Edytujesz Orlen
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
== Fuzje i przejęcia stworzyły multienergetycznego gracza == | == Fuzje i przejęcia stworzyły multienergetycznego gracza == | ||
Cały proces Daniel Obajtek zainicjował zaledwie kilka tygodni po objęciu sterów w Orlenie. Prezesem został 6 lutego 2018 roku, a już 27 lutego został podpisany list intencyjny w sprawie przejęcia Grupy Lotos ze Skarbem Państwa, jako większościowym akcjonariuszem. Fuzja dwóch paliwowych firm analizowana była od lat, podchodziły do niej kolejne rządy, bezskutecznie. Dopiero właśnie Obajtek doprowadził do jej finału. Oczywiście realizacja tego planu miała swoją cenę i to wysoką, co wciąż budzi ogromne kontrowersje. By zyskać zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu, Orlen musiał pozbyć się szeregu cennych aktywów, takich jak 30 proc. działów w rafinerii gdańskiej, sieci stacji paliw Lotosu, aktywów asfaltowych czy magazynów i baz paliw. Ich wycena przy sprzedaży budzi dziś właśnie największe kontrowersje, podobnie jak szczegółowe zapisy umów zawartych z kupującymi, którymi zostali Saudi Aramco, MOL i Unimot. Kolejnym celem Orlenu na drodze do budowy multienergetycznego koncernu była Energa, jedna z czterech największych grup energetycznych w kraju. Tu przejęcie przebiegło zdecydowanie szybciej, gdyż nie było zastrzeżeń ze strony brukselskich urzędników, choć znów emocje – zwłaszcza wśród mniejszościowych akcjonariuszy – budziła cena, jaką płocki koncern zaoferował za Energę. Ostatecznie Orlen sfinalizował przejęcie tej spółki 30 kwietnia 2020 r. Po Lotosie i Enerdze ostatnim elementem w układance Daniela Obajtka był PGNiG. Przejęcie gazowego koncernu Orlen rozpoczął w lipcu 2021 r. i sfinalizował sprawę, bez jakichkolwiek sprzeciwów Komisji Europejskiej czy UOKiK, nieco ponad rok później, w listopadzie 2022 r. Jak podkreślał wówczas, w ten sposób powstaje multienergetyczny koncern, którego przychody będą mogły sięgnąć 400 mld zł. <ref>https://www.wnp.pl/nafta/daniel-obajtek-oglasza-finisz-budowy-multienergetycznego-giganta,640266.html</ref>W ostatnich latach polski koncern stał się też jednym z najważniejszych graczy w europejskiej branży wydobywczej. Jego spółki prowadzą obecnie poszukiwania i wydobycie węglowodorów nie tylko w Polsce, ale też w Norwegii, gdzie posiada 104 koncesje, Kanadzie, Pakistanie oraz na Litwie. Dzięki temu prawie połowa gazu ziemnego zużywanego w Polsce (17 mld m sześc.) pochodzi z własnego wydobycia koncernu.Własne wydobycie oraz nowe kierunki dostaw surowców pomogły przejść bez większych problemów przez rozwód z rosyjskimi surowcami.<ref>https://www.wnp.pl/nafta/powstal-szczegolowy-raport-o-zerwaniu-polski-z-surowcami-z-rosji,693915.html</ref> Gaz z Rosji zastąpiły dostawy z USA, Kataru (realizowane także własnymi gazowcami), Norwegii i Litwy. Ropę ze Wschodu zastąpiły dostawy z Arabii Saudyjskiej, Danii oraz Norwegii. Uniezależnianie się z kolei od importu paliw gotowych z Rosji – zwłaszcza oleju napędowego - realizowane jest przez dostawy z Niemiec, Niderlandów i Litwy, ale także Arabii Saudyjskiej, Chin, Belgii, Indii, Szwecji czy nawet Tajwanu, Bahrajnu oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich.<ref>https://www.wnp.pl/gazownictwo/przejecia-nowe-biznesy-orlen-prezy-muskuly-w-norwegii,749677 | Cały proces Daniel Obajtek zainicjował zaledwie kilka tygodni po objęciu sterów w Orlenie. Prezesem został 6 lutego 2018 roku, a już 27 lutego został podpisany list intencyjny w sprawie przejęcia Grupy Lotos ze Skarbem Państwa, jako większościowym akcjonariuszem. Fuzja dwóch paliwowych firm analizowana była od lat, podchodziły do niej kolejne rządy, bezskutecznie. Dopiero właśnie Obajtek doprowadził do jej finału. Oczywiście realizacja tego planu miała swoją cenę i to wysoką, co wciąż budzi ogromne kontrowersje. By zyskać zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu, Orlen musiał pozbyć się szeregu cennych aktywów, takich jak 30 proc. działów w rafinerii gdańskiej, sieci stacji paliw Lotosu, aktywów asfaltowych czy magazynów i baz paliw. Ich wycena przy sprzedaży budzi dziś właśnie największe kontrowersje, podobnie jak szczegółowe zapisy umów zawartych z kupującymi, którymi zostali Saudi Aramco, MOL i Unimot. Kolejnym celem Orlenu na drodze do budowy multienergetycznego koncernu była Energa, jedna z czterech największych grup energetycznych w kraju. Tu przejęcie przebiegło zdecydowanie szybciej, gdyż nie było zastrzeżeń ze strony brukselskich urzędników, choć znów emocje – zwłaszcza wśród mniejszościowych akcjonariuszy – budziła cena, jaką płocki koncern zaoferował za Energę. Ostatecznie Orlen sfinalizował przejęcie tej spółki 30 kwietnia 2020 r. Po Lotosie i Enerdze ostatnim elementem w układance Daniela Obajtka był PGNiG. Przejęcie gazowego koncernu Orlen rozpoczął w lipcu 2021 r. i sfinalizował sprawę, bez jakichkolwiek sprzeciwów Komisji Europejskiej czy UOKiK, nieco ponad rok później, w listopadzie 2022 r. Jak podkreślał wówczas, w ten sposób powstaje multienergetyczny koncern, którego przychody będą mogły sięgnąć 400 mld zł. <ref>https://www.wnp.pl/nafta/daniel-obajtek-oglasza-finisz-budowy-multienergetycznego-giganta,640266.html</ref>W ostatnich latach polski koncern stał się też jednym z najważniejszych graczy w europejskiej branży wydobywczej. Jego spółki prowadzą obecnie poszukiwania i wydobycie węglowodorów nie tylko w Polsce, ale też w Norwegii, gdzie posiada 104 koncesje, Kanadzie, Pakistanie oraz na Litwie. Dzięki temu prawie połowa gazu ziemnego zużywanego w Polsce (17 mld m sześc.) pochodzi z własnego wydobycia koncernu.Własne wydobycie oraz nowe kierunki dostaw surowców pomogły przejść bez większych problemów przez rozwód z rosyjskimi surowcami.<ref>https://www.wnp.pl/nafta/powstal-szczegolowy-raport-o-zerwaniu-polski-z-surowcami-z-rosji,693915.html</ref> Gaz z Rosji zastąpiły dostawy z USA, Kataru (realizowane także własnymi gazowcami), Norwegii i Litwy. Ropę ze Wschodu zastąpiły dostawy z Arabii Saudyjskiej, Danii oraz Norwegii. Uniezależnianie się z kolei od importu paliw gotowych z Rosji – zwłaszcza oleju napędowego - realizowane jest przez dostawy z Niemiec, Niderlandów i Litwy, ale także Arabii Saudyjskiej, Chin, Belgii, Indii, Szwecji czy nawet Tajwanu, Bahrajnu oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich.<ref>https://www.wnp.pl/gazownictwo/przejecia-nowe-biznesy-orlen-prezy-muskuly-w-norwegii,749677.html</ref> | ||
=== 320 mld zł inwestycji, czyli ambitny plan Obajtka dla Orlenu na kolejne 10 lat === | === 320 mld zł inwestycji, czyli ambitny plan Obajtka dla Orlenu na kolejne 10 lat === |