Edytujesz Izera (samochód elektryczny)

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie opublikuj zmiany, jeśli na pewno chcesz wycofać edycję.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 16: Linia 16:
Zakończył się także rządowy audyt spółki EMP, który nie wykazał żadnych nieprawidłowości. Generalnym wykonawcą budowy będzie firma Mirbud. Uruchomienie masowej produkcji samochodów ma nastąpić do połowy 2026 roku.
Zakończył się także rządowy audyt spółki EMP, który nie wykazał żadnych nieprawidłowości. Generalnym wykonawcą budowy będzie firma Mirbud. Uruchomienie masowej produkcji samochodów ma nastąpić do połowy 2026 roku.


22.06.2024 r. Sprawdzające audyty wypadły korzystnie i z tego punktu widzenia projekt Izery może i powinien być kontynuowany, a także zapewnieniami, że rada nadzorcza ElectroMobility Poland pracuje tak, jakby projekt miał zostać doprowadzony do zapowiadanego finału, czyli do postawienia fabryki elektrycznych aut w Jaworznie, stworzyło to wokół Izery całkiem nową atmosferę. Nastąpiło to jednak dopiero po tym, jak spółka straciła miejsce w grantowej części Krajowego Planu Odbudowy i przeszła do segmentu kredytowego, co wydłuży procedurę uzyskania funduszy na budowę fabryki. Ministerstwo Aktywów Państwowych poinformowało o spotkaniu delegacji ministerstwa i spółki Electromobility Poland z przedstawicielami Geely Holding Group.<ref>https://web.archive.org/web/20240622093351/https://www.wnp.pl/motoryzacja/jest-przelom-w-sprawie-izery-szef-map-rozmawial-z-szefem-geely,847735.html</ref>
== Kontrowersje polityczne ==
 
Projekt Izery jest efektem rządów [[Prawo i Sprawiedliwość|Prawa i Sprawiedliwości]] w latach 2015-2023. Tzw. [[Totalna Opozycja]] zawsze ironicznie, z pogardą odnosiła się do tego projektu - politycy [[Platforma Obywatelska|Platformy Obywatelskiej]], [[Koalicja Obywatelska|Koalicji Obywatelskiej]] dawali często do zrozumienia, że tak jak [[Przekop Mierzei Wiślanej|Przekop Mierzei]], [[Centralny Port Komunikacyjny]], jest to projekt "megalomański" i najchętniej zrezygnowaliby z niego.<ref>https://businessinsider.com.pl/gospodarka/izera-i-haczyk-w-kpo-likwidacja-projektu-moze-kosztowac-polske-miliony-z-ue/74m3y6r</ref>
== Izery nie będzie ==
Koniec gry pozorów. Koalicja 13 grudnia likwiduje wszystkie rozwojowe  inwestycje polskie. Co z Izerą? Czy w ramach zmian w KPO znajdą się środki na fabrykę samochodów elektrycznych? Czy Izera w ogóle powstanie? – na takie pytania odpowiadała na antenie Radia ZET minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz 23 sierpnia 2024 r.. Z jej wypowiedzi jasno wynika, że projekt polskiego auta elektrycznego Izera w znanej dotąd formie i terminie po cichu zakończył swój żywot. W samym KPO nie ma zapisanej Izery, nie ma tego zobowiązania, wbrew temu co mówili nasi poprzednicy. Nie zapisu: Izera. Był zapisany Fundusz Elektromobilności w części grantowej, my go przesunęliśmy do części pożyczkowej, bo nie ma takiej możliwości, żeby powstała już taśma produkcyjna do 2026 roku wobec faktu minimalnego zaawansowania, jaki zastaliśmy. Rząd koalicji 13 grudnia nie porzuca pomysłu budowy samochodów elektrycznych w Polsce, ale nie będzie go realizował w wariancie Izery jako polskiego samochodu elektrycznego.Projekt elektromobilności będzie kontynuowany i mam nadzieję, że także w jego ramach inwestycja w Polsce Geely (chiński producent samochodów współpracujący w sprawie Izery - red.) - mówił w czerwcu anonimowy wysokiej rangi urzędnik portalowi money.pl
 
== Kontekst polityczny ==
Pomysł i projekt jest związany efektem rządów [[Prawo i Sprawiedliwość|Prawa i Sprawiedliwości]] w latach 2015-2023. Tzw. [[Totalna Opozycja]] zawsze ironicznie, z pogardą odnosiła się do tego projektu - politycy [[Platforma Obywatelska|Platformy Obywatelskiej]], [[Koalicja Obywatelska|Koalicji Obywatelskiej]] dawali często do zrozumienia, że tak jak [[Przekop Mierzei Wiślanej|Przekop Mierzei]], [[Centralny Port Komunikacyjny]], jest to projekt "megalomański" i najchętniej zrezygnowaliby z niego.<ref>https://businessinsider.com.pl/gospodarka/izera-i-haczyk-w-kpo-likwidacja-projektu-moze-kosztowac-polske-miliony-z-ue/74m3y6r</ref>


== Nazwa marki ==
== Nazwa marki ==
Wkład na RPedia jest udostępniany na licencji Creative Commons – za podaniem autora (szczegóły w RPedia:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej, lub kompatybilnych. PROSIMY NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Edycja strony jest możliwa po udzieleniu odpowiedzi na poniższe pytanie (więcej informacji)

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)