Widzimy chociażby, jaki jest problem z tzw. przesmykiem suwalskim, gdzie musimy ze sobą współdziałać. Oczywiście nie zapominając o Białorusi, bo Łukaszenka wespół z Putinem co rusz starają się nam psuć krew. I to wszystko wymaga pogłębionej refleksji i innego ukształtowania naszych sił zbrojnych, innych i większych ilości uzbrojenia oraz żołnierzy oraz innego, nazwijmy to, przewodnika strategicznego po tym wszystkim, co w obronności polskiej dziać się powinno. [11]

2022-07-14 r. NBP składa zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Donalda Tuska i Tomasza Siemoniaka.

Podczas konferencji prasowej szef NBP Adam Glapiński odnosił się do ostatnich wypowiedzi polityków PO na swój temat. Lider Platformy Obywatelskiej Donald Tusk powiedział na konwencji w Radomiu, że jeśli PO wygra wybory, "wyprowadzi Glapińskiego z NBP". O "wyprowadzeniu prezesa NBP" po wygranych wyborach mówił też wiceszef PO Tomasz Siemoniak."Siemoniak był uprzejmy powiedzieć: +przyjdą silni ludzie i wyprowadzą prezesa+ (...) Bałbym się, gdyby Polska weszła w taki okres swojej historii, że silni ludzie będą wyprowadzać urzędników państwowych z instytucji, które się nie podobają. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie" - stwierdził wówczas Glapiński.[12]

Tomasz Siemoniak – koordynator służb specjalnych[edytuj | edytuj kod]

Tomasz Siemoniak to bliski współpracownik Donalda Tuska. 12 grudnia 2023 r. podczas swojego exposé w Sejmie, Donald Tusk ogłosił jego nominację na koordynatora służb specjalnych. [13] [14]22.12.2023 r. Minister koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak poinformował, że rozpoczęły się prace nad projektem likwidacji CBA. - Wymaga to kilku tygodni, potem procedura rządowa, uzgodnienia międzyresortowe, potem Sejm, Senat - mówił w Radiu Plus Tomasz Siemoniak. [15] 2 lutego 2024 r. Tomasz Siemoniak, minister koordynator służb specjalnych, zapowiedział przywrócenie delegatur Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w tych stolicach województw, gdzie zostały zlikwidowane.Decyzję w sprawie likwidacji 10 delegatur Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego podjęła w sierpniu 2017 roku ówczesna premier Beata Szydło.Na mocy jej zarządzenia zlikwidowane zostało 10 delegatur ABW: w Bydgoszczy, Krakowie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu i Zielonej Górze.Po likwidacji 10 delegatur w strukturze ABW od 2017 roku pozostało pięć jednostek: w Białymstoku, Gdańsku, Lublinie, Katowicach i Warszawie.[16]

19.02.2024 r. Siemoniak został zapytany przez „Super Express” ile potrwa proces likwidacji CBA.Są dwa warianty w zależności od postawy prezydenta. Chcemy przedstawić do końca marca projekt likwidacji CBA i przejęcia jego zadań przez policję, ABW i administrację skarbową— poinformował minister. Jeżeli w pierwszej połowie roku Sejm, Senat i prezydent tę ustawę podpiszą, to pewnie od 1 stycznia przyszłego roku będziemy mieli nowy stan prawny. Jeżeli nie - trzeba będzie poczekać na wybory prezydenckie— zastrzegł.[17] Działania Rządu wobec CBA budzą zdumienie. Szefową zostaje osoba bez doświadczenia w zarządzaniu tak dużą i wrażliwą strukturą, godząca się na likwidację służby, a dodatkowo mająca inną działalność finansową na boku, co rzutuje na wizerunek CBA i Kierownictwa— zaznacza doradca Prezydenta RP. Niestety widać wyraźnie, że Rząd rozpoczął operację wieloelementowego osłabiania CBA. Te działania będą rzutowały na skuteczność walki z korupcją w Polsce. Obraz działań władz RP wskazuje jednoznacznie, że rządowi nie zależy na ściganiu korupcji — kończy swój wpis Stanisław Żaryn.[18]

21.02.2024 r. Sejmowa komisja ds. służb specjalnych opiniuje wnioski premiera o powołanie i odwołanie szefów służb cywilnych - AW, ABW, CBA oraz wojskowych - SWW i SKW. Premier nie jest związany jej treścią, jednak do przeprowadzenia zmian potrzebne są też jeszcze opinie prezydenta oraz rządowego Kolegium ds. służb specjalnych.Przewodniczący komisji Marek Biernacki (PSL - TD) powiedział w środę, że posłowie pozytywnie zaopiniowali wnioski o powołanie szefów: Agencji Wywiadu płk. Pawła Szota, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - płk. Rafała Syryski, Służby Wywiadu Wojskowego - płk. Doroty Kaweckiej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego - gen. Jarosława Stróżyka oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego - Agnieszki Kwiatkowskiej - Gurdak.[19]Komisja pozytywnie zaopiniowała też wnioski wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza w sprawie zmian w kierownictwie Służby Wywiadu Wojskowego - odwołania i powołania zastępców szefa SWW. Odwołani mają być dotychczasowi zastępcy płk Hubert Dzierzęcki i płk Krzysztof Banaszek, a powołanym Konrad Szałankiewicz.[20]

01.03.2024 r. Minister Tomasz Siemoniak zapowiedział, że do końca marca przedstawiony zostanie ustawa o likwidacji Centralnego Biura Korupcyjnego. W tej sprawie działa już zespół, który ma wstępny projekt.[21]

18.03.2024 r. Siemoniak przypomniał, że trwają prace nad projektem, który zakłada likwidację CBA. Zaznaczył, że zmiany przygotowuje specjalny zespół. "Kierunek jest taki, że działania CBA przejmie Centralne Biuro Zwalczania Korupcji, które będzie działać przy policji. Natomiast korupcję na najwyższych szczeblach władzy badać będzie ABW, a sprawdzanie oświadczeń majątkowych przejmie KAS" - dodał.[22]

Projekt ustawy o likwidacji Centralnego Biura Korupcyjnego jest gotowy[edytuj | edytuj kod]

29.03.2024 r. Ustawa jest gotowa, dzisiaj uruchamiamy całą procedurę" - powiedział Siemoniak w piątek rano w TVN24. Jak zaznaczył, projekt przejdzie rzetelnie procedurę wewnątrz rządu, trafi m.in. do konsultacji międzyresortowych. Po zakończeniu pracy w rządzie projekt ustawy trafi do Sejmu. "Spodziewam się, że przed wakacjami projekt zostanie uchwalony" - powiedział Siemoniak.10 listopada 2023 r. liderzy PO, PSL, Polski 2050 oraz Lewicy parafowali umowę koalicyjną. W 19. postanowieniu pierwszej części umowy zapisano, że CBA zostanie zlikwidowane, a jego zasoby i kompetencje przekazane do innych służb, m.in. do pionu zwalczania przestępstw korupcyjnych w Centralnym Biurze Śledczym Policji.[23]

Centralne Biuro Antykorupcyjne zostanie zastąpione przez Centralne Biuro Zwalczania Korupcji[edytuj | edytuj kod]

22.04.2024 r. Nowa komórka antykorupcyjna ma zostać stworzona na wzór Centralnego Biura Śledczego Policji. - Ta działająca ponad 20 lat struktura pokazuje, że działając w oderwaniu od pewnych lokalnych uwarunkowań, skutecznie walczy z tą najpoważniejszą przestępczością. Chcemy, żeby tak było zorganizowane CBZK - powiedział Siemoniak. Za walkę z korupcją na poziomie ogólnokrajowym będzie odpowiadać Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. - ABW ma w swoich zadaniach walkę z korupcją, to dla funkcjonariuszy i szefostwa agencji nic nowego - podkreślił koordynator służb specjalnych. Dodał, że razem z kontrwywiadem wojskowym ABW ma osłaniać przed korupcją m.in. wielkie kontrakty modernizacyjne. Trzecim szczeblem antykorupcyjnym ma być Krajowa Administracja Skarbowa. Jak powiedział Siemoniak, przejmie ona po CBA sprawdzanie oświadczeń majątkowych wszystkich osób zobowiązanych do ich składania.[24]

Siemoniak został zapytany o losy projektu ustawy o wzmocnieniu koordynacji działań antykorupcyjnych i likwidacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Szef MSWiA zapewnił, że projekt jest gotowy, wkrótce przejdzie drogę rządową i trafi do parlamentu. Politycznie i realistycznie patrząc na sprawę, prezydent Andrzej Duda wielokrotnie zapowiadał, że takiego projektu nie poprze. Więc trzeba mieć świadomość (…), że dopiero następny prezydent (…) będzie mógł tę sprawę rozważyć — zastrzegł. Projekt ustawy o wzmocnieniu koordynacji działań antykorupcyjnych i likwidacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz zmianie niektórych innych ustaw przewiduje likwidację CBA od 1 stycznia 2025 r. W jego uzasadnieniu zwrócono uwagę, że wobec CBA formułowane są zarzuty naruszenia praworządności i swobód obywatelskich i sprzeniewierzenia się zasadzie neutralności politycznej przy walce z korupcją.[25][26]

Projekt Ustawy o Ochronie Ludności i Obronie Cywilnej[edytuj | edytuj kod]

wzbudził ogrom kontrowersji. Zgłoszono do niego szereg poprawek na etapie konsultacji społecznych i międzyresortowych. Wiele zastrzeżeń wzbudził m.in. plan utworzenia Funduszu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej. Środki finansowe na obronę cywilną (oc) miały przekazywać m.in. spółki skarbu państwa. Chodziło o spółki z listy 32 spółek o kluczowym znaczeniu dla gospodarki państwowej. Miały one przekazywać 3 proc. ze swoich środków inwestycyjnych na rzecz funduszu. W nowej wersji projektu, który pojawił się w serwisie Rządowego Centrum Legislacji umieszczono zapis, że "spółki o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa, (...) mogą przeznaczać corocznie do 0,3 proc. dochodów za rok poprzedni na wpłatę na Fundusz". Nie zmieniono jednak budzącego wątpliwości sposobu podziału środków z Funduszu. Wciąż będzie on przydzielany województwom w oparciu o liczbę ludności, co sprawia, że województwa położone na ścianie północno-wschodniej będą otrzymywały mniej środków, niż te położone w głębi kraju. Także w tym projekcie ustawy można jednak znaleźć zapisy dziwne. Znalazł się w nim chociażby punkt, który stanowi, że "Polski Związek Łowiecki jest podmiotem ochrony ludności, który wykonuje zadania ochrony ludności przed zagrożeniami wywołanymi działaniami sił przyrody". Trudno jednoznacznie stwierdzić, co miał na myśli ustawodawca, wskazując myśliwych jako zobowiązanych do chronienia ludności przed skutkami powodzi, wichur czy pożarów.[27]

Siemoniak został zapytany, dlaczego projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej nie wszedł jeszcze pod obrady rządu. Szef MSWiA podkreślił, że woli być ostrożny w podawaniu terminów. "Jeśli komitet stały da zielone światło, to (projekt trafi na - PAP) posiedzenie rządu. Jak (będzie na - PAP) posiedzeniu rządu, to stamtąd wyjdzie do Sejmu" - mówił. Dodał, że główne zagadnienia tego projektu zostały już rozstrzygnięte. Teraz pozostało jeszcze opisanie kwestii finansowych, kadrowych i relacji z samorządami. "Skupieni jesteśmy na tym - i to jest główny zrąb tego projektu - że 0,15 proc. PKB z części na obronę narodową, pójdzie na kwestie związane z ochroną ludności. To jest kwota 5-6 mld złotych rocznie na budowę schronów, na różne przedsięwzięcia. Chcemy dołożyć do tego drugie 0,15 proc. PKB z tego, co dotyczy Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej" - poinformował. Siemoniak dodał, że w ustawie znajdą się również zapisy o stworzeniu bezpiecznej łączności rządowej.[28]




Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. https://wydarzenia.interia.pl/tematy-tomasz-siemoniak,gsbi,1621
  2. https://www.wprost.pl/tylko-u-nas/445777/zolnierz-tuska-kulisy-kariery-tomasza-siemoniaka.html
  3. https://niezalezna.pl/polska/60422-kierowca-tuska-ma-obronic-nas-przed-putinem-jak-siemoniak-jozefa-mackiewicza-zdejmowal/60422
  4. https://natemat.pl/392543,zona-tomasza-siemoniaka-kim-jest
  5. https://forsal.pl/artykuly/567066,tomasz-siemoniak-minister-mon-zyciorys.html
  6. https://polskieradio24.pl/5/3/artykul/1238094,tomasz-siemoniak-%E2%80%93-wicepremier-i-minister-obrony-narodowej
  7. https://defence24.pl/sily-zbrojne/365-dni-ministra-tomasza-siemoniaka
  8. https://defence24.pl/sily-zbrojne/siemoniak-chcemy-silnej-aktywnej-bundeswehry
  9. https://dorzeczy.pl/opinie/445800/system-obrony-przeciwlotniczej-mon-odpowiada-siemoniakowi.html
  10. https://niezalezna.pl/polityka/opozycja/zaczeli-od-likwidowania-jednostek-wojskowych-na-czym-by-skonczyli-sonda/473676
  11. https://naszdziennik.pl/mysl/281054,jak-platforma-zwijala-polska-armie.html
  12. https://www.bankier.pl/wiadomosc/NBP-donosi-na-Tuska-i-Siemoniaka-do-prokuratury-8375333.html
  13. https://wiadomosci.radiozet.pl/polska/polityka/tomasz-siemoniak-pochodzenie-rodzina-po-kim-jest-koordynator-sluzb-specjalnych
  14. https://www.prawo.pl/akty/dz-u-2023-2728,21915253.html
  15. https://www.polskieradio.pl/399/7975/artykul/3304580,tomasz-siemoniak-rozpoczelismy-prace-nad-projektem-likwidacji-cba
  16. https://www.rmf24.pl/polityka/news-siemoniak-zlikwidowane-w-2017-roku-delegatury-abw-zostana-pr,nId,7308212#crp_state=1
  17. https://wpolityce.pl/polityka/682284-powrot-do-starego-do-konca-marca-projekt-likwidacji-cba
  18. https://wpolityce.pl/kraj/682350-ona-ma-byc-szefowa-cba-zaryn-chwali-sie-hodowla-pieskow
  19. https://wiadomosci.onet.pl/warszawa/kim-jest-agnieszka-kwiatkowska-gurdak-nowa-szefowa-cba/6rrb6hm
  20. https://www.wnp.pl/finanse/sejm-komisja-ds-sluzb-specjalnych-za-powolaniem-szefow-abw-aw-cba-skw-i-sww,807133.html
  21. https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/tomasz-siemoniak-do-konca-marca-projekt-likwidacji-cba,810178.html
  22. https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/siemoniak-o-likwidacji-cba-intencja-rzadu-jest-jeszcze-bardziej-walczyc-z-korupcja,815816.html
  23. https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/tomasz-siemoniak-projekt-ustawy-o-likwidacji-cba-jest-gotowy,819545.html
  24. https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/minister-oglosil-koniec-centralnego-biura-antykorupcyjnego,827609.html
  25. https://web.archive.org/web/*/https://wpolityce.pl/polityka/700814-pospiech-ws-cba-siemoniak-projekt-trafi-do-sejmu-jesienia*
  26. https://web.archive.org/web/*/https://wpolityce.pl/polityka/700758-ustawa-siemoniaka-o-likwidacji-cba-w-ogniu-krytyki*
  27. https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/parlamentarny/wydarzenia/mswia-wycofuje-sie-z-kontrowersyjnych-zapisow-ustawy-o-obronie-cywilnej,858997.html*
  28. https://web.archive.org/web/*/https://www.wnp.pl/wiadomosci/siemoniak-w-ustawie-o-obronie-cywilnej-znajda-sie-plany-masowej-ewakuacji,860004.html*